Gå til innhold
Arkivverket

[#29299] Gabriel Bastiansen, født ca. 1771, Stangvik, Halsa, Tustna M&R


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Er det noen som har god greie på Nordmøre her. Har funnet en liten 'nøtt' som jeg er ganske sikker på må være samme person.Så vidt jeg vet er folketellingen for 1801 komplett ?I folketellingen finner jeg Gabriel Bastiansen, alder 29 år, soldat og ugift bosatt på gården Hønsvig i Stangvik prgj, Halsa. Ved å søke på navnet Gabriel i FT 1801, får man ikke så mange treff, og ved farsnavn Bastian blir det svært få, og bare denne passer med alder.I 1801 i kirkebøkene for Stangvik, finner jeg døpt en pike i november, Rebekka Gabrielsdatter, foreldre Elie Evensdatter Vollum (Vullum ?) og Gabriel Bastiansen. Piken er uekte født, og foreldrene ble ikke gift.Så under gården Nistua - Aakvik, i Halsa gards og ættesoge bind II, finner man en Gabriel Bastiansen som gifter seg med enken Ragnhild Hermansdatter i 1804, dette ekteskapet fører til 5 barn.Er de 3 Gabriel som jeg nevner her en og samme person ?Samtidig fikk Gabriel i ekteskapet på Aakvik en sønn ved navn Jon, født ca. 1810. Han overtok gården etter foreldrene men måtte senere gå fra den. I Halsaboka står han som ugift.I en annen bygdebok for Tustna, bind III under Ørbog, finner jeg Marit Olsdatter Ørbog, født ca. 1821, som i 1851 ble gift med Jon Gabrielsen Aakvik, født ca. 1810, og han ble jo ganske sent gift, samtidig som det skjedde etter at Jon Gabrielsen på Aakvik måtte gå fra foreldre gården, ikke så mange å velge i samtidig som alderen passer helt i begge bøker. I følge mine antagelser må de også være en og samme person. Er det noen som kan bekrefte eller gi meg noen tips angående de personene her. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Siden Gabriel Bastiansen er et svært sjelden navn, vil vi anta at disse tre er den samme. Kanskje kan militærrullene gi beskjed om soldaten i FT1801 er den samme som gifter seg i 1804. Disse gardene ligger ved siden av hverandre, og det skulle også tilsi at dette er samme person.Når det gjelder Jon Gabrielsen som blir gift på Tustna, er det lettere. I Kirkebok for Edøy står det at faren het Gabriel Bastiansen Aakvig. Men John er enkemann!Edøy 1836-1852, folio 348b-349a, Ægteviede nr. 2 1851: '13 Jan 1851, Enkemand John Gabriels Ørbog og Pige Marith Olsd. Ørbog. Han født Aakvig i Stangvig og oph sig Ørbog. Hun født Gorseth i Opdal. Han 40 Aar. Hun 30 Aar. (Fedre) Gabriel Bastiansen Aakvig, Ole Olsen Ørbogsø; (forlovere) Arnt Arntsen Ørbog og Ole Peders.Lien; (lysning) Nytaarsdag; Brudgommen meldt ægtevielsen; Han vac, hun vac. Skiftet efter hans første kone.'Da har John tydeligvis vært gift før. Halsaboka til Nils M. Vaagland er ikke alltid helt til å stole på, og i FS/IGI finner vi at John Gabrielsen ble gift med ei Lisbeth Anbjørnsdtr i Halsa 27. mai 1833. Fedrene står oppgitt på IGI; Gabriel Bastiansen og Anbjørn Evensen. Alder; han 23 og hun 20 år.Vi har ikke fått tid til å sjekke kirkebøkene for Halsa om dette stemmer. Ifølge FS/IGI fikk John Gabrielsen følgende barn i Halsa 1832-1848. Med Anne Ingebrigtsdtr: Lisbeth døpt 24/6 1832.Med Lisbeth Anbjørnsdtr: Gabriel døpt 9/11 1834, Anders døpt 26/8 1838, Lars døpt 2/5 1841, Bastian døpt 27/5 1844, Lars døpt 20/9 1846.Med Marit Olsdtr: Mali døpt 26/3 1848.Om det er den samme John Gabrielsen i alle tilfellene, vil kanskje kirkeboka for Stangvik gi et svar på. Kanskje mora til Mali, Marit Olsdtr, er den samme som han gifter seg på Edøy med?Dette ga nesten langt flere spørsmål enn svar for oss, men vi har ikke vært borti disse folkene før. I Møre og Romsdal finnes det kun en Anbjørn Evensen i FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11560.wc2&gardpostnr=19&personpostnr=419#nedre>Lenke, og siden han bor i nabogjeldet, Tingvoll, kan det være han som er far til Lisbeth Anbjørnsdtr.Vi har ikke hatt tid til å sjekke Elie Evensdtr i bygdebøkene, men i tillegg til faren til Anbjørn Evensen, er det et par på Straumsnes som kan være far hennes. Kanskje det står noe mer i bygdeboka om hvem faren til Rebekka, Gabriel Bastiansen, er. Men først må vi prøve å finne henne. Det er en Even på Liabø i Halsa i FT1801, men han er nok ikke far til Elie. Skal prøve å sjekke Straumsnes- og Tingvollbøkene senere.Prøvde å finne de ovennevnte ungene til John Gabrielsen i FT1865, men fant bare tre: Bastian er vel her Lenke, Mali er på Ormbostad Lenke, Anders er vel denne på Skarpnes på Smøla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Lisbet Anbjørsndtr. finner dere på plassen Røten under Grimstad, se Straumsnes b. 3, s. 51. Hun var f. 1813 i følge bygdeboka der.I bygdeboka finnes ikke Eli Anbjørnsdtr. som barn av denne Anbjørn på Grimstad.Foreldre til Lisbet var Sigrid Larsdtr. Meisingset og Anbjørn Eivindsen (Evensen) fra Øygarden under garden Tingvoll, se Tingvoll b. 2, s. 411.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen til Tore og Tor og også til Jonny med mange nye innspill og opplysninger her. Og fortsettelsen på alle de som dere nevner her finner jeg jo via kirkebøkene her i byen.Har vært innom biblioteket og lett er Elie Evensdatter, men finner henne ikke født / døpt i Halsa eller Stangvik. Men i Halsa boken under gården Vullum, så jeg også en mann som har Evensen som farsnavn. Er ikke helt sikker da jeg ikke har den boken her nå, men etter det jeg husker mener jeg det også sto noe om en som overtok et av brukene der, etter sin bestefar. Denne familien var vist utflyttet til Trondheim ? Så etter det jeg husker bør det på den tiden, finnes en Even Vullum bosatt i Trondheim, jeg lurte litt på om Elie kunne være datter av ham, men det er jo foreløpig bare gjetninger, men siden jeg ikke finner henner under fødte så er det jo en mulighet. Det kan jo selvfølgelig være flyttet på noen 'grenser' for prestegjeldene der oppe slik at jeg har lett på feil kirkebøker. Men mener å huske at de muligens ikke gikk så langt tilbake i tid også, noe jeg stusset litt på.Dere nevnte militærrullene hvor jeg kunne finne noe om Gabriel, er de også mikrofilmet ? Vel kan se om jeg får sjekket det på biblioteket i morgen. Tusen takk igjen for god hjelp.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hanne, du finner løsningapå Gabriel hos Hyldbakk. I Stangvikboka bind 2 side 71f står det om ham. 'Gabriel f. 1772. Han vart gift i Halsa med Ragnhilid Hermundsdotter og kjøpte garden Åkvika i 1804. Som 70 års gamal enkjemann flytta han i 1850 til Romundset i Aure, truleg til einkvan av borna sine. Før han vart gift hadde han to born: Med Eli Eivindsdotter Vullum dotra Rebekka, f. 1801. Med Barbro Olsdotter Stangvik i Ora sonen Ola, f. 1798, gift 1834 med Maret Gulliksdotter på Rabben under Ellevset. Etter Ola lever det mange etterkomarar. (Sjå også under Geilåkran på Brøskja).' Ei av søstrene til Gabriel het Rebekka, og hun døde ugift i 1800. Er Gabriels datter oppkalt etter tanta si? Rebekka fikk også ei datter som hun kalte for Rebekka i 1798. Gabriels far, 'Bastian Jonson døydde i 1783, og plassen vart aude etter hans tid. N.B. Bastian hadde søskena Lars Jonson Dragset, Peder Jonson Hønsvik, Jo Jonson Settemsøra og Lisbet Jonsdotter.' Da fant vi vel også forklaringa til hvorfor Gabriel er på Hønsvik. Han har vel blitt fostra opp av onkelen etter at faren døde? Så over til Elie Evensdatter, mor til Rebekka født i 1801. Ifølge FT1801 Lenke er hun 24 år, og da født ca. 1777. Siden prestegarden i Stangvika brant i 1784 og kirkebøkene med den, kan vi ikke sjekke om hun ble født i Stangvik. Men siden det er veldig få Eli Evensdtr i FT1801 som er i hennes aldersgruppe; bare seks stk i hele landet som heter Eli(e) Evensd. og som er født 1772-1782. I tillegg er det bare 5-6 Ellen. Kun én i M&R, og det er ”vår” kvinne på Ytre Vullum. Det er én ved dette navnet som blir født i nabogjeldet i 1777, kan det være henne. Ifølge FS/IGI blir Eli Evensdtr født 10. juli og døpt 20. juli 1777 i Tingvoll. Kirkeboka for Tingvoll 1776-1794, pag. 19, Dca. 8a Trin. (1777), Døbt Even Peders. (Bersvens. overstrøket) Eichrems og Kne Berith Pedersdrs Pigeb. N. Elie fød d. 10 Julii. F. Lænsmand Peder Evensøn, Ole Torgjes. Eichrem, Lars Jons. Ødegaards Kne Marith Ottesdr, Pigene Magnild Nielssdr Eichrem, Brith Erichsdr Langsætt. Når Berit blir introdusert, står det Even Peders. Kne Berith Andersdr, og når Even og Berith blir trolovet , pag. 10, Septuagesima (1777) 'Trolovet Even Erichs. Eichrem med Pigen Berith Pedersdr Bekken. Sp. Ole Thores. Eichrem og Even Erichs. ibid.' Ifølge FS/IGI giftet de seg 31. mars 1777 i Tingvoll, men pga. svak skrift i kirkeboka greide ikke vi å finne den. Det ser også ut til at presten roter med patronymet til folk… Ikke rart at det blir vanskelig av og til. I Gards- og ættesoge for Straumsnes, bind 1 (1990), side 102 fant vi Even under Halten, Eikrem. Forrige bruker ble det holdt skifte etter 2. januar 1773, men om Even står det bare: ”Even Petterson kjøpte bruket ved auksjon og fikk auksjonsskjøte den 16. juni 1781. Det er uvisst om denne mannen verkeleg var brukar av Halten. Da han selde bruket igjen, heiter det at han var ”boende paa Sundalsøren i Sundals Tinglav”. Endre Nilsson Åker kjøpte bruket av Even Petterson og fikk skjøte på 1 ½ spann den 2. oktober 1784 for 120 rdl.” Ikke mye å hente der. I Sunndalsboka, bind 3 (1967) av Ivar Seljedal, fant vi Even nevnt i kapitlet ”Noen ørabygger fra 1600-, 1700- og 1800-tallet” på side 347: ”Even Pedersen, f. ca. 1736, død 1805. Se plassen Peterstrøen under Skjøllend.” Og endelig i samme bok på sidene 204-206 står det en god del om Even Pedersen. Bl.a. at han kjøpte 1 ½ spann i Eikrem i 1781, at han ble gift to ganger: ”Første gang gift omkr. 1780 med madam Bernhoft, enken etter gjestgiver Mentz Bernhoft på Sunndalsøra (han døde i 1777). Sitt annet ekteskap inngikk Even Pedersen omkr. 1788, da han ble gift med Sofie Katarina Lund, f. ca. 1763.” Det står også at Evens far var ”grdbr. Peder Evensen, Flatvad bruk nr. 5.” Det er vel den samme som var fadder for Eli i Tingvollkirka i 1777!? Det er litt rart dette, for Seljedal nevner skiftet til ”Even Pedersen (eller Pettersen som han også kaltes)”, og da burde vel også dattera Eli bli nevnt?! Hvis ikke hun var død i mellomtida, og hennes datter Rebekka arvet ikke, fordi hun var uekte. Om Eli Evensdtr Vullum var datter til Even Peders. Eikrem, må jo også sjekkes. Døde dattera til Even før FT1801? Ble hun konfirmert? Kirkebøkene kan vel gi svar på det. Såframt hun ikke står i skiftet da, og Seljedal har glemt henne? Det ble en del svar på de fleste spørsmålene her, men vi synes også at dette har reist andre. Det er vel slik det er med slektsforskning. Blir aldri ferdig… Mvh Tore og Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen Tore og Tor.Tusen takk igjen for mange flotte og nyttige opplysninger. Her har jeg jo massevis å jobbe videre med. Men det er vel som dere sier, man blir aldri ferdig. Jeg har jo også merket meg at Elie Evensdatter ikke er så veldig vanlig, og som dere sier er det vel ikke her heller så mange kandidater å velge mellom. Skal sjekke å se om jeg finner Elie død mellom 1801-1806.Men det var i alle fall flott å få løst Gabriel, da er i alle fall han bekreftet.Dere nevnte også militær rullene, jeg spurte på biblioteket i går men de visste ikke noe om dem. Dataen deres var også nede så de fikk ikke sjekket, men det er muligens noe man må på Statsarkivet for å sjekke ? Vi får se hva vi rekker i sommer, det hadde vært morsomt å få en snartur innom Trondheim igjen. Takk igjen. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi som håpet at Ålesund hadde noen militærruller på mikrofilm. I Statsarkivet finner du dem, men de er i fjernmagasinet på DORA, og det betyr at du i praksis ikke kan få dem samme dag som du bestiller dem til lesesalen. Hvis du bestiller før kl. 9, kan du kanskje få dem fra kl. 1330. Og på sommeren stenger lesesalen kl. 1445. Såvidt vi husker, fra vår ukestur til SAT i fjor høst, har de også oppbevart flere sunnmørsarkiver på DORA enn fra Nordmøre. Var det sorenskriverarkivet fra Sunnmøre som var på DORA? Husker ikke, men et stort arkiv fra Sunnmøre, var det i hvert fall. Alle privatarkivene er også der ute. I 2007 flytter hele SAT til DORA. Men en tur til SAT kan anbefales. De er hyggelige, og svært hjelpsomme, i motsetning til hva de var for noen år siden. Nå er det bare fryd og gammen å besøke Statsarkivet vårt.Vi lurer på om det er Rebekka, f. 1801, som er din link til denne familien? Hvis hun lever opp, og får etterkommere, hadde det vært kjekt å få vite hvor det ble av henne, slik at vi i alle fall kan oppdatere våre egne bøker fra Stangvik, Halsa og Straumsnes. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Fadderen Peder Evensen var ikke samme som farfaren til Eli Evensdtr. Farfaren Peder Evensen står omtalt i Sunndalsboka bind 2, side 252, og han dør i 1751. Lensmann Peder Evensen står omtalt i Straumsnesboka, bind 1, side 57f. Han ble lensmann i Gagnats tinglag i 1762. Han bodde på Tveeikrem, og det er en nabogard til Eikrem. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen og tusen takk for nye opplsyninger. Det jeg har funnet om Rebekka er at hun ble gift med Knut Pedersen Sandbukt, 1808-1862, Averøy, de ble bosatt på Røsand og fikk 2 barn som jeg har så langt, Iver Elias, født 1839, og Peder Olaus, født 1842. Iver Elias ble gift med Abelona Knutsdatter Meisingset, 1830-1919., Iver døde 1900. De fikk ingen etterkommere, Peder Olaus, ble gift 1864 med Ane Dorthea Pedersdtr. Grønvig, 1843-1880. De fikk 10 barn. Og da er vi inne på den familien som dere løste for meg i Kristiansund. Så tusen takk igjen, nå er jeg kommet et godt stykke videre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei Hanne, før du graver deg for dypt nedi Sunndalsbøkene, må vi stoppe deg. Jonny Lyngstad har tipset oss om at vi sannsynligvis er på ville veier angående Even Pedersen. Vi har ikke tilgang til kirkebøkene for Sunndal, men om den Even Pedersen som gifter seg omkr. 1780 med Madam Bernhoft er ungkar, kan han ikke være den samme som gifter seg i Tingvollkirka i 1777. Det må du sjekke.Men VI tror nå at det er en annen Even som vi leter etter. Det er en Even Pedersen, 60 år, som er inderst på garden Vågen i Stangvik prestegjeld i FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11564&gardpostnr=141&personpostnr=2764&merk=2764#ovre>Lenke. Kona hans heter Berit Olsdatter, 47 år, men det var i alle fall mye tull med patronymer i kirkebøkene for Tingvoll, så dette kan likevel være rette personer og foreldrene til Elie Evensdatter. Det passer vel bedre 'sosialt sett'? Og geografisk passer det ypperlig. Garden Vågen ligger i dagens Tingvoll kommune, og står omtalt i Tingvollbøkene til Hyldbakk, men vi fant ikke Even og Berit omtalt under Vågen som ligger i Torjulvågen. Det er sånn omtrent rett overfor Vullum som ligger på den andre sida av Halsafjorden. Torjulvågen hørte på den tida til Halsa annekssogn under Stangvik prestegjeld, og når de skulle til kirke, dro de over fjorden til kirka på Halsa.Det kan se ut som om Even og Berit får ei datter til mens de er på Eikrem. Den 23/1 1780 døpes Berit Evensdatter, hun er født 14/1 og foreldrene står oppført som Even Johanss. ved Eikrem og Kone Berit Pedersdr. Vi har funnet ei Berit som matcher i FT1801 Lenke på Vollum indre, og sida søstra? Elie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet var Gabriel f.1771 sønn av Bastian på Blekken/Årnes, Ytre Stangvik og bror av (den adskillig yngre) Bastian Bastiansen, husmann på Hjelen/Aakvik Nistu, Halsa.Ragnhild Hermannsdatter Sponaas, som Gabriel g. seg med i 1804 hadde før vært g.m. John Johnsen Sponaas (1754-1802). Sistnevnte kjøpte i 1796 gården Aakvik (Nistu) av oberst Ole S. Gaarder, samtidig med at han solgte Sponaas, som han hadde kjøpt av sin svigermor snaut 30 år tidligere (Hyldbakk).Ole Gaarders sønnesønn var g.m. en søster av min tippoldemor (Det tenker jeg mange var interessert i ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen til Tore, Tor og også til Per for nye innspill. Skal sjekke de opplysningene som kom frem her også, skal ikke ta noe for gitt med de der oppe enda. Jeg fant forresten Rebekka Gabrielsdatter, konfirmert i Stangvik i 1817, da er hun kalt for Øren (Oren), finner ikke noen gård som kan passe til den annet enn på Sunndalsøren? Og hvorfor har hun tatt det navnet ? Finner heller ikke Elie Evensdatter død i Stangvik før 1805. Men fremdeles er det litt letearbeid igjen.Tusen takk igjen. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

På FS/IGI er det ei Eli Evensdtr som gifter seg i Stangvik prestegjeld 27/12 1811 med Ole Jonsen. De får en gutt Ole Jonsen 14/12 1812 som blir døpt i Stangvik prestegjeld (i Stangvik- eller Halsakirka) 20/12 1812. Dette kan jo være mora til Rebekka. Uten tilgang til den aktuelle bygdeboka her nå, kan dette være den Ole Jonsen som blir født i 1811? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61564&gardpostnr=437&personpostnr=3234&merk=3234#ovre>Lenke. Han bor på Jelteigen som er en husmannsplass ved siden av Øren. Hanne, du finner Øren hvis du søker både i FT1865 og FT1900 i Halsa. Og det ligger ikke langt unna Vullum, bare litt over bakken, men ved Skålvikfjorden som ble berømt da en hvis staurkval tok opphold der etter å ha rømt fra Island. Vi må nok sjekke disse opplysningene i det nummeret av bygdeboka som vi ikke har hjemme, og i kirkebøkene.Til Per: Vi nevnte i begynnelsen av innlegg nr. 5 hvor Gabriel kom ifra. Ser at du ikke har lagt inn Gabriels 'uekte' datter Rebekka på hjemmesidene dine, men nå har du en anledning!? I debattinnlegg nr 22373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen til Tore og Tor. Skal sjekke dette giftermålet neste gang jeg er på biblioteket. Jeg har selvfølgelig 2 bøker for Halsa og 1 for Stangvik hjemme nå, men ikke de rette bindene selvfølgelig, så skal se om jeg får tatt en tur til oppom biblioteket i løpet av uken. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Nå har vi tulla igjen, Hanne. Sønnen til Eli Evensdtr og Ole Jonsen heter Jon Olsen, og kan ikke være den samme som vi fant på husmannsplassen Rabbjelen i FT1865. Ifølge Halsaboka, bind 2 (1999) side 258 var denne fra Gikling i Sunndalen.Det er en Jon Olsen i Stangvik i FT1865, men han bor på Seljebøfossen, og er i følge Stangvikboka 3/105 fra Kvisvika. Foreldra hans nevnes i Straumsnesboka 2/448 men der nevnes ikke den Jo som evt. dro til Seljebø.Du må nok til kildene, kirkeboka og skifteprotokollene, og lete etter Eli og hvor det ble av henne og evt. flere etterkommere enn Rebekka. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen, og takk for oppklaringen der. Jeg får prøve å lete videre i kildene og se om jeg klarer å følge flere av Elie og Rebekkas hendelser i årene fremover fra 1805. Tusen takk for hjelpen så langt.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.