Gå til innhold
Arkivverket

[#29335] Søker informasjon om fam. Jakobsen, Egersund, 1850-1900.

Gjest Oddmar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmar Sandvik

Eg er interessert i å kome i kontakt med nokon som evt. kjenner til fam. Jakobsen frå Egersund - eg søker informasjon om ein mogleg slektning av desse. I 1865-tellinga er følgande søsken registrerte. Fødselsåra stemmer ikkje med 1900-tellinga, men alle er fødd ca. 1850-1860:Karen Mallene, Jacob, Reynert (Reinert), Hans, Marthinius, Johan JuliusOm nokon skulle ha kjennskap til ein av desse familiane, hadde eg sett stor pris på ein kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg fant dem i 1865.Lenke Ved noen søk (Digitalarkivets kirkebøker og tellinger, samt familysearch) kom jeg frem til dette:Jacob Hansen ble døpt i Egersund 26.7.1825. Foreldrene het Hans Rasmussen og Karen Malene Jacobsdatter. De giftet seg 13.6.1816 i Egersund. Hans Rasmussen var skomaker, og han er død før 1865, for da er Karen Malene enke, 71 år, og bor hos sønnen Jacob i Myhrgaden. Det ser ut som om hun kommer fra Egersunds landdistrikt (altså ikke byen).Jacob Hansen var snekker i Egersund, og giftet seg første gang i Egersund 6.11.1851 med Inger Marie Jacobsdatter. Første barnet, Karen Malene ble døpt 16.1.1852 i Egersund. De andre barna (nevnt i 1865-tellingen) ble alle døpt i byen. I tillegg fikk de Marie i 1868.Jacob Hansen giftet seg andre gang i Egersund 1.8.1889 med Gjertrud Malene Hansen, ft. 1844, fra Øglænd i Egersund landdisktrikt. Hun var datter av gårdbruker Hans Andersen. Det er disse to du finner sammen i Øvregaden i 1900. De har ikke barn i 1900.Jacob Hansen var den 5. i en søskenflokk på minst 7 - alle født i Egersund (familysearch) 1817-1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette er interessant mtp en viss navnelikhet med mine aner i Egersund. LenkeJeg har en stammor: Guri Serine Jacobsdatter, døpt 20/3/1779 i Egersund som datter av Jacob Thorsen og Rachel Christophersdatter. Min Guri Serine flyttet til Arendal og ble der gift med Terje Bærntsen Kallhovd (fra Evje). I deres etterslekt finner jeg igjen fornavn som Karen, Jakob og Johan.Jeg har ingen primærkilder på disse før de kom til Arendal.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmar Sandvik

Takk for innspill. Eg er litt interessert i kva som skjedde med denne søskenflokken. Eg mistenkjer at det ein eller annan stad her finst ei Maren, fødd 1878, som eg verkeleg leitar etter.Eg finn Jacob Jacobsen i 1900, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01101.wc2&gardpostnr=232&personpostnr=1071#nedre>Lenke. Han er gift med Axleliane og har seks barn.Reinert er også i 1900, Lenke. Han er gift med Sevrine og har fem barn.Her er vel Hans i 1900, Lenke. Han er gift med Ane Marie, fem barn.Og Johan,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Den du egentlig leter etter er altså: Maren (Jacobsdatter) født i 1878. Vet du noe mer om henne? Hvor hun ble født? Fødsels/dåpsdato? Hvem moren var? Hun kan neppe ha vært datter av Jacob Hansens første ekteskap, for da ville moren vært i midten av 50-årene...Jo mer opplysninger, jo mer hjelp får du!Før du trekker konklusjoner om søskenflokken Jacobsen i 1900 burde du investere litt tid i Digitalarkivets databaser over vigde og døypte i Egersund ladested. Jeg har en følelse av at f.eks.din Reinert i 1900 _kan_ være feil...Lykke til! Dette er en interessant familie - tidlige Egersundsboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Viktig tilleggsråd: Husk å bruke tid på dåpene i Egersund (som finns på Digitalarkivet). Her er den flotte kilden FADDERE, som ofte (men ikke alltid om man bodde 'langt hjemmefra') var nære slektninger. Her vil du f.eks. finne din Torborg. Hun er som du sier ikke nevnt i 1865, men hun er hyppig brukt som fadder i søsknenes barnedåper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.