Gå til innhold
Arkivverket

[#29329] Gadderslekten i Solund


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Anders Jansen og Karen Svendsdatter får sønnen Aris 1709 i Utvær Kapell i Solund. De hadde også sønnene Jan f. 1706 døpt i Lindås, Jørgen 1714 og Anders. Karen Svendsdatter har lenge vært et mysterium. Hvem var hun? Etter mye leting i Digitalarkivet dukket det opp en datter Karen med mor Arckie Jørgensdatter og Svend Olsen som foreldre. Koppskatt, Bergen rode 2, 1683. Arkie var enke etter Christopher Jochumsen og hadde bl.a sønnen Richard som døde som liten. Arckie dør i 1706 i juli 1706 i Bergen. Hun er antagelig i slekt med Anders Jansens mor Anne Wilkensdatter, men hvordan? Noen som har noen ideer?Greta S. O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av dåpen i Lindås 1706 at det står at Anders Jansen Strømmis og Karen Svendsdatter begge er ”af Eivindvig” [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12631699&gardpostnr=621&personpostnr=2881&merk=2881#ovre>Lenke. Blant fadderne er en Vilhen (Wilhelm?) Jansen, kan det være en bror av Anders Jansen?Er det denne husstanden du mener i 1683? Lenke. Dette er vel Arkie Jørgensdatters dødfall Lenke Og er dette Sven Olsens dødsfall? Han også har merknad ”i Morjanen” som Arkie, Nykirken LenkeEr dette Christopher Jochumsens sønn Richards dåp? LenkeMen hvor er de andre sønnene til Karen og Anders døpt? Hvor ble Karen og Anders gift? I Evindvik / Solund?I f.t. 1801 finner jeg personer som heter Gadder til etternavn i Eivindvik – er dette senere representanter for Gadderslekt som er tema? LenkeEr dette henvisning til skiftet etter Anders Jansens sønn? Navn: Aris Andersen Strømmen, Utvær tinglag LenkeEr dette henvisning til skiftet etter Anne Vilkensdatter, Anders Jansens mor? Inderøen, Utvær tinglag? LenkeEr dette Anders Jansens far? LenkeEr dette Johan (Jan) Andersen, Inderøen, Eivindvik, i 1701, nevnt sammen med sønnene Anders Joensen og Claus Joensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Grethe Ja, dette stemmer. Spørsmålet er om Karen er datter av Arckie og Svend Olsen Bjørn. Her jobbes det med å finne en konkret kobling. Aris- og Archienavne er ikke så ulike hverandre, og jeg dersom Archie er en forkortelse for Arianche så blir det anda mer likt. Antagelig en oppkalling på morens side all den tid dette var sønn nr. to. Det mest sannsynlige er at de har giftet seg i Lindås. Er usikker på hvor lang tid det tok fra 1. gangs lysning til vielse. Jeg får sjekke kirkeboken for Lindås når jeg kommer til Bergen. Kanske noen av brudens folk er nevnt der. Fadderen Wilhelm heter Wilchen og er eldste broren til Jan. De hadde også en bror Claus, oppkalt etter oldefaren Claus Ratken. Wilchen er oppkalt etter farfaren, Wilken Clausen (Klasen). Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Grethe. Anne Richardsdatter (PetAne) var først gift med Cornelius Olsen død ca 1615 Bergen. De hadde 3 barn: Joris,Richard og Gierche.Hun ble annen gang gift med Claus Ratken fra Lanttholdt(hvor det en nu er). De hadde og 3 barn: Thomas,Anne og Wilchen.Jeg er selv etterkommer av Thomas. Hva er ditt problem ?? m v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke noe problem egentlig, fordi jeg selv ikke er i slekt med noen de personene som er etterspurt i tema. Jeg lurte bare på - siden Greta nevnte Claus Ratken - om han var identisk med ham som jeg fant gift med Anne Richardsdatter. Mer var det ikke, bare litt nysgjerrighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.