Gå til innhold
Arkivverket

[#29350] Lom: Er gården Hof forsvunnet?

Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Sevaldson

I DN I s. 119 beskrives en grenseoppgang mellom gårdene Andvord, Mo og Hof. Hof omtales i flere andre diplomer, men jeg kan ikke se navnet, eller noe som ligner, hverken på kart over området eller i andre kilder. Er den forsvunnet, i likhet med gården Uglo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet ikke hvor nære de er hverandre, men det er nå garden Hoft gnr/brnr 107/1 i Bøverdalen, Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Ok, takk for svar. Det betyr altså at den finnes fremdeles? Merkelig, jeg finner den ikke på kartet. Vel, takk allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Som det framgår av tema 21620 innlegg 8 gjelder dette diplomet fra 1312 grensegang mellom Mo (Prestgarden) og to bruk på Andvord. I den kyndige nytolkinga av diplomet som er gjort i Regesta Norvegica (RN) nevnes ikke 'Hof', anna enn i form av 'Nikolas på Hove' og de fire brødrene hans som var innstevna - som troleg gjelder Hove i Skjåk. Sammenhengen framgår ikke, men det kan tenkes disse karene eide jord i Andvord.Hoft ligger en god del lenger oppe i Bøverdalen (nabogard til Røysheim), og kan ikke hatt felles grense med Andord og/eller Mo.Sammenkoplinga av gardsnavna er fra innleiinga til diplomet i DN. Det er lurt å gå til RN for så godt som alle brev som er fra 1390 eller eldre - de vil finnes omtalt i et av de 7 binda av RN som er utkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.