Gå til innhold
Arkivverket

[#29361] Husmorskole i Ringebu

Gjest Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Haugland

Min bestemor har i tiden omkring forrige århundreskifte gått på husmorskole i Ringebu i Gudbrandsdalen. Bestemor ble konfirmert i 1896 og gift i 1904, så jeg antar at tiden på husmorskole var en gang mellom disse to årstallene. Husmorskolen skal ha vært på Ganstad(?), hos Antonette Berborm Dahl. Sitter noen med opplysninger om skolen? Når den var i drift, hvor stort den drev osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Gunstad er nok navnet på garden du er ute etter, og tar du en tur til doksenteret på Kapp så finner du nok i hvert fall noe opplysninger der. Vet ikke sikkert, men muligheten for at det er skrevet noe om skolen i 'Hemgrenda' (årbok for Ringebu historielag) er tilstede.Antonette Berbom Dahl finner du også noe om der. Dahl-familien har ei slektsbok, og økomuseets egen direktør er jo en etterkommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

KOMMENTAR TIL INNLEGG (2)Hei Rune, og takk for gode opplysninger. Jeg var litt i villrede om gårdsnavnet (jfr spørsmålstegnet i innlegg 1) etter som jeg fant Gunstad men ikke Ganstad i matrikkelen for Ringebu, så det var greit å få det avklart. Godt forslag du har om at jeg kan ta meg en tur til dokumentasjonssenteret på Kapp, så jeg satser på å komme nå på tirsdag. Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Pål Prestesæter

Hei Tor OlavJeg tror din mormor Johanne var elev ved Berbom Dahls husmorskole i 1900. Jeg har ikke klart å finne Johanne hjemme på Holte i Vestre Toten i folketellingen 1900, eller noe annet sted. Heller ikke Antonette Berbom Dahl er å finne i folketellingen. Jeg tror derfor at den aktuelle Gunstad-gården er uteglemt.Jeg legger inn et fotografi jeg har av Antonette Berbom Dahl og hennes elever. Berbom Dahl sitter midt på bildet, og din mormor kjenner du sikkert igjen foran til høyre. De øvriges navn er ukjente. Hilsen Pål

bilete7079.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.