Gå til innhold
Arkivverket

[#29300] Gadderslekten i Solund

Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Den 12. mai i 1706 blir sønnen til Anders Jansen og Karen Svendsdatter døpt i Lindås kirke. Navnet er Jan. Foreldrene er ikke gifte. 23. juni 1706 blir Karen Svendsdattert intodusert i Eivindvig kirke etter sønnen Jan og som kvinnen til Anders Jansen. Spørsmålet er følgende: Kan Karen og Anders ha giftet seg i mellomtiden, eller måtte de vente til etter hun var blitt introdusert i kirken? Jeg prøver å finne vielsen deres.Med hilsenGreta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I Alf Steinsøys 'Solund Gards- og Ættesoge bind 1' er denne familien nevnt. Han skriver at dette paret ikke er gift 'her' som da må bety at de ikke giftet seg i Eivindvik som den delen av Solund var del av da. Ellers kaller Steinsøy kona til Anders for Karen Sjursdotter. Anders Jansen er min 6xtippoldefar, og jeg har ikke greit å finne noen detaljer om kona Karen Sjurs/Svendsdotter. Har du noen detaljer om henne?Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Bent.Mitt råtips er ar Karen het Svendsdatter til etternavn og at foreldrene hjennes var Arkie Jørgensdatter Høier og Svend Olsen Biørn. I koppskatt for Bergen 1683, finner du familien i rode 2. Arkie Jørgensdatter Høier er antagelig i slekt med Anders Jansen sin mor, Anne Wilkensdatter. Hun var igjen datter av Wilken Clausen og Anne Richardsdatter på Nordnes i Bergen som du sikkert vet fra før. Hvordan i slekt vet jeg ikke, her jobber jeg med saken, men en av guttene hennes sammen med 1. ektemann Christoffer Jochumsen, heter Richard. Archie Jørgensdatter dør i 1705. Anders Jansen er min mormor sin 4. tippoldefar på farsiden. Vi er i andre ord i slekt. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bent. Jeg flytter tema over i brukerforum. Skulle være interessant å vite hvilken av Anders sine barn du stammer fra m.m. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.