Gå til innhold
Arkivverket

[#29302] Lars Halvorsen og Anne Margrethe Amundsdatter, Hedrum, Vestfold

Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være mor til Lars Halvorsen, under døde i Hedrum?LenkeNoen Halvor Larsen, død Har jeg ikke funnet så langt.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er samme damen i 1865 telling i Hedrum, føderådskone på Lunde.LenkeSer ikke noen sammenheng til folkene på gården, men det er muligens andre som gjør?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg har nå vært i kontakt med Statsarkivet på Kongsberg, og de har funnet en Lars Halvorsen døpt i Brunlanes 1813. Hans foreldre het Halvor Larsen Og Anne Halvorsdatter. Det er kun søkt i kirkeboken på året 1813. På Omsland (Kjose), bor det en Halvor Larsen (ca 1780-1858) som er gift med Anne Halvorsdatter (ca 1789-1817). Men i flg. Brunanes bygdebok har de barna Søren og Ole (tvillinger), f. 1813 - d. 1815 og Nils (1815 - 1891). I Kirkebok for Brunlanes finner jeg denne Nils døpt 8.mai 1815. Halvor Larsen gifter seg forøvrig 2.gang med Anne Torgrimsdatter Sandviksrønningen. Han kaller seg da Halvor Larsen Omsland (kirkebok for Brunlanes). Det kommer ikke fram i Brunlanesboka Hvor Halvor Larsen og Anne Halvorsdatter kommer fra. Lars Halvorsen er ikke nevnt i Brunlanesboka, så det er muligens et blindspor. Til deg, Kristian: Vi har en del felles slekt og det er noe jeg ville diskutert med deg. Kan du sende meg en e-mail? sissel_johnsen@hotmail.comSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Sissel Johnsen

På tide å grave i gamle problemer, det grå høstværet frister ikke til noe annet. Siden sist har det kommet mange kirkebøker å søke i, men jeg er ikke alltid så god i å tyde alt som står der. Nå vil jeg gjerne ha hjelp til alt som står i alle spaltene om Lars, døpt 1813 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3068 Hvis ikke lenken virker, så er det i kirkebok for Brunlanes, døpte 1813, s88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Brunlanes mini 2 (1802-1834), s. 88 Lenkedøbte 1813Febr 21ste Thanum Tindvig [dvs at familien sognet til Tanum kirke, og at barnet var fra Tenvik]Søn. Lars. Ægte. For. Halvor Larsen og Anne Halvorsd: Test: Berthe Maria Houcherød, Maren Christensd: Anders Johansen, Svend Halvorsen, Svend Andersen, Barnet var hiemedøbt og siden i Laurvigs kierke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk! Jeg lurer fortsatt på om dette er de samme som vi finner på Omsland i juli 1813, da deres to tvillingsønner på to år, (Ole og Søren) dør med en dags mellomrom. Jeg mener nemlig å ha sett Lars Halvorsen Omsland som konfirmert i 1827. Skal sjekke litt mer på dette. Jeg har ikke funnet vielse for Halvor og Anne i Brunlanes, og heller ikke tvillingenes dåp. Det er mulig at dette finnes i kirkebøker for Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Kanskje noen har mulighet for å sjekke i kirkebøker for Larvik, ang. giftermål til Halvor Larsen Og Anne Halvorsdatter, og dåp for sønnene Ole og Søren (ca 1810 - 1811)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ja, det kan jo gjerne være riktig par dette. Jeg har sjekket kirkebøker for Hedrum for å finne Søren og Ole døpt, men uten å lykkes. Kirkebøkene for det aktuelle tidsrom ligger jo ikke ute for Larvik, men siden Lars Halvorsen skulle være døpt i Larvik før han ble døpt i Tanum, kunne det jo tenkes at de bodde en periode i Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.