Gå til innhold
Arkivverket

[#29323] Anne og Johannes og barna fra Vardal og Toten

Gjest Gunnar Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Ellingsen

1. Anne Christiansdatter og Johannes Hansen giftet seg i Vardal ved Gjøvik 26. april 1859. Det ser ut til at de i alle fall fikk disse barna: Ole f. 28.09. 1853 (faren het nå Johannes H. Bondlien) – Andreas f. 03.11. 1854 eller 1855 på Østre Toten – Johan f. 14.05. 1861 – August f. 02.04. 1865 – Juline døpt 16.07. 1871. Var der flere barn?2. Ved folketellinga i 1865 bodde familien på ”Bjørge søndre” i Vartdal. Anne var fra ”Næss”. Er det Nes på østsida av Mjøsa?3. Utvandrerprotokollene for Oslo viser at Johan dro 10.06. 1881, August dro 06.07. 1888, Juline dro 05.06.03 sammen med en Johan Bjørge på 2 ½ år. Trolig dro også Andreas, men når?4. Ved folketellinga i 1900 er Halfdan oppført under ”Bjørge søndre” i Vardal, men med midlertidig bosted ”Ørsterdalen”, der han var ”Inderst, Handelskarl (for egen regning)”. Vet man noe mer om ham? Hadde han etterkommere?Kort sagt: Kan noen fortelle mer om denne familien?Bakgrunnen for disse spørsmåla: Etter alt å dømme dro Andreas som nevnt også til Nord-Amerika og endret navnet sitt til Andrew Borgen. Der lever etterkommere, blant annet 85 år gamle Alvin Borgen, og de er interesserte i å vite mer og kanskje komme en tur til Norge.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet siste innleggget ble litt kort, men det er noe som er litt rart: De giftet seg i følge deg, og også FS, i 1859, men da er ingen barn nevnt i FS. De hadde da vitterligen Andreas (og kanskje Johan) i 1959, hvis dette er den samme familie.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Takk for tilbakemeldinga! Tar man utgangspunkt i FT 1865, så er alle barna nevnt der bortsett fra Juline som ble født i 1871. Alle barna som jeg nevnte, finnes også i FS: De 4 yngste ved å sette Johannes Hansen som far og Anne Christiansdatter som mor. Ole og Andreas finner jeg i FS ved litt annet søk, kombinert den alder de hadde i folketellinga: Ole ble født i Vardal, som sønn av Johannes H. Bondlien og Anne Christiansdatter. Andreas ble født 3. november 1855 og døpt 3. januar 1856 i Østre Toten. Det merkelige er at hans amerikanske etterkommere sier - uavhengig av FS - at han ble født 3. november 1854 og døde 101 år gammel i 1955. Det jeg er mest usikker på, er vigselsåret til Anne og Johannes. Men jeg ser ikke bort fra at de kan ha hatt både 1 og 2 barn sammen før de giftet seg. Ellers er Halfdan kanskje den mest interessante, siden det ser ut til at han var den eneste som ikke dro til USA. Det samsvarer også med familietradisjonen i USA.Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Gunnar. Jeg skal se litt mer på denne saken din på torsdag. Da jeg bor på Gjøvik har jeg adgang til alle kirkebøkene for Vardal, Gjøvik og Toten.Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.