Gå til innhold
Arkivverket

[#29117] Elias Larsen Villen f. 1712 og 1734 i Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på en feil i bygdeboka for Rana under Leiråmoen. Der står det om Elias Larsen Villen som ble døpt 30.10.1712 som ble gift med Karen Hansdatter. Når jeg går på gården Villen finner jeg han som sønn av Lars Eliassen og Ane Andersdatter. Den Elias Larsen Villen som ble gift med Karen Hansdatter Øygarden ble døpt 07.03.1734, og var sønn av Lars Israelsen og Ane Andersdatter som var brukere i Villen fra 1724. Hvis man går på gården Villen finner man også at han dro til Leiråmoen, og det er skifte etter han i Leiråmoen i 1758En stund her ble jeg virkelig i tvil om jeg hadde satset på riktig Elias som ane, og hadde jeg ikke hatt skiftet etter Maren Israelsdatter i Storlien i 1794 å støtte meg til hadde jeg ikke visst min arme råd nå. Jeg kan vel egentlig takke Svein Edvardsen og hans skifter for at dette ble oppklart nå. Håper at andre slektsforskere som har Elias Larsen og Karen Hansdatter blant sine aner leser dette, og ikke satser på han som ble født i Villen i 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Dette bør du kanksje varsle Rana sletktshistorielag om, siden de holder på med en oppdatering av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg kan jo prøve å sende en mail igjen til Arnfinn Småli, som jeg har vært i kontakt med tidligere. Skiftet i 1794 etter Marit Israelsdatter viser jo tydelig at Lars Israelsen var bror, Elias Larsen var død sønn i Leirmoen. Hans datter Berethe Hansdatter(min ane) står jo der, og kirkebøkene er jo også bevis for at det dette er den Elias som var i Leirmoen og gift med Karen Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.