Gå til innhold
Arkivverket

[#29340] Helge med far Niels døpt i Gran 22.08.1734 pike-eller guttebarn?

Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

I min mors familie heter mange av kvinnene Helge.I family.search har jeg funnet Helge (male), men på grunn av morens navn, Elli, har jeg grunn til å tro at det dreier seg om et pikebarn. Har noen anledning til å sjekke det for meg? Hvis jeg har rett, kan jeg få opplyst fadderne også?Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,1734, 9de søndag efter trinitatis blef døpt ved Gran Niels Jensen GiøvigsEiers og Elli Olsdatters barn kaldet Helge, fadderne Michel Olsen KløfstadEier, Gulbrand Olsen HougsEier, Rangne Nielsdatter Steensrud, Anne Moger, Rangnil Andersdatter HougsEier, moderen introduceret 19de septmvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan dessverre ikke avgjøre kjønnet på barnet, men jeg må tilstå at jeg er litt nysgjerrig på hvorfor det faktum at moren het Elli, gir grunn til å tro at det er et pikebarn i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Leif. Takk for at du svarte. Helge Nielsdatter og ektemannen Gulbrand Jacobsens første barn ble døpt Elli 4. mai 1760 iflg. family.search. Jeg har tenkt at hun ble oppkalt etter mormoren.Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Helge ble brukt både som pike og guttenavn på Hadeland på denne tiden. Morens navn har ingenting med om det er gutt eller pike. Denne Helge f.1734 er imidlertid en pike. Hun er konfirmert søn efter nyttår 1751. Men, at hun er den som gifter seg 1760 med Gudbrand Jacobsen er det ikke noe bevis for. Slektsarkivet på Hadeland Folkemuseum har ikke greid å finne ut hvem foreldrene til Helge g. 1760 er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Hans. Det jeg mente var at moren til den Helge som ble døpt i 1734 var Elli, og at det første barnet til Helge gift i 1760 også var Elli,døpt i 1760. Dette kan være en indikasjon på at det er samme person, men selvfølgelig ikke noe bevis. Hilsen Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Et godt argument men, det var vel farmors navn som skulle vært brukt først. De andre er jo oppkalt ette Niels og Jacob. De to andre jentene heter vel Marthe og Ragnil. Har du sjekket opp hva Gudbrand Jacobsen's mor heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Man skal ikke stirre seg blind på oppkallings- 'regler'. Jeg har mange tilfeller fra min egen slekt, fra de forskjelligste deler av landet, der barn knapt nok ble kalt opp etter besteforeldrene i det hele tatt, evt. bare etter en eller to av dem. Jeg har også sett flere tilfeller der morfar er kalt opp før farfar, kanskje fordi familien bodde på morfarens gård/plass, eller fordi han var av 'bedre' slekt enn farfaren. Et kompliserende element er også der mor eller far var uektefødt: Der ble normalt faren ikke oppkalt i det hele tatt. Jeg har også et generelt inntrykk av at husmannsfamilier hadde et mer løselig forhold til oppkalling enn gårdbrukerfamilier. I det minste er det et inntrykk fra egen slekt. Men jeg vet også om gårdbrukere som av en eller annen grunn unnlot å kalle opp en eller flere besteforeldre. Et stykke inn på 1700-tallet har jeg også inntrykk av at man enkelte steder holdt fast ved den gamle skikken om ikke å kalle opp besteforeldrene så lenge disse levde. Der kommer ofte besteforeldrenes navn et godt stykke inn i barneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Hans. Dessverre vet jeg ikke hva Gulbrands mor het. Jeg har funnet to Gulbrand av samme far døpt i Gran henholdsvis 08.06.1728 og 24.02.1732 på family.search. Bare farens navn var oppgitt, nemlig Jacob Povelsen. Det BEHØVER ikke være 'min' Gulbrand, for det var et svært så vanlig navn. Det hadde jo vært fint om moren het Ragnild eller Marte. Min mor sa at levende personer ikke skulle kalles opp, for da ville en av de to dø innen en viss tid, jeg husker ikke hvor lenge. Hilsen Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Svein Arnolf, jeg vet det med oppkallingsregler. Ingen regel uten unntak! Jeg bare påpekte at selv om mor til Helge het Elli og første Helge's første datter het Elli så er det jo ikke noe bevis for at en her har riktig person. Kirsten, mor til Gulbrand Jacobsen dpt. 24/2-1732 het Gunnil Olsdatter så vidt jeg kan se. Det er en Jacob Povelsen til her med kone Marj Amundsdatter g.1714 med barn fra 1715-1722 så det er vel helst Jacob og Gunnil g.1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans: Jeg har ikke uttalt meg om noe bevis eller ikke i denne konkrete saken. Det jeg kommenterte var ditt forholdsvise 'bastante' utsagn 'det var vel farmors navn som skulle vært brukt først' i innlegg 7. Derfor mitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.