Gå til innhold
Arkivverket

[#29334] Jan Lucasen Sem, Eidsfoss Verk i Hof, 1734

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Dette innlegget har vært 'gjemt' under i en annen debatt, og jeg prøver nå å løfte det fram som eget tema - i håp om at noen med tilgang på kirkebok for Hof i Vestfold kan hjelpe meg.Det gjelder hammersmedsvenn Jan Lucasen Sem ved Eidsfoss Verk, som er nevnt i Tore H. Vigerusts innvandrerarkiv (fortegnelse over svenske personer som befinner seg i Jarlsberg grevskap i 1734). Der opplyses det at han kom til Norge i 1692 for å søke arbeid. Han har altså vært voksen på det tidspunktet, så antakelig er han en mann på rundt 70 år i 1734. Han er muligens identisk med den Jan Lucassen som får avskjed som hammermester ved Baaselands Verk førstnevnte år. Han hadde da vært i den funksjonen et knapt år. Før det (ca 1720-1726) er han ved Fossum Verk.Etter avskjeden ved Baaseland er han igjen tilbake som hammersmed ved Fossum. Siste gang han nevnes i kirkebok for Gjerpen, er i 1729. Han ser ikke ut til å være begravet der. Min hypotese er altså at han en eller annen gang mellom 1729 og 1734 kan ha flyttet til Eidsfoss. Jeg vil uansett være interessert i om han er begravet i Hof, og om han ellers er nevnt ved kirkelige handlinger i 1730-årene.Navnet Sem er vrient å få plassert. En mulighet (dersom min hypotese holder vann) er at han kan ha hatt navnet med seg fra Gjerpen (dersom han f.eks. har bodd på en plass under en av Sem-gårdene i nærheten av Fossum).Jan Lucassen Sem ble for en god stund siden også diskutert her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En referanse i andre avsnitt i forrige innlegg er nokså meningsløs: 'førstnevnte år' skal være 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Ta en titt på denne folketelling for Hoff i 1801.På Eidsfossverket finner jeg en med navn som kan passe på en etterkommer av Jan Lucasen. LenkeHåper du finner noen med tilgang på kirkebøker som kan se om din Jan Lucasen er begravet i Hoff.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at etterkommere i så fall bruker det forkortede etternavn Jahn. Denne Lucas Jahn. kan vel passe i alder til en sønn av Jan Lucasen ?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant følgende barn ved foreldresøk IGI for Lucas Jahnsen og hustru Anne.Da fikk jeg fram følgende barn:Lenkepluss Maren Cathrine Jahn dpt 12 Nov 1782.Hoffog Karen Margrethe Jahn dpt 5 nov 1786.HoffHåper at kirkebøker er ført også tilbake i tid.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var absolutt interessante funn. Dersom Lucas Jahn(sen?) skulle være sønn til Jan Lucassen (Sem), er imidlertid alderen noe problematisk. Sistnevnte innvandret altså fra Sverige i 1692 og må da ha vært voksen. Dersom han er identisk med 'min' Jan Lucassen, har han sannsynligvis vært født rundt 1670. Lucas Jahn(sen) er 56 år i 1801 og må altså da være født ca. 1745. Ut fra en 'normal' generasjonsbergning på 25 år, kan han imidlertid være oldesønnen - men dette blir selvsagt ren spekulasjon.Når det gjelder Jan Lucassen, har jeg foreløpig ikke funnet verken ekteskap eller barn. Kildetilgangen er her selvsagt vrien, både fordi det er snakk om første del av 1700-tallet, og fordi han ser ut til å ha flyttet svært mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmerte i Hof 1758-1814 er lagt ut her i Digitalarkivet. Lucas Jahn burde, dersom han er oppvokst på Eidsfoss Verk, ha vært med der. Jeg finner ham imidlertid ikke. Dersom konfirmant-innførslene er komplette, må vi vel gå ut fra at han er tilflytter til verket. Det reduserer sjansene for at han er etterkommer etter Jan Lucassen, men gjør det selvsagt likevel ikke umulig. Familien kan jo igjen ha vært på flyttefor i perioden mellom 1734 og 1758...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Luchas Jahn døpt i Danmark, men det er vel et helt feilspor?LenkeDet ville vel være merkelig med slik flytting over landegrensene?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke han er aktuell. Det var i og for seg ikke uvanlig med flytting over landegrensene, særlig blant mennesker som hadde en eller annen profesjon - men jeg kan ikke i dette tilfellet sånn umiddelbart se noen naturlig forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting kom jeg over en annen Jan Jahnsen, Hammersvend i Porsgrunn, men har har du vel muligens oversikt før.LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for letingen, men jeg tror nok ikke han heller er aktuell. Han tilhører sannsynligvis en slekt Staal med et annet opphav. Han er for øvrig nevnt i denne debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at datteren til Lucas Jahnsen fra 1801 folketelling, Wilhelmine Margrethe Jahn, gifter seg med en Gabriel Von Cappelen 25 Des 1810 i Hurum, Buskerud.I nov 1811 får de en datter i Hurum.LenkeJeg har heller ikke funnet den unge Lucas konfirmert i Eidsfoss, Det tyder vel på at han kommer fra et annet sted.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er barndåpen til Wilhelmine og Gabriels datter med faddere.LenkeFor Hurum er det mange kilder som er digitalisert. Det har vi hatt nytte av før i debattene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok likevel ikke at forvalter Lucas Jahn med etterslekt har noe med Jan Lucassen å gjøre. Det ser også ut til at Jahn her er et slektsnavn og ikke en kortversjon av Jahnsen (selv om det muligens en gang i tiden kan ha vært avledet av patronymet). Vi har flere slekter Jahn i Norge - f.eks. her finnes det et par representanter: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Jeg henter fram igjen dette temaet i håp om at gamle og/eller nye debattanter kan ha støtt på denne karen. Samtidig legger jeg en lenke til en debatt om en Petter Jahnsen Morel, som jeg har spekulert litt rundt et mulig far-sønn-forhold: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Tilbake til start i denne gamle tråden:Sem-navnet er litt 'mystisk' i sammenheng med Jan Lucassen, og i innlegg 1 spekulerte jeg litt rundt Sem i Gjerpen, siden Jan i flere år var hammersmed ved Fossum verk.En annen hypotese: Kan det tenkes en mulighet for å knytte navnet til (en plass under) Sem i Eiker/Vestfossen (den gamle kongsgården)? Jan Lucassen var i 1734 hammersmed på Eidsfoss verk - men det kan jo ikke utelukkes at han en kortere periode også har vært i virksomhet ved hammeren i Vestfossen (som tilhørte Hassel verk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.