Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det som også må være en glede for det fleste, medlem eller ikke, er at nå kan alle søke i alle personnavn som har stått i NST og Genealogen 1987-2009, bortsett fra hefte 2/2004 av Genealogen (som jeg har ansvaret for å registrere, og som dessverre er blitt forsinket, men som er ferdig i helgen)Her finnes registret: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Som medlem siden midt på 1950-tallet har jeg bladd gjennom et betydelig antall slektshistoriske tidsskrifer. Med hovedsaklig husmenn og bønder blant mine aner, er det ikke mye jeg har funnet om mine, mine barns eller mine barnebarns aner. Generalogen har slik sett vært mer matnyttig. Likevel fortsetter jeg som medlem og føler fortsatt at jeg får noe igjen for medlemskontingeten. Stå på redaktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eit lite spørsmål til Hunskaar. Kvifor skriv Klaus Johan Myrvoll føreordet på bokmål? Er det noko i det redaksjonelle regelverket som pålegg han å nytta bokmål i ein slik samanheng. Eg går då ut frå at nynorsk framleis er hovudmålføret til Myrvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er ingenting i det redaksjonelle regelverket som binder redaktøren til et bestemt målføre. Jo Rune Ugulen skrev sine redaktørspalter på nynorsk. Det burde også Myrvoll gjøre, om det er mer naturlig for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for orienteringa til Lars. Eg vart berre litt overaska over at Klaus skreiv på bokmål. Dei som har lese til dømes Myrvolls artikkel om Aspa-ætta har sikkert sett at han har sin eigen utforming av det nynorske målføret, ei utforming som ligg ganske nær opp til det som Ivar Aasen kom fram til. Han har då også vore leiar i Noregs Målungdom om eg ikkje hugsar feil. Derimot er eg sjølvsagt ikkje overaska over at Klaus også kan uttrykkja seg på bokmål. Han skreiv vel bokmål til han var omlag 14 år og seinare har han sikkert skrive stilar m.m. som sidemål på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Før diskusjonen om målføre tar av, vil jeg bare skyte inn at Genealogen ikke er mottat her i Bergen pr idag.Bergen er vel litt langt fra Oslo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Før diskusjonen om målføre tar av, vil jeg bare skyte inn at Genealogen ikke er mottat her i Bergen pr idag.Bergen er vel litt langt fra Oslo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det har blitt kritisert at Genealogen i det siste 'ikke er for folk flest', og har nærmet seg en kopi av NSTMen jeg synes nå at Are er på rett spor. Det er nå i siste nr fyldige og interessante artiker fra skribenter som har oppdaget at de fleste av oss har husmenn-aner.Og det var jo nettopp disse husmenn som bidro til at vi har det så godt i dag.Fortsett slik Are! Ikke legg lista for høyt! Jeg er sikker på at ved det siste nummeret og dets innhold viser at utrolig interessante historier kan publiseres, uten den etter min mening tidligere ' utidige og ettermin mening uprofesjonell kvalitetssikring'.Alle kan produsere kvalitetsartikler som alle forstår og interesserer seg i, noe siste nr beviser.Så la oss slippe til vi også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Finn (229 etc.): At akkurat denne lederen er på bokmål, er selvvalgt fra Klaus Johans side, men jeg husker ikke nå hvorfor han valgte bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Mitt ex av Genealogen 2/2009 og NST XLI hefte 4 2008 (2009) kom hit til Frankrike i samme pakke i går, fremdeles (dessverre) som B-post, og fortsatt ca. 2 uker senere enn tilsvarende i Norge. Håper navneseminaret den 21. var vellykket..., var jo likevel ikke på vei til Norge denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Idag kom den gledelige meldingen i min postkasse : Genealogens vårnummer ! Jepp jepp. Og dessuten fulgte NST XLII hefte 1. Og regningen. Og en melding om hvor jeg kan hente 'Seglutgaven' som kommer til jul. Av Genealogens innhold registrerer jeg at foreningen går med dundrende underskudd. Så betal din kontingent med glede !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, det var ei gledeleg melding. Sidan du Tore er av dei første som får heftet, så har dei kanskje byrja bakerst i alfabetet med utsendinga denne gongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Kommet til Hardanger også. Gleder meg allerede til seglutgaven som kommer i desember. Har skummet meg gjennom noen artikler om Dall ætten, men for en gangs skyld er jeg kritisk til, noen av de hypoteser som fremsettes. Ble i et øyeblikk,men heldigvis av forbigående art, nesten inspirert til å skrive om Dall ætten med utgangspunkt i eierforhold i Hakestad.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Arnfrid.Det ville vært kjekt, men blir for tidkrevende med alle referansene.Desto lenger du studerer noe, til flere kryssreferanser. Så jeg regner med at de som skriver, bruker flere år på å samle/systematisere stoff, hvis de er i heltidsjobb.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Karin, hvis du begrenser din egen artikkel til en enkelt nyhet innen slekten Dall, eller til diskusjon omkring ett av mange problem i denne slekten, behøver du slett ikke ha så mange referanser. Det rekker med de aller viktigste og de siste, f eks 5 referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Kom igjen, Karin - det er jo nettopp det som er poenget med å skrive for Genealogen, du kan plukke ut en enkelt problemstilling og nøye deg med den - enten du nå har nye kilder å trekke fram eller alternative synspunkter på noe som er skrevet før. Dessuten får du all verdens hjelp av redaksjonen til å forme det fra tanke til artikkel - bare du er kommet såpass langt at du har fått de viktigste tankene dine ned på pairet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.