Gå til innhold
Arkivverket

[#29360] Dorthe Christophersdatter, død på Toten i 1843, 82 år gammel

Gjest Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg søker opplysninger om Dorthe Christophersdatter, død på Vestbakken i Vestre Toten 01.12.1843, 82 år gammel. Ved folketellingen i 1801 bosatt på Bjugstad i Vardal, 39 år gammel. Begge disse aldersoppgavene tilsier at hun var født omkring 1761. Men hvor? Jeg har lett forgjeves i Toten/Vardal/Biri-området. Hennes ektefelle (Ole Olsen Bjugstad/Bache/Vestbakken, døpt i Vardal 19.06.1757, død i Vestre Toten 11.09.1831) var titulert bl.a. som sersjant, og kanskje førte militærkarrieren han ut på reisefot, slik at han traff Dorthe utenbygds. Tid og sted for bryllupet er ikke kjent, men parets eldste barn, i hvert fall den eldste som levde opp, er født omkring 1786. Han het Christopher Olsen; jeg har ikke funnet dåpen hans, men han var 15 år ved folketellingen i Vardal i 1801 og ble begravet som 19-åring på Toten den 8.mars 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner et par på Family Search med rette navn og noenlunde rett år: LenkeDet kan jo være en idé å sjekke dem? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket Oppland - Gran og Hurdal (Akershus). Hurdal hørte vel under Gran på den tida, ihvertfall en del av dalen. Mange derfra flyttet til Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.