Gå til innhold
Arkivverket

[#29308] Ida Jensdatter født 1856, Hokland i Hadsel

Gjest Terje Bendiksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bendiksen

Ida Jensdatter født 1856 på Hokland I Hadsel, gift med Nikolai M.Marthinusen født Teigan, Bitterstad i Hadsel. Jag mangler navnet på Ida's mor (min tippoldemor). Ida's far Jens Eliassen giftet seg etter sin første kones død med Johanna Andrine Petrine Enoksdatter fra Bø i Vesteråle. Jeg er ute etter navnet og opphavet til hans første kone. Generelt er jeg interessert i Hokland-slekta, så kan noen hjelpe meg setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Ida og familien i Hadsel, 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61866&gardpostnr=260&personpostnr=1886&merk=1886#ovre>Lenke.Den eldste av barna ser ut til å være Ingeborg, 23 år, f.ca. 1842. I FS/IGI finner jeg en Jens Johan Eliassen som gifter seg 12.11.1840 i Hadsel med Johanne Dorthea Andersdatter. Dette paret har en datter Ingeborg Anne til dåpen i Hadsel 25.9.1842. Andre barn jeg finner i FS er Elisabeth Maria, døpt 14.7.1844, Anna Nicoline, døpt 5.9.1847.Det er vel den samme Jens Johan Eliassen som iflg. FS har barne Jensine Indiana, f. 24.7.1867, og Lorens Nikolai, døpt 28.4.1872, i Hadsel med Johanna Andrine Enoksdatter. Opplysninger i FS må alltid sjekkes! Navnene stemmer med det som er registrert i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jens og Johanna hadde disse barna: Ingeborg Anna (f. 1842), Elisabeth Maria (1844-1845), Nille Johanne (1845-1846), Anna Nicoline (1847-1864), Hanna Elise (f. 1849), Oline Marianne (1851-1883), Edvard Nikolai (f. 1854), Ida Marie (f. 1856), Marta Georgine (f. 1859), Anton Martin (f. 1859). Ekteskap er registrert for nr. 1, 5, 6, 7, 8 og 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

Takk til Johan I. Borgos for (for meg) nye opplysninger. Dersom noen kan hjelpe meg med Johanne's foreldre hadde det vært kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Faren til Johanna het Anders Jakobsen, så sier kirkeboka da hun gifta seg. Paret Anders Jakobsen (f. 1781) og Sofie Fredrikke Jensdtr (f. 1788), som kom til Hokland like etter 1820, hadde ei datter som het Johanna Marie, f. 1820 på Haug (ikke langt unna Hokland). Hun er antakelig identisk med Johanna Dorthea, men jeg veit ikke hva som i så fall er det korrekte navnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Denne Jens Johan f. 28/11-1814 er sønn av Elias Jonsen Hokland (1773 - ?) og Elisabeth Maria Thomasdatter Hokland gift 16/9-1813. Han var da enkemann, hun pike. Elias var først (27/9-1804) gift med Sara Olsdatter Steilo (cir 1776 - 1812). Du vet vel ikke når og hvor Elisabeth Maria eller Sara er født ?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Mitt materiale har ingen opplysninger om opphavet til Sara og Elisabet. Du kan jo prøve et søk i 1801-tellinga, begge må jo finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bendiksen

I 1801-tellinga er Elias ugift, så han giftet seg med Sara etter 1801. Sara er i samme tellinga registrert som tjenestepike på gården Steilo. Jeg ser jeg har registrert at Elisabeth Marie Thomasdatter er født år 1794 uten at jeg vet hvor jeg har det fra. Jeg finner heller ikke Elisabeth i 1801-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Elias og Sara gifta seg 27.09.1804. Det er mulig at Sara er identisk med Sara Christina, f. 1768, datter til Ole Pedersen og Ellen Annosdtr på Innbjør - andre 'kandidater' kjenner jeg ikke i Hadsel. Elias gifta seg med Elisabet 16.09.1813. Jeg tviler litt på at hun var bare nitten år (Elias var førti), men man veit jo aldri. Forøvrig: Elisabet, Lisabet og Lisbet var i praksis samme navn på den tida, søk derfor også på variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.