Gå til innhold
Arkivverket

[#29316] Modum: Jens Eriksen og Jørøn Fingarsd. Rud

Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

I ekstraskattmanntallet 1765 står dette ekteparet under Rud (Lenke ). Jeg har identifisert en datter Kari (Karen) (min ane) f. 7/6-1755 på Myra u/Rud (døpt 15/6) og en sønn Erik f. 24.12.1745 på Drolsumeie (døpt 1/1-1746). I 1765 er det også nevnt en sønn Christen som jeg ikke har funnet ut noe om.Jeg har ikke funnet ut noe mer om Jens og Jørøn, ikke engang deres vielse (av og til har jeg problemer med gammel skrift så jeg kan ha oversett noe). Er det noen som har noe mer kjennskap til dem og evt deres herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for tipset. Dumt at Fingar Gundersens alder og oppholdssted ikke ble notert da han ble gravlagt 15/2-1719. Vi får se om noen andre vet noe om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Det var ikke Fingar som ble gravlagt i 1719, men dattera. Fingar kan være identisk med Fingar Gundersøn ca 1658 og gravlagt 18/12 1740 og som døde på butterud. Han var i så tilfelle sønn av Gunder Fingarsøn og Inger Rasmusdatter på Øverby på Modum. Det er skifte etter Gunder 30.10.1699. Dette skiftet finner du på denne adressen under Modum: http://www.buskerud.fylkesbibl.no/~bshl/mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for korreksjonen, Tore. Selvfølgelig var det dattera Sidsel som var gått bort. Vi må vel også kunne anta at Jørøn kan ha blitt født rundt denne tiden. Takk også for forslaget med Gunder Fingarsen og henvisningen til skiftet. Jeg oppfatter Fingar som et sjeldent navn i Modum så det er vel store sjanser for at vi er på rett vei.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Såvidt jeg kan se er Jens og Jørøn ikke gift i Modum. Jørøn er heller ikke funnet døpt i kirkeboka for Modum i perioden 1713 - 1740. Jeg er enig med deg at Fingar er sjeldent i Modum, men du skal ikke lenger enn over grensa til Sigdal for å finne mange.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Tore, takk for at du tok deg tid til i sjekke ut viede og døpte i Modum for meg. Det er godt å vite at jeg ikke har oversett noe i denne saken. Jeg får se om en runde med bygdebøkene for Sigdal og Eggedal eller kirkebokfilmene kan gi noe utbytte. Takk nok en gang. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Det er nok slik Tore nevner i innlegg (4) at Fingar Gundersen er svigerfar til Jens Eriksen.Jens gifter seg 29. april 1740 med Sønnou(v) Fingarsdatter Butterud (fol 264 i kirkeboka)Mads Jensen blir født 7. februar 1741 i Myra under Drolsumeie.Sønnou og Jørøn er kanskje samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. samme skiftereg. for Modum 1697-1720 finnes også Fingar Ellingsen Berg i Eggedal og Fingar Rejersen Skare i Eggedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Jeg har visst gjort denne forespørselen vanskeligere enn nødvendig. Det ser ut til at jeg har latt meg forlede av det navnet som står i ekstraskattmanntallet 1765 under Jens Eriksen ( Lenke ). Det trenger ikke være hans hustru eller det kan være feil skrevet eller tolket.Kari Jensdatters (min ane) dåp var i juni 1755. Heldigvis har jeg fremdeles kopien av siden i kirkeboka. Når jeg sammenligner med bokstavene rundt, ser jeg nå at Sønou/Sønov må være rett navn på Karis mor. Det var litt sløvt. Jeg beklager.Tor Arne nevnte at Myra lå under Drolsum. Dette fikk meg til å ta en titt i Modums Historie V og der fant jeg på side 302 under husmenn (FT1801): På plassen Myren snekker Mads Jensen f. 1732(!), hustru Anne Thommasdatter og mor Synnøve Fingarsdatter f. 1712 (fødselsårene er vel regnet tilbake fra 1801).For å oppsummere: Karis foreldre var uten tvil Jens Eriksen og Synnøve Fingarsdatter (i moderne form). Fingar Gundersen var med stor sikkerhet Synnøves far, men hennes mors navn mangler. Jens Eriksens foreldre mangler også. Hvis noe skulle ha ytterligere informasjon for hånden, vil jeg sette stor pris på innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Det er skifte på en plass under søndre Toen 3/4 1743 etter Erich Jensen.Barn fra afdødes 1ste egteskab med Maren Holgersd. 1.søn Jens Erichsen, huusmandsplads u. Ruud, Myhren kaldet, myndigBarn fra 2det egteskab med enken (Karen Larsd.) 2.søn Ole Erichsen, 19 år 3.datter Maren Erichsd., 24 år 4.datter Anne Erichsd., 20 år 5.datter Karen Erichsd., 16 år Som verge er nevnt farbror Peder Jensen Ruud.Så langt jeg kan se på kartet ligger Myhren mellom Drolsum og Ruud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for det, Arnt. Myras beliggenhet forklarer jo til en viss grad hvorfor plassen en gang er under Drolsum, en annen gang under Rud.Jeg antar at brødrene Erik og Peder Jenssønner er barn av Jens Mogenssøn på vestre Rud. Synes det fornuftig? Om så, vet du hva deres mor hette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Jeg vet ikke hva deres mor het, men ut fra begravede i Modum i kirkeboka for perioden 1723 - 40 er det en mulig kandidat, nemlig den Anne Pedersdatter Vestre Rud som blir begravet 6.2.1733, 82 år gammel. Siden Peder iflg bygdeboka er født i 1794 så er det mulig at hun er litt gammel hvis alder ved død stemmer. Det står ikke noen i kirkeboka om hun (eller jens Mogensøn) er enke(mann) på det tidspunktet de blir begravet.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Rolf A Røkeness

Takk for forslaget, Tore. Hvis Anne var 82 år i 1733, var hun 43 år i 1694 og sannsynligvis fremdeles i fruktbar alder. Så langt tilbake var alder ved død ofte overdrevet så hun kan ha vært yngre. Jens var jo oppgitt å være 92 år da han døde i 1729 og må da ha vært omlag 14 år eldre enn Anne.Av mangel på alternativ registrerer jeg Anne Pedersdatter som Jens Mogenssøns hustru, med forbehold.Ellers spør jeg for ordens skyld igjen: fins det belegg for å si at de ovennevnte brødrene Erik og Peder faktisk var barn av Jens Mogenssøn på vestre Rud?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

I Modum bind 5 står det følgende på side 363. Jeg siterer: VIII. Jens Mogensøn, f. 1637, død 1729, var som foran nevnt bruker av Rud sammen med Torsten Løgsøn fra 1700. Han hadde sønnen IX. Peder Jenssøn, f. 1694, død 1743, som har overtatt gårdparten i 1629. Peder var gift med Maren Haraldsdatter Øderud, f. 1704,Så i den grad vi kan stole på Modumbøkene og det skal vi være forsiktige med så er i allfall Peder sønn av Jens.mvh Toredød 1771. Deres eldste sønn, Hans Pedersøn, f. 1727, døde ugift 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ad Innlegg 144. Hvis jeg ikke husker feil, så er det ikke noe galt og registrere Jens Mogensen og Anne Pedersdatter som ektepar på vestre Rud.Mener og ha sette dette i en av tingbøkene fra området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hm innlegg 114 skal selvfølgelig være 14. At Anne har 'jugi' på seg noen år er ikke utenkelig. Det ser ut som om Jens har det. Jens er trolig identisk med tjenestegutten på Skinnes i Krødsherad som er 20 år ved manntallet i 1664? At dette sannsynligvis er samme person, er og fra tingbøkene. Får se om jeg finner kilden, ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk, Tore og Jan.Jeg hadde fått med meg det som stod i Modums Historie V (innlegg 15) og jeg finner det sannsynlig at Peder Jensen Rud f. 1694 var samme person som verge farbror Peder Jensen Ruud (innlegg 11), men det kan ikke kalles for dokumentasjon. Jeg spurte om igjen for å høre om noen kjente til noe mer håndfast, f eks evt skifte etter Jens Mogenssøn.Nå registrerer jeg Anne Pedersdatter som Jens Mogenssøns hustru og sannsynlig mor til Peder med god samvittighet. Takk for tipset med Skinnes. Jeg får ta en titt i Krødsherad bygdebok ved første anledning for å se om han skulle være nevnt der.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Anne Grete Raaen

Til innlegg 3 og 4: Jeg er på jakt etter forfedre til min ane Malene Welliksdatter f. ca 1704 på Rud i Modum. Finner på FS Wellik Gundersøn f. ca 1663 g.m Lisbeth Olsdatter. Spørsmålet blir derfor kan denne Wellik være bror av Fingar Gundersøn og sønn av Gunder Fingarsøn og Inger Rasmusdatter? (Passer jo bra med alder). Noen som vet noe om disse? Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Gunder Fingarsen har en sønn Wellik, jfr transkribert skifte etter Gunder på Buskerud slektshistorielags hjemmesider under Modum. Jeg vet ikke hvem denne Wellik var gift med. Gunders sønn er sannsynligvis født noe senere enn 1663, da han ikke finnes i prestemanntallet fra 1665 for Modum.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Iflg skifteprotokoll 7c for Modum, Eiker og Sigdal folio 561 var det skifte etter Wellik 31. mai 1737. Iflg dette skiftet hadde Wellik i sitt første ekteskap med Lisbeth Olsdatter 2 døtre: Inger og Malene Welliksdatter. Malene var på skiftetidspunktet gift med Ole Larsen og de bodde på Furu eye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Takk for svar, stemmer godt med det jeg har fra før. Fant også Wellik gift to ganger til på FS, men ikke rukket å sjekke dette mer enda.Noen som vet hvor Lisbeth Olsdatter kom fra? Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

@ Anne Grete Raaen Hei. Jeg har også Malene Welliksdatter som min ane. Har en del data rundt hennes etterslekt. Kunne vi utveksle data?MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Etterkommere av Malene VellicksdatterSide 11-Malene Vellicksdatter d. Etter 1765 Ole Larsen Tangerud f. Omkr 1688, Modum ?, d. 1764, Tangerud, Modum 2-Lars Olsen Fure f. 1726, Tonn, Modum, dp. 2 Jun 1726, Snarum Kirke, Modum, d. 1770, Fure, Modum, bgr. 6 Nov 1770, Modum 2-Mari Olsdatter f. 21 Des 1732, Modum, dp. 2 Feb 1733, Heggen Kirke, Modum, d. Etter 1801 Halvor Knudsen Tangerud f. 1740, d. 1800, Modum, bgr. 1800, Heggen, Modum 3-Knud Halvorsen Tangerud f. 25 Nov 1763, Modum, dp. 1763, Heggen, Modum, d. 1803, Modum Anne Hansdatter Meloen f. 26 Jan 1775, Modum, dp. 1775, Heggen, Modum 4-Kari Knudsdatter f. 6 Sep 1795, Modum, dp. 1795, Heggen, Modum 4-Maria Knudsdatter Tangerud f. 29 Okt 1796, Modum, dp. 6 Nov 1796, Heggen, Modum, d. Før 1865 Elling Jensen Gundersrud f. 13 Aug 1793, Modum, dp. 14 Aug 1793, Heggen, Modum, d. 16 Des 1872, Modum, bgr. 27 Des 1872, Heggen, Modum 5-Kari Ellingsdatter f. 8 Mai 1818, Modum, dp. 14 Jun 1818, Modum 5-Gurine Ellingsdatter f. 5 Okt 1822, Modum, dp. Des 1822, Heggen, Modum 5-Andreas Ellingsen Flannum f. 11 Jun 1825, Modum, dp. 7 Aug 1825, Heggen, Modum, d. Etter 1900 5-Guldbrand Ellingsen f. 29 Sep 1834, Modum, dp. 27 Des 1834, Heggen Kirke, Modum 5-Anne Marie Ellingsdatter f. 9 Okt 1836, Modum, dp. 26 Des 1836, Modum, d. Etter 1900 5-Magnus Ellingsen f. 26 Jan 1839, Vestre Øiger, Mudum, dp. 14 Apr 1839, Modum, d. 22 Apr 1911, Viketangen, Modum, bgr. 1911, Modum 4-Halvor Knudsen f. 3 Mar 1798, Modum, dp. 1798, Heggen, Modum 4-Hans Knudsen f. 1800, Modum, dp. 1800, Heggen, Modum 4-Sidsel Knudsdatter f. 24 Feb 1803, Tangerud, Modum, dp. 1803, Heggen, Modum 3-Kirsti Halvorsdatter f. 6 Nov 1768, Modum 3-Gullik Halvorsen f. 1 Sep 1774, Modum 2-Amund Olsen f. 26 Des 1734, Modum, dp. 2 Feb 1735, Heggen Kirke, Modum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.