Gå til innhold
Arkivverket

[#29309] Onarheimsætta på Tysnes

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I Strandebarmboka finner me ett lite utsnitt frå Onarheimsætta på Tysnes. Der står følgende, det er skifte i 1580 etter Jørgen Pedersen som skriver seg som Onarheim og Malkenes. Barna til Jørgen er: Hans og Birgitte. Birgitte Jørgensdatter blir gift med Mikkel Jacobsen Angeltvedt i Fjell. Dei arva blant anna garden Tveit på Varaldsøy i Hardanger. Denne garden gikk vekk fra denne Sotraslekta ca 1678.Utifrå tingbøkene kan me klare og lage følgjende oppsett av etterkommere etter Mikkel Jacobsen Angeltvedt. 01. Hans Mikkelsen Angeltvedt (far til Mikkel, Nils og Agathe, den siste g. Laurits Krokeide) 02. Kari Mikkelsdatter Møvik g. Johannes Arnesen 03. NN (mor eller far til Mikkel Jacobsen Vindenes)Problemet nå er å knytte etterkommere etter de overnevnte til videre slekt på Sotra, det kan kanskje gjøres gjennom arv av gardeparter, derfor hadde det vært interessant å få vite om det står noe i eksempelvis Tysnesboka om arv av gardeparter frå denne slekta som gikk til Mikkel Jacobsen Angeltvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti M. Arnesen

Fra Tysnesboka bind 4 under gården Onarheim. ”Frå 1580 er det eit makeskifteskiftebrev frå Kjeravik i Strandebarm der enkja etter Jørgen, Anne Larsdtr., gav frå seg Kjeravik til sonen Hans og værsonen Mikkel Angeltveit mot 1 1. sm. 1 h. Ein annan stad.” „Anna åtte odelsgods i Vikhovda(Valestrand), Habbestad(Bømlo) og Nes(Kvinnherad).“ Birgitte var først forlovet med ”Lille Jens Skriver”, håndskriver hos Erik Rosenkrans. De skulle ha barn sammen men Jens døde. Som en følge av dette forsøkte broren, Hans, å unndra henne farsarven. Hun hadde syndet med ”Leyermaall i faders gaard”. Hans tapte saken mot søteren, antagelig i en herredagsdom fra 1631. Denne saken ble også omtalt i en lagtingsdom av 1642. Dersom du kan finne ut noe mer om disse dommene, vil du sikkert finne mer om hvilke eiendommer dette gjelder. Må legge til at jeg er etterkommer av Birgittes bror Hans. Håper dette hjelper deg videre. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Kirsti for innspillet, dette gir meg en mulighet til å spore videre gjennom disse gardeparter, om de da var lenge nok i Mikkel Angeltvedt sitt eige.Etter at eg la inn mitt innlegg så har eg fått tak i Fjell Bygdebok Bind II på Sotra, boka kom ut på fredag. Uten å drive for mye reklame, så er boka ett praktverk. I boka finner me også at Kari Mikkelsdatter (datter av Mikkel Jacobsen Angeltvedt) 2.g. Johannes Arnesen var 1.g. med en Amund Monsen, som trulig kommer fra garden Bringedal i Kvinnherad, uten at eg har hatt tid enda å følge opp denne personen. Det er bruken av alle de samme navna, som også er lite brukt, som gir meg konturer av en forbindelse men som eg enda ikke klarer å koble sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei, til innlegg 3. Håper du legger det ut her på nettet.Gunnar Larsson Måkestad, Ullensvang makeskiftet til seg Digranes, Odda ca 1610 fra kronen mot Vihovde I Valestrand og Hausnes i Granvin , etter avtale med befalingsmannen Jørgen Brockenhuus ' på kronens vegne' . Stor jordeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo KarinDet første eg vil prøve å finne er koblinga her på Sotra, da gjennom eiendomparter om da disse finnes, klarer eg det så skal eg nok legge dette ut på nettet, hvis det dette du tenker på med å legge ut ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Hei OddvarDet er noe jeg kom til å tenke på, tillater meg å bruke ditt tema til å legge inn noen ref. dvs jeg må nok låne noen herredagsdombøker påny, da jeg har glemt å notere meg årstall.Vedk. Onarheim. Jørgen Peterson var gift med en Anna Larsdatter (kanskje en Lars Gautes datter) Winhoffde, Hoppestad og Nes var Annas eget gods.Vihovda ligger i Sveio, som Annas sønn Hans Jørgenson på Onarheim, fikk i skiftebrevet i 1580. I 1626 er 1 lp. sm. 1 hud o 1 t. korn adelsgods. Resten eier Hans Jørgenson. I 1646 eide Aarstein Økland 1 wåg uten bygdel, og resten eide Welb. Rosenkrans i Rosendal. (Ref. bygdebok for Sveio)Hans Jørgenson Onarheim saksøker (sak nr. 36, finner ikke årstallet) lagmannen i Bergen Hans Glad sine arvinger om en arv som Birgitte Jørgensdatter ble tilkjent etter sin mor.Vedk. Mundheim. Martin Skogseide saksøker Jørgen i Wiik (sorenskriver Jørgen Clementson?)og viser til skiftebrevet etter Gisle Mundheim, hvor sønnen Nils Gisleson i Østefior(hvor er det?)fikk 1/2 løb 6 mrk smør og 1/2 hud, datteren Kristine Gisledatter (Christj) fikk 21 mrk og den andre søsteren ikke navngitt fikk 9 mrk sm. i gården. Anders i Wogen la fram en bygselseddel fra Welb. Mouat datert Hovland 1647, der han hadd elovet Zacharias 1 lb. smør og 1/2 hudi Wiig.Ref. Sunhordland tingbok 1, fol 33 b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.