Gå til innhold
Arkivverket

[#29317] Drapet på fogden Lasse Skjold, Odal, 1497; kan noen fortelle?

Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg har mye slekt i Sør-Odal, og har dumpet borti en drapssak. Det viser seg at jeg har slektninger som var med på drapet av fogden Lasse Skjold i 1497. Det må nok av vært med mange bønder på dette etter hva jeg forstår. Etter det jeg har lest; var fogden særlig brutal, og det var derfor bøndene drepte ham. Det står også at bøndene ble straffet med bøter; noe som høres ut som en lett straff for drap; men jeg kjenner ikke mye til hvorledes slikt ble håndtert den gangen. Nå håper jeg at noen kjenner til denne saken, og kan fortelle flere detaljer; hvorfor ble han drept, hvordan ble han drept, og hvor mange/hvem var med på det ?Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Du finner register over hvem som var med på drapet (34 pers.) og det meste av historien i Odals boka s. 145 - 152 (fellesbind for Nord- og Sør Odal, bydehistorie inntil 1819, B. Kirkeby 1966)Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Selve årsaken til drapet kan vi vel bare spekulere over, Lasse Skjold var vel en overgriper på mer enn en måte. Det interessante er likevel at bondesamfunnet her valgte å stå kollektivt sammen om ansvaret. Hendelsen inngår derfor også i samtlige studier av norske bondereisninger, jfr f.eks. Halvdan Koht. Bøtene ble ilagt etter økonomisk evne, og de var slett ingen lett straff for dette drapet. Navnelistene som er bevart er således ikke registre over hvem som var med på drapet, slik Lindstad antyder(2), men restanselister over de som ennå ikke hadde klart å gjøre opp for seg.Det mest interessante her er kanskje relasjonen bønder-myndighet, og hvorfor det ble valgt en kollektiv straffeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar begge to. Denne saken er med andre ord ganske kjent, så da skal jeg nok klare finne ut detaljene. Odalsboka ser ut til å være et bra sted å begynne. Tror jeg også skal lese litt om straffemetoder, så jeg får litt oversikt over dette. Bøter høres jo ikke så ille ut, men er tydelighvis ingen lett straff. Det var også fint å få presisert at ikke alle som ble ilagt bøter var med på drapshandlingen, men at dette var en kollektiv avgjørelse.Igjen; takk begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.