Gå til innhold
Arkivverket

[#29321] Ole Pedersen Vangen, Nord-Fron gm Anne Pedersdtr. i Ringebu

Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Vielsen finnes her: LenkeOle Pedersen var født på søre Vangen, Nord-Fron, ca 1800. Anne Pedersdtr. vet jeg ingen ting om, annet enn at hun åpenbart må være født i Ringebu ca 1801.Jeg har lett etter barndåp, dødsfall etc, uten resultat, heller ikke har jeg funnet dem i folketellinga 1865.Er det noen som har vært borti dette ekteparet, og kjenner til hvor det ble av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takk for tipsene fra Berit og Mona!Jeg har også sett på denne Anne, men føler vel at jeg har altfor lite grunnlag til å kunne slå fast med sikkerhet at dette er den riktige Anne.Det eneste jeg kan føye til (som jeg ser i ettertid var noe jeg burde tatt med i mitt første innlegg) er at foreldrene til Ole het Peder Syversen og Ingeborg Engebrethsdtr.Dersom Ole og Anne hadde hatt barn til dåpen i Ringebu, ville muligens de to eldste sønnene hatt navnet Peder, den første jenta navn etter Anne Pedersdtr.s mor som kanskje er Anne, og jente nr. to navnet Ingeborg (Imbjør, Embjør el.l.)Muligens flyttet Ole og Anne fra Ringebu umiddelbart etter vielsen i 1829, men utflyttede fra Ringebu ligger ikke på DA. Kanskje noen har tilgang til disse listene og kan se etter om de finnes der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Aud. Det finnes en Anne Pedersdatter her født i 1799 Lenke Du finner hennes fødselsdato på Familysearch Deres forlovere kom fra Elvestad og Elstad. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg takker så mye for engasjement og nye tips!Men det er nok med denne Anne som med den første, at grunnlaget er for spinkelt til å kunne slå fast hvorvidt det var hun som ble gift med Ole Pedersen Vangen.Jeg antar det ikke står noe mer utfyllende om Anne Pedersdtr. under vielsen i den originale kirkeboka, men håper fortsatt på at noen kanskje kan slå opp i utflyttingslistene for å se hvor ekteparet evnt. tok veien.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Kan det være denne Ole Pedersen du leter etter? Lenke Jeg har lett etter hans foreldre og lurer på om det kan være Peder Syvertsen og Guri Engebretsdtr. som begge døde 29.9.1811 i SØR-FRON.MvhArnulfP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes kun de 2 jentene som er født rundt 1799-1801 i Ringebu. Skal du bli sikker må du vel finne skifte etter hennes foreldre eller så må du gå til orginalkildene og se om det står noe mere der ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til Arnulf: Takk for meget interessant tips.Man skal ikke se bort ifra at dette kan være den samme Ole Pedersen Vangen som jeg jakter på. Det kan jo være at han og kona Anne Pedersdtr. flyttet fra Ringebu til Grytten, og at han der ble enkemann, for så å gifte seg på nytt med Guri Amundsdtr. Soggereiten. Gjertrud kan være Guri's mor, datteren Anne kan være oppkalt etter Ole's første kone, og Ole's mor het som sagt Ingeborg. Ingeborgs mor het Rønnaug og Ole's farfar het Syver. Dette er absolutt verdt en nærmere gransking!Til Berit: Jeg har i første omgang vært mest opptatt av å finne ut hvor Ole Pedersen Vangen ble av, men jeg er enig med deg i at svaret kanskje finnes i skifteprotokollene for Ringebu (Foreldrene til Ole døde i 1811 og 1814, altså før Ole flyttet fra hjembygda, så der er det ikke noe å hente), så jeg skal gripe fatt i de to aktuelle Anne Pedersdøtre som du og Mona har blinket ut for meg. Igjen takk for hjelpen!Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest mari lien

Hei Aud. Ole Pedersen Vangen var tvillingbror til tippoldemor mi,Rønnaug.Ho vart gift åt Myrum i Ottadalen. Gjennom Ragnhild Kjorstad har vi fått kontakt med etterkomarar av Ole og Anne i Vardø. Dei to reiste til Grytten i Romsdalen og busette seg på ein heim kallast Bakken.Son deira,Petter Olsen Bakken, kom til Tromsø. Dei veit ikkje kvar Anne var frå i Ringebu,kva tid dei kom til Grytten eller om nokon av borna var fødd her. Dei meiner Anne og Ole levde og døydde i Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Mari, morosamt at du henter fram att gamle tema!Etter det siste innlegget i april 2005 fekk eg mykje hjelp av tre slektsgranskarar, deriblant Arnulf Pedersen som skreiv innlegg (8). Resultatet kan du lesa her: LenkeDu nemner Petter Olsen. Han står i artikkelen oppført med ukjent livslagnad, men det er seinare funne at han vart gift i 1862 i Hammerfest med ei Anne Bendine Fredriksdtr. Grøtnes f. 1836 i Tromsøsund. Er det slekt etter desse to du har hatt kontakt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari lien

Det ser ut som garden i Grytten heiter Brækken og ikkje Bakken,som han Vardø-mannen seier.Lett med ei misstyding her. Ole meldte utflytting åt Ringebu 1829 og så må det vera han som melder innflytting til Grytten 1834. Men kvar er isåfall Anne? Finn ikkje ho død i Ringebu i det aktuelle tidsromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som det vert nemnt i artikkelen vist til i innlegg (14), døydde ei Anne Pedersdtr. på Strande den 2. september 1829, 30 år gamal: Lenke Det er nærliggjande å tru at denne Anne Pedersdtr. er identisk med kona til Ole Pedersen Vangen. Dei gifta seg 11.01.1829, og ho døydde omtrent 9 månader seinare, truleg under forløsning av eit daudfødt pikebarn som står oppført på lina under ho i gravferdslista. Barnet står rett nok oppført som ei Pedersdotter, men presten kan lett ha gått i surr med patronymet.Eg er i hvert fall rimeleg sikker på at Anne var død da Ole flytta til Grytten, for i innflyttingslista der er han oppført åleine. Dersom kona og evnt. born var med, ville dei òg stått i innflyttingslista slik presten har ført andre familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Otto Morken

Det stemmer med alderen at det er Anne Pedersdtr. Stivlen (Stulen) f.18.10.1801 som er Oles første kone. Hun var datter av Peder Jonsen Stulen og Anne Christensdtr Furusæther. Anne hadde to barn fra før. Lisbet f.1822 far: Peder Hansen Skrukkerud og Christen f.1825 far: Engebret EngebretsenEtterkommere etter Lisbet er kjent men Christen har jeg ikke greid å finne sikre spor etter.Er det noen som kjenner til dette?mvh.POM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.