Gå til innhold
Arkivverket

[#29296] Nicoline Jonetta Pedersdtr fra Målselv - opphav?

Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Se også tema 25677. Jeg har fått en del oppklarende opplysninger fra Statsarkivet i Tromsø og forsøker derfor igjen. Den 26.10.1875 får pigen Nicoline Jonetta Pedersdtr fra Maalsnæs i Maalselvens Prestegjæld en uekte datter som får navnet Oline. Hun døpes 05.12. samme år. Faren er i følge kirkeboken for Trondenæs ungkar og snedker Ole Ellefsen Hoxtved fra Hosanger utenfor Bergen. At han er ungkar stemmer imidlertid ikke. Han er allerede gift ved folketellingen i 1865 for Hosanger og har to barn. En eller annen gang mellom 1865 og 1875 har familien flyttet til Harstad. Ved dåpen til Oline er de oppgitte fadderne Peder Rustad, Hans Olsen, Hanna Jørgensdtr og Karen Torgersdtr paa Harstad. Ved folketellingen i 1900 finner jeg Nicoline gift med Hertvig Jensen, og hun bor da på Bjørnerø (Borge i Lofoten). Jeg håper noen kan ha flere opplysninger om Nicolines foreldre og bakgrunn fra Målselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Familysearch fant jeg denne jenta:IGI Individual Record FamilySearch™International Genealogical Index v5.0 Norway Search ResultsNICOLINE JONETTE PEDERSEN Event(s): Christening: 31 MAY 1840 Maalselv, Troms, Norway Parents: Father:PEDER NIELSEN Mother: KIRSTEN LARSDRDu må undersøke i kirkeboka om dette er riktig. Der kan det også stå tilleggsopplysninger.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra Familysearch:Peder Nielsen og Kirsten Larsdatter giftet seg i Lenvik 2. sept. 1832. Begge var 26 år gamle.De hadde, foruten Nikoline, disse barna:Ellen Kirstine f. 16. okt. 1831, dp. 31. mai 1832Lars Niels f. 1. juli 1833, dp. 11. august 1833Ole f.3. des 1837, dp. 17. juni 1838Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Tusen takk til Åse og Laila for svært interessante opplysninger. Har noen 'derute' tilfeldigvis tilgang til kirkeboka for Lenvik i 1840? Peder Rustad er vel da kanskje den samme som Peder Nielsen, og kan familien være omtalt i en bygdebok for Lenvik (evt. Målselv)?Vennlig hilsen Ole Heggelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Kirkebøker for Lenvik/Målselv finner du her: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx De ligger også på Digitalarkivet. Der finner du vielsen til Peder Nielsen og Kirsten Larsdtr. samt fødsel og konfirmasjon til deres barn. Jeg har søkt etter Peder og Kirsten fødsel uten å finne noe. Har heller ikke funnet at de er konfirmert i Lenvik. Peder er nevnt som same, kan være døpt i Sverige? Alderen ved vielsen trenger ikke å være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk igjen Åse. For Peder Nielsen står det fødested Tansmoen ved vielsen. Høres egentlig ikke så svensk ut. Når paret får sitt første barn ser jeg at bostedet er Tagvandet, mens de resterende er født på Storjord. Er noen av disse stedene kjente i Lenvikområdet? Kan de være omtalt i noen bygdebok? Takknemlig for alle tips.Vennlig hilsen Ole Heggelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Takvannet ligger i Målselv, men nærmere Balsfjord enn Lenvik. Tansmoen er ikke noe jeg har hørt om før. Det kan være en gård, eller en skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Ole Heggelund

Tar opp igjen dette temaet da jeg ikke har kommet noe lenger siden sist. Det fremgår av kirkebok nr. 4 for Lenvik at Nicolines foreldre (Peder Nielsen og Kirsten Larsd.) giftet seg den 02.09.1832 og at de begge var 26 år. Det står videre at Peder var 'Finne-Ungk.'. Forlovere var Lars Halvors. Broderstad og Peder Lars. Storjord. Jeg håper at noen kan ha nye opplysninger å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.