Gå til innhold
Arkivverket

[#29302] Lars Halvorsen og Anne Margrethe Amundsdatter, Hedrum, Vestfold

Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Lars Halvorsen (f.ca 1813) og Anne Margrethe Amundsdatter (f. ca 1813) hadde tre barn: Karen Andrea (f. 1843), Nikoline Mathilde (f.1846) og Hans Anton (f. 1849). De bodde på Kråkelund, Hovland fra 1844-48 (Hedrum bygdebok s. 44). Jeg finner dem ikke igjen i folketelling for 1865 eller 1875. Er det noen som har tilgang til kirkebøker eller folketellinger fra Hedrum, eller som kjenner til disse? Jeg er glad for alle opplysninger som viser hvor de kommer fra og hvem som er deres forfedre. Vennlig hilsen Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Fant giftemålet samt de tre barnas dåp i Hedrum Historielags kirkebokavskrifter. Hvis du gir meg din mailadresse så skal jeg overføre det.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei! Jeg har også funnet dem i FT for 1865, men hvorfor heter hun Anne M. Kristofersdatter? Har lett i bygdebøkene For Hedrum, med tanke på at Lars muligens var gift 2.gang med henne, men finner ingen aktuelle kandidater der.Til Kolbjørn. Jeg vil gjerne ha dine funn fra kirkebøkene. Min mail-adresse er som følger: sissel_johnsen@hotmail.comSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiKommer ikke igjennom på e-postadr. din. Prøver å samle opplysningene her:Fra Hedrum Historielags Kirkeboksavskrifter (bør kontrolleres mot originalen):Fødsler:f.16.08.1843 dp.15.10.1843 Karen Andrea Larsdtr. far:Lars Halvorsen Skindmoe mor:Margrethe Andersdtr. f.09.01.1846 dp.12.04.1846 Nicoline Mathilde Larsdtr. far:Lars Halvorsen Kragelund u. Hovland mor:Anne Margrethe Amundsdtr. f.27.04.1849 dp.08.07.1849 Hans Anton Larsen far:Lars Halvorsen Hovland-Eiet mor:Anne Margrethe Anundsdtr.Vielse: 30.07.1841:Ungkarl Lars Halvorsen Søndre Bjerke og Pigen Anne Margrethe Amundsdatter Bjerke Eiet 28år/28år Fedre:Halvor Larsen og Amund ? (Iflg. FT.1865: Lars født i Brunlanes!) Når Lars og Anne i FT.1865 bor på Skoven, så er dette en husmannsplass mellom Farmen i Hedrum og Numme i Andebu, også nevnt som Farmenskogen(skoven). Farmenskogen kan fremdeles påvises. Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Vielse for Karen Andrea iflg. kirkebokavskrifter fra Hedrum Historielag:28.12.1872: Ungkarl Jacob Gulliksen, Nøglegaard i Eidanger og Pige Karen Andrea Larsdatter f.på Skindmo, bosted:Farmenskogen. 24 ½ år og 28 1/2år.Fedre: Husm. Gullik Sørensen og Husm. Lars Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk. Har du mulighet for å spore opp Anne Margrethe Amundsdatters dåp i kirkeboken også? Kanskje noen andre kan gjøre oppslag i Brunlanes kirkebok for å finne Lars Halvorsens dåp. Lurer på hvor denne Anne Kristoffersdatter kommer fra. Det kan jo i hvert fall ikke være noen skrivefeil eller hørselsfeil i forhold til Amundsdatter. Trenger fortsatt hjelp altså.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Her har jeg fra en av Hedrum Historielags sjefsskrivere og skrift-tydere mottatt utskrift fra Hedrum kirkebok vedr. dåpen til Anne Margrethe:'Har slått opp på døpte, og den såkalte fødselsdatoen som vi har på Anne Margrethe Amundsdatter, er delvis dåpsdato. Hun er døpt den 02.10.1812, ikke 1813.Avskrift:1812 oct. 2Anne Margrete, foreldre: Anund Gulliksen og Kari (Karen) Eriksdatter, Løve.fadd: Klokker med Hustru, Maren Olsdatter, Lunde, ?olmand Brun i Laurvig, Jon Thorsen Løve og Anders Eriksen Sætra.'Har en mistanke om at K.Hunskaar kan ha kjennskap til disse folka fra Løve.?MvhKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Finnes det Løve i Hedrum eller må det være Løve i Tjølling? Jeg finner Anun Gullichsen og Karen Erichsdatter i FT 1801, i Telemark, nærmere bestemt Høyset i Eidanger. Finner også at de er viet i Slemdal 01.09.1793. Anun Gullichsen Siltved og Karen Erichsdatter Snurren. Sildtved og Snurren er vel steder i Siljan?Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Løve/Lauve finnes i aller høyeste grad i Hedrum, og ettersom kirkeboka ikke spesifiserer nærmere, kan du være trygg på at dette gjelder Løve i Hedrum.Jeg er selv fra Løve, men Anund Gulliksen/Karen Eriksdatter hører ikke til 'mine' folk. Jeg har heller ikke tilgang til bygdebøkene her fra min hybel i Oslo. Men jeg kjenner navnene på Løve så pass godt, at jeg kan si at de ikke hører til noen gårdsslekt der. Navnene du har funnet i Siljan er vel derfor gode kandidater. Siltvet er vel forresten en del av Bergan i Lardal, men det er mulig stedsnavnet finnes i Siljan også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Takk for nyttig informasjon. Har jo fått litt kjøtt på Anne Margrethe Amundsdatter, men er det ingen som kan hjelpe med Lars Halvorsen? Hadde vært ok med mer informasjon i den retningen også.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Her har du forslag til farssiden til Karen Andrea Larsdtr. F.16.8.1843 på Skindmoe: Far: Lars Halvorsen f.ca.1813, g.30.7.1841 i Hedrum, bor på s.Bjerke, g. Anne Margrethe Amundsdatter f.2.12.1812 Løwe.Halvor Larsen, Iflg. FT1865 f.i Brunlanes?.F.1785, d.1836.Lars Halvorsen, f.1752, d.1836. G.1.gang med Elisabet Halvorsdatter. Lars var fra Grinden u/Nordby.Bruker i alle fall del av Lauve bnr.1 i perioden 1788-1836. Gift 2 g.Halvor Mikkelsen, f.1720, d. 21.2.1780. Husmann på Grinden u/Nordby 1749-1780. G.m.Ragne Larsdatter d.1777.Mikkel Halvorsen, f.1681. Husmann på Grinden u/Nordby i 1730- og 40-årene.Du får se på dette som et forslag og kontrollere det mot originale kirkebøker og evnt. skjøter. Kilder: Hedrum Bygdebok bind 2, Nordby og Lauve, samt Hedrum Historelags avskrifter.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er giftemålet til Lars Halvorsen og ' Margrete Anundsdatter', på F.S.Årstallet stemmer vel med funnet i kirkebøker i Hedrum. LenkeJeg lurer også litt på etternavnet til hustruen som ikke stemmer med familien i 1865-tellingen.Hvis det er den rette familien som er funnet der da?Jeg fant en annen Nicoline Mathilde Larsdatter som også kunne passe i forrige innlegg.Kan det være at familien har flyttet et annet sted. Det var vel nokså uvanlig at barna bodde hjemme hos foreldre så lenge på den tiden?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad innlegg 12:Finnes det noen grunn, som jeg ventuelt har gått glipp av, til at vi skal tro at den Halvor Larsen som ble født på Løve i Hedrum 1785 er den samme Halvor Larsen som oppgis som far til Lars Halvorsen ved vielsen i 1841?Så vidt jeg kan se av Hedrum bygdebok, vites ingenting om han som var født 1785. Lars Halvorsen var født i Brunlanes, jfr folketellinga 1865, så den Halvor Larsen som var hans far bodde vel der.Så langt jeg kan forstå, er det kun navnelikheten som er indisium her, og slik sett er det viktig å understreke at Kolbjørns forslag må regnes som en meget usikker hypotese foreløpig. Den er likevel verdt å forfølge, naturligvis.Leddene videre bakover til Mikkel Halvorsen, født 1681, er forresten OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Til Gunn,- Kan det være en mulighet for at folketellingen har foregått på ulikt tidspunkt slik at hun er registrert to ganger? Alt annet i familien stemmer jo så bra, og det er ingen tilsvarennde familier å finne andre steder.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer nesten på det samme om det kan være en dobbelregistrering.Tror nok kirkebøker for Brunlanes vil hjelpe deg til å finne Lars Halvorsen, sønn av Halvor Larsen.Arkivet i Kongsberg kan vel forhåpentligvis hjelpe deg. Ellers står det jo tydelig navn og hvor han kommer fra i Vielsen du har fått fra Hedrum.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Til innlegg 15.Hei Kristian. Du har selvfølgelig rett. Det er foreløpig ikke kommet bekreftelse på at Halvor Larsen, f. på Løve i Hedrum 1785 = far til Lars Halvorsen fra Bjørke, gift i Hedrum 1841 og som i FT1865 skal være født i Brunlanes. Men det er jo slett ikke usannsynlig! Det dreier seg jo her om folk som er gift på nabogårder og slikt var jo det mest vanlige den gangen. Navn og årstall stemmer jo også ganske bra. Men det er ikke nok, og dette var jo også lagt fram som et forslag for å jobbe videre med og ment å kontrolleres mot kirkebøker og skifter. (Halvor f.1785 på Løve er døpt i Hedrum 23.1.1785 – far:Lars Grinet)Må jo stille et par spørsmål til FT1865Lenke. Kona er oppgitt med etternavn Christofersdatter (skal være Amundsdatter) og datteren Mathilde er beviselig bosatt på Gjein i Stokke (ikke på Farmenskogen). Kan dette tyde på dårlig hørsel eller annet hos mannen som har registrert ?Hilsen Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei alle dere som nøster i dette mysteriet. Hørselen må vel være ekstremt dårlig hvis Anne M. sitt etternavn har blitt tolket feil? Kunne ev. dødsdatoer og opplysninger rundt dem vært til noen hjelp? Jeg har prøvd å søke på døde i Hedrum 1869-1930, men finner verken Lars eller Anne M. der. Noen som har mulighet for å lete i kirkebøker for meg? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Gir meg ikke helt enda. Har søkt i FT 1801 for Vestfold, for å spore opp ev. Halvor Larsen. Fant to i Tanum, 5 og 7 år gamle, og en i Larvik, 5 år gammel. Ingen i Hedrum. Kanskje er jeg ikke god nok til å orientere meg i Digitalarkivet. Det er vel naturlig at Lars Halvorsens far heter Halvor, men han behøver vel ikke nødvendigvis å hete Larsen til etternavn. (Hvis ikke Lars er første barn). Er jeg helt på jordet? Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Oppkallingsregler (hvis folk har følt det som noen regel) kan man ikke stole på. Et annet poeng, med søk i folketellinga for 1801, er at mange barn er ført uten farsnavn. Dette er utbredt for Stokke, for å ta et eksempel. Dermed kan du gå glipp av mange Halvor Larsen'er.At han faktisk het Halvor Larsen, går jo ellers fram av innlegg 5, jfr vielsen 1841.Man kan lete fram og tilbake i folketellinga, men uansett blir det bare gjettinger. Her må en til med kirkeboka for Brunlanes for å finne en Lars Halvorsen døpt 1813, eller der omkring (28 år i 1841). Med litt flaks kan opplysninger om fødested og fødselsdato være innført ved begravelsen også, som vi må formode fant sted i Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk en Lars Halvorsen f. 1810 i Larvik. Far Halvor Larsen.LenkeÅrstallet er litt unøyaktig i forhold til det som er oppgitt ved vielsen, men ikke verre enn det pleier i F.S.( 3 år)Lurer på om denne dåpen kan finnes i Kirkebøker? Eller er de også forsvunnet?Ikke er det nevnt Brunlanes, men Larvik er jo ikke langt unna?Mvh. Gunn. Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ja, det var det jeg hadde håpet på,- at noen hadde oversikt over døde i Hedrum i det aktuelle tidsrommet. Er optimist i det lengste.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på F.S. igjen.Her finner jeg med stor sannsynlighet det samme foreldreparet gift i Hedrum 1810. Halvor Larsen og Anne Halvorsdatter.LenkeSønnen f. samme år dpt i Larvik, hvis dette er noe hjelp.Mvh. Gunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.