Gå til innhold
Arkivverket

[#29347] Ekstraskattmannntall for Fredrikshald ca. 1760?

Gjest Torunn C. Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Finnes det et ekstraskattmanntall for Fredrikshald fra ca. 1760?Jeg har sett at dette finnes for Idd, Skjeberg og andre steder i Østfold, men jeg har ikke funnet noe på nettet om Fredrikshald var inkludert i dette.Hvis det finnes, er det noen som har en avskrift av denne tilgjengelig? Hvor vil jeg finne originalen? Jeg har søkt på Arkivverkets Felleskatalog, men ikke funnet noe konkret.Noen som har noen tips, informasjon å dele med seg av?All hjelp mottas med takk!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dersom et slikt manntall finnes, er det vel i byregnskapene for Fredrikshald i Rentekammeret en først bør lete. Dersom ingen har skrevet det av, må du nok til Riksarkivet for å finne originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Andreas.Jeg forsøkte å søke på Felleskatalogen på nett, men fant ikke noe der. Derfor er det kjekt å få innsnevret 'leteområdet'.All informasjon er hjertelig velkomment!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det befinner seg sikkert i Rentekammeret, Byregnskaper, Fredrikshald, pk. A4. Kan lånes til lesesalen i Oslo byarkiv, Maridalsveien 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.Tusen takk for bra 'adresse' til manntallet.Da blir det nok en tur på Oslo byarkiv.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Helge! Skal huske på det.. ! Nå har jeg fått tilbakemeldning fra Riksarkivet, og de svarte at Hovedmanntall for Fredrikshald var bevart for 1762, 1770 og 1771.Dermed så finnes det informasjon om alle personer over 12 år i disse årene bevart. Noen som alle har god bruk for dersom en har personer i Fredrikshald ved denne tiden.Adressen er, som jeg vil anta, den som Tore Vigerust nevner i innlegg 4.Takk for all hjelp til alle sammen!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hva er da problemet? Pakka kan bestilles per telefon og gjennomsees på lesesalen. Onsdager er det åpent til 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er løst, jeg fikk tilbakemelding fra Riksarkivet og de ga meg løsningen jeg var ute etter.Jeg takket for all hjelp for å finne ut hvor ekstraskattemanntallet befant seg.Det inkluderte også deg, Tore.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel bare manntallet for 1762 som inneholder (les: er ment å inneholde) alle over 12 år. Etter hvert ble det gitt ganske mange fritak for skatten, slik at verdien av manntallene reduseres noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

I min besittelse har jeg Ekstraskatt 1762 for Fredrikshald. Det er maskinskrevet A4 format og er på 78 sider. Den inneholder personer over 12 år.Hvorfra dette manus skriver seg husker jeg ikke, men det kan tenkes at det skriver seg fra fru Guri Isaksen i Fredrikstad. Hun har transkribert og gitt ut flere hefter for sogn i Østfold. Jeg går ut fra at biblioteket i Fredrikstad eventuelt har heftet.Med hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henry. Takk for innspillet. Nå har jeg fått av Riksarkivet de opplysningene jeg ville ha, men jeg søkte i BIBSYS og der fantes det ikke noe hefter fra Fredrikshald fra Guri Isaksen.Det kan jo naturligvis være at dette heftet ikke var listet der, men an god del andre hefter fra Guri Isaksen fra 1762- tellinger er listet der.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.