Gå til innhold
Arkivverket

[#29310] Ole Andersen Berge, Bergsøya, Nordmøre

Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Han (ca. 1820-e.1865) var gift med Randi Sivertsd. Ranheim (1807-e.1865.) De bodde på Bergsholmen under Berge på Bergsøya. Garden og øya har gjennom tidene tilhørt ulike kommuner og kirkesogn. I 1801 lå garden i Tingvoll. Dette gjør det vanskelig å oppspore dem som levde der. Og bortsett fra det 1865-tellingen kan fortelle, er jeg ikke i stand til å finne Ole Andersens opphav.Randi Sivertsdatters halvsøster, Brit Sivertsd. Ranheim (f.1789) var gift med Ola Olsen Berge, også han på Bergsøya. Av samme årsaker som er beskrevet over, er heller ikke hans tilhørighet lett å slå fast.Er det noen som vet noe mer om disse Berge-karene? Det at de skrev seg for Berge betyr jo ikke nødvendigvis at de opprinnelig var fra Berge. Men hvis ikke, hvor kom de fra?Jeg har søkt på kryss og tvers i tilgjengelige kilder (bygdeboka er ikke kommet ut ennå), men med ringe hell. Kanskje det er noen som vet litt om Bergsøya og folket der. En kan jo håpe. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er riktig det. Men i 1865 lå Berge i Frei sogn som igjen var en del av Kristiansund prestegjeld. Dette er ett av de problemene jeg nevnte i første innlegg. I dag ligger Bergsøya f.eks. i Gjemnes kommune og (jeg tipper) i Gjemnes prestegjeld (eller er det Øre, mon tro?)Så det er ikke så greit for en stakkar...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke at jeg helt fatter problemet. Du er vel interessert i ca. 1820 og ikke 1865. Legger med lenke til kirkebøkene så du selv kan lese hvor du skal lete. Jeg skulle tro det er Tingvoll kirkebøker når det gjelder ca. 1820.[url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-more_og_romsdal.html#frei>Lenke For sikkerhets skyld lenke til Kristiansund også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Randi. Takk for konstruktivt innspill. Skjønner godt hva du mener. Men mitt problem er at jeg ble sittende med flere mulige kandidater m/foreldre. Men de er ikke knyttet til noen gard/plass.Derfor håpet jeg noen visste noe om Berge-folket slik at jeg kunne få koblet personer og gard. Ser ikke så lett ut. Foreløpig. Får kanskje vente til Leivdal kommer med boka om Bergsøya. I mellomtida er jeg åpen for forslag. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Kirkebok for Kristiansund - s. 216 - Konfirmerte den 6. mai 1838 i Frei kirke:Nr. 3. Anders Olsen Berge døpt i Frei kirke 14. oktober 1821. Foreldre Anders Olsen Berge og Ragnild Larsdtr. Vaccineret af Ole Eriksen, attest af 18. octbr. 1825. Meget gode Kundskaber, flid og sæder.Frei kirkebok 1819 - 1832 - s. 24:nr. 13 Ole Andersen født 5. oktober 1821, døpt i Frei hovedkirke 14. oktober 1821.Foreldre: Mand Anders Olsen Berge og Ragnild Larsdtr.Faddere: Kone Sigri Olsdtr. Skjelvog, Kone Eli Larsdtr. Grimstad, Mand Guldmund Andersen Grimstad, Mand Peder Andersen Watten og Mand John Olsen Hjorten.Dette hjelper vel noe. Man må til primærkildene for å finne svara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NIls Tore Leivdal

Til Torgeir Kvalvaag. OLe Andersson Berge hadde i det minste to søner,Ole f. ca. 1841 og Ragnhild f. ca. 1848. Kvar vart det av desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NIls Tore Leivdal

Til Torgeir Kvalvaag. Ole Andersson Berge hadde i det minste to søner,Ole f. ca. 1841 og Ragnhild f. ca. 1848. Kvar vart det av desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Jonny (6). Antar navnet på konfirmanten er blitt til ved en inkurie. Siden faren heter Anders, regner jeg at sønnen heter Ole Andersen.Du har selvsagt rett i at man må gå til primærkildene. Men som jeg vel skriver et sted, håpet jeg å få kontakt med noen som hadde så god greie på Berge at jeg fikk noe å henge navnene på. Nå er det vel stor sannsynlighet for at problemet er løst takket være deg og kirkebøkene i Kr.sund og Frei. (Når kom forresten Gjemneskirka i bruk?)Til Nils Tore: Hva som skjedde med Ole Olsen, vet jeg ikke. Ragnhild Olsd. Berge ble gift med Mikal Olson Hoem f. 6.11.1840 på Nylenna. De slo seg med sine store barneflokk etterhvert ned i Kristiansund. LenkeMest kjent er kanskje han som bare ble kalt 'JM'. Dvs. Johan Martin Hoem. En annen sønn, Oluf, ble visstnok bonde på Berge.Mikal Hoem er falt ut hos Hyldbakk i oversikten over ungene på Nylenna, men han finnes en kort periode på plassen Gjellan (?) under Nylenna. Og resten er historie, som det heter. Jeg har mer om du er interessert. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Til Nils Tore: I følge Innsendte lister til Statistisk Sentralbyrå over 'Fortegnelse over Begravede i Aaret 1869 for Fredøe og Grib Sogne af Christiansunds Prestegjeld i Yttre Nordmøre Provsti' står som nr. 25 Ungkarl Ole Olsen Bergsholmen, i 28de (Aar), Opgiven Dødsdag Octbr 9/1869. Opholdssted: Fredøe Sogn.I FT1875 bor Ole Andersen og Randi Sivertsdatter på Bergsholmen med en pike som forsørges av Kristiansunds Fattigvæsen, og den andre familien på Bergsholmen er Mekal Olsen og Ragnhild Olsdatter med 3 døtre og 3 sønner. Alle er født i Frei sogn unntatt Mekal Olsen som er født i Tingvoll. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Tore+Tor. Ved folketellingen i 1865 finner vi Mikal her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61560&gardpostnr=159&personpostnr=1047&merk=1047#ovre>LenkeHan bor sammen med Kjerstina Hallsteinsdatter f. 1832 på Børli i Kvikne. De hadde datteren Nikoline/Oline (Kristine) sammen. Kjerstina hadde fra før sønnen Hans Erikson Hoem, sønn av Erik Hoem fra Samuelstua. Hans emigrerte til USA i 1887.I 1900 finner vi Nikoline Kristine også på Frei, nå med egen familie:LenkeKjerstinas foreldre og søsken slo seg også ned på Frei. I 1900 bor hun hos nevøen på Gjelen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.