Gå til innhold
Arkivverket

[#29330] Helle Kirstine Gulbrandsdatter , domkirken i Oslo 1820

Gjest Bjørn Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønvold

Hvor er Helle kirstine Gulbrandsdatter som giftet seg 24-nov-1820 i domkirken i Oslo/Aker med Torsten Johnsen Myrhe fra? Det jeg vet er at hun er 23 år ved giftemålet og at hun og Torsten får sønnen Johan Emil 27-mar-1839 på Enerhaugen i Aker. Vet heller ikke når hun døde. Anene hennes hadde også vært artig. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg FS fikk de følgende barn: Johanne Marie 1824-1824 Vår Frelser Chra., Johanne Marie 1825 Vår Frelser, Christina Elisabeth 1831 Vår Frelser og iflg. FS VRI fikk de Johan f. 30/11 dpt.9/12 1821 Vestby.Det tyder jo på at de var i Vestby før de ble gift. Jeg kan jo ikke med 100% sikkerhet si at det er samme paret, men de hadde samme navn som oppgitt, untatt Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn grønvold

Hei Berit Det kan godt være henne på Lachgaden, det må sees litt på. Det er nok med stor sikkerhet riktig Torsten i 1801, har et innlegg om han på innlegg nr. 29325. De har også en datter til, Nicoline Lenke, her heter moren Karen Helle. Torsten bor hos sin datter Nicoline i 1865, da er han enkemann, altså Helle død før 1865. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei igjen Den lenka fikk jeg ikke helt til, men ihvertfall datteren heter Nicoline Sophie dpt. 9-nov-1834, Domkirken. I 1865 er de på Sandakerveien/Myhrensgade-Gamle Akers Menighed. Mvh Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei Siden Helle Kirstine og Torsten får et barn i Vestby, kan hun ha tilhold der? Finner nemlig en Kirstine Gulbrandsdatter i Vestby i Ft 1801 på gården 'Kierre', 7 år gml. Har noen kjennskap til henne? Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har dessverre i kirkebøker så sent som 1820 for vor Frelsers Kirke i Christiania her på Gotland. Men du oppgir at ved dåpen ( som vel var i Christiania og ikke Oslo eller Aker ), at 'Helle Kirstine Gulbrandsdatter' var 23 år, dvs. født ca. 1797. (I så fall skulle hun stå oppført med alder 4 ved folketellingen 01.02.1801 - alder ved neste fødselsdag teller).Jeg skulle tro det står mer ved vielsen, men uansett, lenken til Berit i (2) er slett ikke usannsynlig selv om folketellingen (jeg hadde nær sagt selvfølgelig) nok igjen er feil;Det er døpt en Helle Kirstine 30.03.1794 i Garnisonsmenigheten som datter av Gulbrand Isachsen og Else Cathr: Jahnsdatter. (Aker Mini 10 p.77b). Familien bor i Lachegaden. Dette er lenke (2).Det hadde vært fint å få den fullstendige teksten ved vielsen 24.11.1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Det er en stund siden jeg fant dette giftermålet så jeg tror jeg skrev opp alt, det jeg har notert utenom navn og alder på de viede er fadderne, de er Abraham Endresen og antagelig bror eller kone ? Endresen (her må fornavnet vært uleselig for meg). prøvde søk på Abraham Endresen, fant ingen i 1801, men Andreasen og lignende navn er det noen få som heter deriblandt en i Vestby. Den Helge Gulbrandsdatter nevnt i innlegg 2 er 2 år, så hun kan vel ikke være hun som er døpt 1794 i Garnisonmenigheten?, hun skulle jo vært 7 år i 1801. ( selv om alder ved Ft og vielser ofte ikke stemmer helt). Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Folketellingen 1801 er full av feil for Christianias vedkommende,1. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er døpt noen Helle/Helge Kirstine Gulbrandsdatter 1797-1800 i Christiania eller Aker.2. Det er ingen tvil om at dåpen jeg oppgir stemmer med lenken til Berit under (2). Se bare på farens navn hvor feil det kan være (se også på eldste sønns fornavn). Således kan også alderen være en (av mange) transkriberingsfeil ved nettopp denne tellingen, 7 har blitt 2. Datteren ville vanligvis stått etter yngste sønn uansett selv om hun var eldre.3. Det er nok to mannlige forlovere ved vielsen i vor Frelsers Kirke, svært ofte ikke i slekt (men det forekommer absolutt). Men det er ikke den del av teksten jeg var ute etter, ved brudeparets navn/eventuelt ved alder pleier det å stå tilleggsopplysninger, i det minste hvor de var bosatt og hvilket erverv han hadde.Selvsagt behøver ikke dette være riktig, kanskje har min Helle Kirstine dødd som liten og en neste datter som jeg har oversett er døpt rundt 1799. Men før nærmere kontroll, skulle jeg gjerne hatt full tekst ved vielsen, jeg tror kanskje du muligens ikke har fått med alt - du skriver sekv at det er en stund siden du leste teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Takk for opplysninger, må nok få lånt meg kirkeboka og se nøyere etter, eller kanskje noen her har kirkeboka for hånden og kan se etter for meg. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Bjørn Grønvold

Hei igjen. Nå som kirkebøker er lagt ut på nettet er ting lettere. Har nå funnet min Helle Kirstine, hun er døpt 18-jan-1799 i Garnisonmenigheten og er datter av de samme foreldre som Geir henviser til i innlegg nr. 8. Dette betyr vel at den Helle Kirstine som er døpt i 1794 er død imellom 1794-99, selv om jeg ikke har funnet hun som død. Legger en lenke til Helle`s giftermål hivs noen kan hjelpe og se hva det står derLenke . gitermål nr. 67. Er Torsten sin haandtering bagersvend? Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.