Gå til innhold
Arkivverket

[#29303] Er Jürgen Bredahl den samme person som Jørgen Breda ?


Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

En av mine stamfedre var Premierløytnant Jørgen Breda som 13. januar 1721 sluttet i hæren og kjøpte gården Duni (Dunen) i Sande i Vestfold. Han døde i 1733 og var gift med Ingeborg Halvorsdatter. I en bok jeg har lånt (Fredrikshalds og Fredriksstens historie indtil 1720 av C. O. Munthe utgitt i 1906)er det i en fotnote på side 575 angitt at Jürgen Bredahl 15. januar 1717 erstattet Løytnant Lauritz Brackel i kommandoen over Nordre Jarlsbergske Landdragoner. Nordre Jarlsbergske Landdragoner deltok i forsvaret av Fredriksstens forsvar under Karl 12's felttog mot Norge i 1716. Kan Jürgen Bredahl og Jørgen Breda være samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Dette spørsmålet er diskutert av Steinar Torp i Gjallarhorn nr. 29 (vinter 2002), s. 391. Torp mener at det kan virke som Jørgen Breda og Jørgen Bredal er samme person. Jeg viser til artikkelen for nærmere opplysninger og kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Takk for hjelp! Er det noen som har forklaring om denne vekselvise bruken av etternavn Bredahl og Breda i klider ? Hypotesen er at Bredaene kom fra byen Breda i Holland. Bredahl derimot er et navn som er utbredt både i Danmark og Norge.MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Hei Jens-Petter. Jeg er veldig interessert i å høre hva du finner ut om dette.Min beste gjetning på et eventuelt navneskifte er at det var god gammeldags snobbing, da (van) Breda var et anerkjent dansk og nederlandsk slektsnavn - og kanskje mer fasjonabelt enn Bredal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

(6) kom meg i forkjøpet. Jeg var borte i dette for en god del år siden og har det kun etter hukommelsen, men så vidt jeg husker finner man ofte at personer i offisersslekten Breda i samtidskilder har etternavnet skrevet Bredal/Bredahl. Det tolket jeg slik at det for en norsk eller dansk skriver som hørt navnet ville være naturlig å tolke det som Bredal da det er et vanlig dansk og norsk navn. Men man skal selvfølgelig passe seg så man ikke blander eventuelle folk som virkelig het Bredal inn i slekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei ! Takk for interesse for dette tema. Jeg håper det er mulig å få bekreftet Breda-slektens opprinnelse. Er det Breda i Holland eller er det en endring på et norsk/dansk etternavn. Den som har skrevet mest fyldestgjørende er vel Steinar Torp i sin artikkel i Gjallarhorn som det er referert til ovenfor. Han lanserer Kvartermester Hans Georg Breda som en kandidat. Han er nevnt i et dokument fra 1678 og kan passe aldersmessig som Jørgen Bredas far. O. Storm i sitt hefte angir en Waltherus van Breda som i 1657 var feltskjær ved major Creutz's kompani, oplandske regiment søndenfjelds. Han skriver videre at slektskap mellom denne Waltherus og Jørgen ikke er påvist. Arbeider noen andre med å forsøke å løse dette ? Evt. forslag om kilder o.l.?MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg leste artikkelen av Steinar Torp i Gjallarhorn, 29, 391-401 igjen nå. Hypotesen om Hans Georg Breda som far til Jørgen virker plausibel. Det løser også et problem: hvis Hans Georg hadde vært offiser burde han ha vært fanget opp og nevnt av Ovenstad som hadde forholdsvis komplett oversikt over alle offiserer som hadde vært ansatt i den norske hær. Hans Georg Breda var i hvert fall fra nyttårsdag 1678 til nyttårsdag 1679 kvartermester for en kavalerieskadron. En kvartermester var da en sivil-militær tjenestemann som (sammen med f.eks. feltskjærer) ikke var regnet som offiserer, men hadde lønn som lå mellom underoffiserenes og offiserenes. Ovenstad har med mange kvartermestere, men han var neppe så komplett for dem som for offiserer.For de som ikke har adgang til Gjallarhorn:Årslønnen for offiserene og underoffiserene var i følge regnskapet:Eskadronsjefen: 454 rd 35 sk Løytnanten: 289 rd 87 sk Kornetten (samme som fenrik): 239 rd 94 sk Kvartermesteren: 102 rd 68 sk Samtlige underoffiserer og musikere får 78 rd 9 1/2 sk hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.