Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

HeiTakk for tilliten. Ja, jeg er faktisk ganske sikker på at jeg ville fått god hjelp fra redaksjonen. Men det vil kreve mye arbeid, da mitt utgangspunkt/innfallsvinkel egentlig er relatert til sammenfall i eierforhold også i andre gårder, enn de som pr.d.d har vært drøftet i tilknytning til Dall slekten. Og formålet må jo være å tilføre debatten noe nytt.Dessuten har jeg et 'skriveprosjekt' på gang, om en storgård i Hardanger som viser seg å være mer omfattende enn jeg trodde, bla fordi den ikke har vært gjenstand for utredning før, og jeg har derfor ingen tidligere artikler/referanser å forholde meg til. Men det er ganske spennende å jobbe systematisk med eierforhold fra middelalderen og frem til ny tid, men siden jeg er hektet på jordbøker utløser eierfoholdene stadig min nysgjerrighet i forhold til andre gårder/familier/slekter, så jeg regner med å bruke et par år til.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Innl. 244). Nei Finn, de har nok ikke begynt bakerst i alfabetet da jeg fikk Genealogen for noen dager siden. Og slikt er det hvert år. Det er bare det at det er flere år siden jeg var medlem av NSF. Jeg har i flere år både skriftlig og pr. telefon forsøkt å melde meg ut av foreningen, men forgjeves. Så jeg må bare takke og bukke for det som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

De har ikke begynt midt i heller da jeg først fikk Genealogen idag :) Det viktigste er det dog at den kommer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Noen er heldige og får Genealogen i april, også ikke-medlemmer som Alvin, mens andre må vente til mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

...mens vi er inne på å vente: Er det noen andre der ute som fortsatt ikke har sett snurten av hverken Genealogen eller NST i postkassen sin ennå?Dersom det viser seg at jeg er mutters alene om denne triste erfaring bør jeg muligens ta noen grep, mens delt skjebne jo ville være delt sorg, og også bety at jeg nok bare må smøre meg med tålmodighet noen dager til. (Dog er det litt pussig at det lokale biblioteket, som ligger rett nede i bakken her, har mottatt sine eksemplar for lengst).Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Du er ikke alene om å vente. Samme hver gang her i Bergen. Vurderer å skifte etternavn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fikk dem for en uke siden i Bergen. Fristen for å betale medlemskontingent var forøvrig gått ut før jeg fikk dem. Skal vente litt med å betale, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har heller ikke fått dem - enda jeg bor i Oslo - men det er vel det vanlige sommelet i Posten, som tydeligvis heller vil selge DVD'er og CD'er enn å fordele post. Se også (165,166) ovenfor. Ingenting er forandret til det bedre siden 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er da merkelig at den som bor i Oslo ikke har fått NST og Genealogen enda 4 dager etter at jeg som bor i nord har fått disse heftene. Jeg gikk faktsik og kikket i postkassen etter å ha lest her inne den 30.04, og fant dem der da. Bra at fristen for å betale er utsatt, men de ble sendt inn her hos meg for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

At det tydeligvis er veldig mange som ennå ikke har mottatt Genealogen, er spesielt kjedelig ettersom det vel inneholder innkallelse til Norsk Slektshistorisk Forenings årsmøte den 20.mai. Ifølge foreningens vedtekter skal innkallelse skje med tre ukers varsel, og det kan vel bli en diskusjon på årsmøtet om hvorvidt det er lovlig innkalt til møtet. Uansett er det leit at medlemmene får vite om møtet såpass sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Til Svein Adolf!(nr. 259) De som selger DVD og CD har aldri vært med å dele ut noen post. I dag er det ikke personer som sorterer post, men maskiner og for min egen del kan jeg si at post som er kommet fram til adressestedet blir alltid tatt ut samme dagen. Men jeg må også si at det er utrolig med feil adresser for tiden. For tiden sitter jeg hver dag å retter opp slike feil. En sorteringsmaskin forlanger rett adresse og postnr. for at det skal komme fram i tide og de som har feil adresse blir alltid forsinket da de skal en ny tur innom maskinen. Først bør en undersøke hos den som leverer ut bladet om de sender alt ut i en vending eller om de tar det i flere bolker. Når det gjelder innlegg 166 så må jeg si at jeg jobbet i Posten da de gikk over til en ombæring. Det gikk ut på at det som kom ut på annen tur kom med på første tur og da vil jeg vel si at det var en bedring og ikke en forverring. Uansett årsak er det kjedelig å vente på noe som andre har fått tidligere. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post til meg har nesten uten unntak vært riktig adressert. Men listen over forsinkelser, pakker sendt til feil utleveringssted osv. bli faktisk ganske lang bare på et år. Hva årsaken til dette er, vet jeg ikke, posten har et svært lite tilgjengelig klagekontor - noe som selvsagt holder klageprosenten nede.Og snart kommer kanskje Genealogen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(262) Vel, jeg har hatt samme adresse i 46 år, så det kan i hvert fall ikke være dét som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har bodd på samme sted i 15 år, men for ca. 10 år siden fikk vi nytt postnummer. Her om dagen fikk jeg brev fra en som tydeligvis ikke hadde oppdatert adresseboka, og brukte det gamle postnummeret. Det hadde visst Posten et svare styr med å få fram til rett adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du får prøve å ringe 81000710 så kanskje får du svar der? Jeg har selv opplevd å få både forsinket post og feil levert post. Jeg tror nok at de som holder dette bladet stort sett har rett adresse, men poenget mitt var at først må man vite grunnen til at det blir forsinket før man peker ut en synder. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Norsk Slektshistorisk Forening sjekker nå både med leverandør og med Posten for å finne ut hva som har skjedd. Forsendelsen til alle gikk til Posten forrige mandag, og burde forlengst vært i hende hos alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Følgende melding blir nå publisert på foreningens hjemmesider:Genealogen og Norsk Slektshistorisk Tidsskrift mangler dessverre i en del postkasser ennå. Tidsskriftene ble levert Posten forrige mandag, og Posten har 3-5 virkedager i sine leveringsbetingelser. Dette betyr at alle medlemmer skulle hatt sine tidsskrifter inkludert innkallingen til årsmøtet senest fredag 30. april. NSF beklager dette, men vi har altså ikke vært årsak til denne forsinkelsen av tidsskriftene. Vi ber om at de som ennå ikke har fått lest årsmøteinnkallingen leser den her: LenkeDette kan samtidig ses som en ny oppfordring til å oppgi din epostadresse til foreningen, slik at meldinger som dette kan nå dere på epost om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Genealogen og heftet er kommet til Tromsø den 4. mai. Jeg har også meldt meg ut i fjor og skulle vært strøket fra adresselisten. Årsaken til utmeldingen er gjort fordi det er forsvinnende lite tekst som omhandler slekter som er utvandret fra Danmark, via Bergen, Trondheim og videre nordover. Det meste som skrives i NST og Genealogen omhandler ØSTLANDET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Dagny (272): Når NST og Genealogen har en klar slagside mot bondeslekter på Østlandet, tviler jeg på om det har årsak i noen bevisst politikk fra foreningens side. Det beror nok mest på hvor skribentene befinner seg og har sin tilhørighet. Den eneste måten å motvirke denne slagsida på er at folk i andre landsdeler tar fatt i saken med egne hender og leverer inn gode artikler.Jeg har selv mine røtter i bondeslekter på Østlandet og er svært fornøyd med innholdet i nevnte publikasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Problemet som Dagny påpeker har vel vært oppe til debatt også tidligere og jeg ser at også redaktørene er oppmerksomme på denne skjevheten også. Slik det har vært i det siste fungerer vel tidsskriftene nærmest som 'lokalaviser' for Østlandet. Bra for østlendingene selvfølgelig, men lite tilfredsstillende for tidsskrifter som utgir seg for å være landsdekkende. For Oslos del så vil jeg tro at svært mange av innbyggerne der også har røtter andre steder i landet.Dette er et problem som først og fremst redaktørene må ta tak i for å få gjort noe med. Det holder ikke bare å skylde på at de ikke får inn artikler fra andre steder, de må også gjøre noe aktivt for at slike artikler skal bli skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er vel ikke akkurat en gjenganger i NST, tvert imot. Bortsett fra Tore Vigerusts øyeblikksbilde fra 1680-tallets Christiania, glimrer byen ved sitt fravær (bind XXXV, hefte III). I eldre NST finnes det riktignok artikler fra Christiania-tiden, dessverre holder disse ikke mål etter dagens NST-standard. (Jeg har ikke glemt noen artikkel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.