Gå til innhold
Arkivverket

[#29221] Anders Johan Anderssen Årø, Bolsøy (1800-tallet)

Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Thomas Johansen, f. 1874 i Bolsøy, gifta seg i Sortland i 1903. Navnet på faren blei da oppgitt som Anders Johan Anderssen Årø, men Thomas brukte altså Johansen som farsnavn. Jeg trenger svar på to spørsmål: 1) Er Anders Johan korrekt navn? 2) Hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk for innsatsen, men alt dette er opplysninger jeg allerede kjenner eller har sjekka ut. Forklaringa på hvorfor Thomas brukte Johansen og ikke Anderssen som farsnavn, er trolig riktig, jeg har mange eksempler på sånt, men likevel må jeg sjekke navnet på faren hans før jeg legger det inn i manuset til bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har tatt en kikk på kirkebøkene for Bolsø. Ved dåpen av Thomas (5. juli 1874) er faren ført som «Inderst Johan Andersen Aarø» og moren som «Hustru Jacobene Christofersdtr.». Ved vielsen i 1869 er paret ført som «Ungk. Johan Andersen Aarø og Pige Jacobine Christofersdtr. Gjeitnæs». Brudgommen var 23 år og sønn av «Ungk. Anders Pedersen Aarø». Bruden var 26 år og datter av «Ungk. Christofer Knudsen Gjetnes».Det er vel kanskje moren vi finner her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61544&gardpostnr=287&personpostnr=1586&merk=1586#ovre>LenkeFaren er det flere kandidater på, men han som passer best aldersmessig, er denne karen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hjertelig takk! Jeg bruker opplysningene fra kirkeboka, de er jo i praksis identiske ved vigsel og dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.