Gå til innhold
Arkivverket

[#29356] Ingrid Torsdatter,Møll,Stranda

Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Ingrid Torsdatter,født 1670,død 1728,var gift med Jens Torsen,Tafjord,født 1631,død 1710.Har sett i bygdebøkene,men kom ikke noe lenger.Er det noen som har noe å tilføye om anene til disse to.MVH Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

kan det være denne Ingrid?INGRI THORSDATTER Birth: About 1669 Moll, Geiranger, More Og Romsdal, Norway Father: THOR OLSEN Mother: MISS PEDERSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Ja det kan være disse to,uten at jeg kan bekrefte det her å nå.Håper noen kan eventuelt bekrefte dette.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er Jens?Jens Tordsen Birth: 1631 Tafjord, Norddal, More Og Romsdal, Norway Spouse: Ingrid ToresdatterMarriage: 1699 Norddal, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Fødsel og død?JENS THORDSENBirth: 1631 Norddal, More Og Romsdal, Norway Death: 1710Father: THORDIngrids foreldre?THOR OLSENBirth: 1626 Spouse: MISS PEDERSDATTERMarriage: About 1649 Moll, Geiranger, More Og Romsdal, Norway MISS PEDERSDATTERBirth: About 1630Father: PEDER AAMUNDSENJeg kan nok finne ut mer, hvis du vilMvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Eg kan sjekke i bygdebøkene for Norddal.Ellers er det ganske påfallande aldersforskjell, nesten 40 år, han var 70 og ho 30 då dei gifta seg, ifølge opplysningane i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Jens Toreson sin alder er nok rett, og alderen på kona treng ikkje vere mykje feil heller. Jens Toreson var fra Tynnøl i Lesja, og son av Tore Tynnøl og prestedatra Guri Jensdt Staby. Han skal ha vore gift på Lesja, men flykta etter å ha blitt dømt for hor eller jamvel blodskam. Dette er blitt meg fortalt av ein ellers pålitelig person, men opplysningane kan vel lett sjekkast i Lesjabøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Ver merksam på at opplysningane ovanfor frå Familysearch baserer seg på bygdebøkene og kjem ikkje frå primærkjelder. Der finns ikkje kyrkjebøker for Norddal frå før 1736. Fødselsåra for mannfolka kjem frå oppgitt alder i 1666/1701-manntala og fødselsåra for kvinnene er reine konstruksjonar. Jens Tordson er 70 år i 1701-manntalet. Han er død i 1710 for då vart det halde skifte etter han. Han fekk fire kjende barn med Ingrid Torsdtr i tidsrommet 1700 til 1706. Dermed har bygdebokforfattaren sett 1699 som årstal for giftarmålet. Om Ingrid Torsdtr var fødd ca 1670 ville ho ha vore 36 år då ho fekk siste barnet. Det høyrest ikkje så urimeleg ut. Men ho kan godt ha vore nokre år eldre.Ingrid Torsdtr var frå Møll i Geiranger og yngste dotter til Tore Olson (40 år i 1666). I følge bygdeboka var Tore Olson 'truleg gift med dotter til Peder Åmundson Møll'. På Familysearch har dette blitt eit faktum, medan det i røynda er mest sannsynleg at han ikkje var det. Bygdeboka framstiller det som om Tore Olson kom til Møll og overtok bruk nr. 1 etter Peder Åmundson. Men Peder Åmundson sat på bruk nr. 2 og vart etterfulgt av sonen Peder Pederson d.y. På bruk nr. 1 sat ein annan Peder Pederson og det er meir sannsynleg at Tore vart gift med ei av hans døtre. Tore sin son Ingebrigt vart gift med Ragnhild Pedersdtr Møllseter. Ho var sonedotter til Peder Åmundson Møll og dermed ville Ingebrigt og Ragnhild ha vore søskenbarn om bygdeboka sin teori var rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I bygdebok 'Sunnylven og Geiranger II' s 480 står det under Møll: 1657. Tore Olsson er brukar, truleg gm dotter til Peder Åsmundsson. 1666. Tore Olsson er 40 år g og har desse borna: 1. Peder, 16 år g., vart gardbrukar i Tafjord. 2. Ingebrigt, 10 år g. 3. Gjøri, vart gm Ole Abrahamsson Ringdal 4. Peder, 4 år g., vart gardbrukar på Indre Eide 5. Morten 1688. Anne Olsdotter er eigar, truleg enkje etter Tore. Det ser ut som Tore kan ha vært gift 2 ganger men ingen barn er nevnt i siste ekteskap. Det står forøvrig en del om Jens i Bygdebok for Lesja 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for innleggene.Etter å ha studert dette lite gran.Er Tore Tynnøl en av etterkommerne til Bratt slekten.Og er i mit tilfelle Tore Tynnøl den samme som Tore Trondson Tynnøl 1600-1660.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter ymse slektssider på internett skal namnet hans vere Tore Trondson, og såpass reknar eg med er rett, for farsnamna til menn fødde kring 1600 er som regel mulige å finne. Når det gjeld sambandet hans med Brattætta torer eg ikkje seie noke, og det som er lagt ut på nettet sprikar. Tore må likevel ha vore ein framståande bygdemann på Lesja. Det er bare her på Brukarforumet nær 20 tema som har med Bratt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

I flg. Bygdebok for Lesja, bd. 2 s. 585-586: Jens Toresen Tynnøl var født ca. 1634 og døde ca. 1710. Han var fra Systugu Tynnøl, men bodde på Nørdre/Midti Tynnøl og var gift med Jøda Engebretsdatter Holåk fra Lesja. Hun døde før 1670. De fikk trolig ikke barn saman, men Jens fikk ca. 1670 datteren Elisabet med Jødas søster Ingeborg. Bygdeboka forteller s. 584 at 'Det var eit alvorleg brotsverk på denne tida å få barn med syster til kona, sjølv om kona var død. Det vart rekna for nærskyld. Ingeborg og Jens rømde, og futen registrerte alt Jens åtte og inndrog det til statskassa. Ingebrog åtte ikkje noko.' Jens dro til Gjerde i Valldalen på Sunnmøre, der han var smed og gårdbruker. Om han hadde med seg Ingeborg, står der ingenting om. Da han døde, hadde han vært gift 3 ganger og hadde 3 barn.I flg. den samme bygdeboka, s. 577, var Jens sin farfarbror Trond Trondsen Tynnøl gift med Åse Eysteinsdatter Bratt fra Heidalen i Sel kommune. De bodde på Tynnøl.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for nyttig utklipp av Lesjaboka! Etter dette er det klart at far til Jens Toreson heitte Tore Trondson. Jens Toreson har mange etterkommarar og han er m.a stamfar til Thore- eller Toreslekta i Dale, Norddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Nå har jeg lest teksten på nytt og kan ikke se at Ingrid er nevnt som datter til Tore Olsson på Møll Bnr.1 i boken til P.A.Lillebø, Sunnylven og Geiranger. Kan noen gi meg en referanse til hvor hun er nevnt i kildene? Mine foreldre kan føres tilbake til Tynnøl på Lesja og min bestemor kan føres tilbake til Møll, så jeg er ikke helt uten interesse i spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei alle sammen Roar her.Flott med alle innspill, og oppklaringer.Hvis jeg har tolket alt rikktig så har jeg denne anerekkefølge for Jens Torsen. Jens Torsen 1631-1710 Tore Trondson Tynnøl 1600-1660 Trond Toresson Tynnøl 1570-1646 Tore Trondsønn Tynnøl 1535-1595 Trond Eidridesønn Tynnøl 1475-1535 Er det hold i denne rekkefølge.Glad for korigeringer.Hvis noen kan komme med ektefellene så hadde det vært fint, slik at jeg får sammenlignet med det jeg har.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Anbefaler deg å låne Bygdebok for Lesja 2, Ættesoga for Gudbrandsdalen 1,2,3 og NST sine bøker.Det er skrevet utrolig mye om Tynnøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

I følge bygdeboka hadde Jens Tordson og Ingrid Torsdtr følgande barn: Elen f. 1700, Malene f. 1702, Gunhild f. 1704 og Thore f. 1706. Eg går ut frå at desse opplysningane stammar frå skifte etter Jens Tordson i 1710.I det nemnde skifte etter Peder Toreson Tafjord i 1728 heiter det at systra Ingeri Torsdtr Tafjord er død og har etterlatt seg 3 barn: Tore Jonsen Muri (ugift), Elen Jonsdtr gift med Ole Hokenson Muri og Malene Jonsdtr gift med Knud Pedersen Rødalen. Det betyr at Gunhild må vere død mellom 1710 og 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Marianne Sulesund

Lurer på om 'min' Tore Ingebrigtsson Møll er av samme slekta som Ingrid Torsdtr Møll, han var født ca 1679 og var g.m. Steinor Larsdtr Overaa. De har sønnen Tore Toresson Møll, f. ca. 1721 som var g.m. Eli Olsdtr. Vinje. De hadde datteren Steinor Toresdtr Møll f. 1750 g.m. Johannes Knutsson Skageflå som kom til Bratthaug i Sula (Borgund). Tore Ingebrigtsson Møll bodde trolig på Møll, men sønnen Tore Toresson, brukerfolk i Oplendskedal og døde der ca 1758. Kildene når det gjelder årstall er usikre, men cirka år.Har også en Peder Toresson Møll f. ca. 1634 g.m. Ingeborg Halkjeldsdtr Vinje, hun var tidligere g.m. Lars Paulsson Tafjord.Har også reg. en Peder Larsson Halstad f. ca 1657 g.m. Ingrid Torsdtr Møll d. ca 1725 i Tafjord. Peder senere g.m. Christi Pedersdtr Ytterdal.Ser at det i hovedsak har vært to brukere på Møll, menn klarer ikke å plassere Jens? Samme Møll-slekta disse? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Far til Ingrid Toresdtr., Tore Olsen i innlegg 2 er ifølgje Sunnylvsboka, farfar til din Tore Ingebrigtsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.