Gå til innhold
Arkivverket

[#29362] Foreldre til Lisbet Olsdatter Tveter og til Nils Larsen Moen fra Brandval

Gjest Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg prøver å IKKE bli hektet på tanken om å få en 7-generasjoners anetavle komplett, men legger ikke skjul på at det vil være fint om noen kan hjelpe med å tette to hull. Alle de kjente personene er fra Brandval i Solør, så jeg går ut fra at også generasjonen forut hadde tilknytning dit.Hvem var foreldrene til Lisbet Olsdatter Tveter, født ca 1771, ukjent dødsår, men gift 08.10.1797 med Arne Gudmundsen Strømsnes (1775 – 20.08.1845).Og hvem var foreldrene til Nils Larsen Moen, født ca 1775, død mellom 1807 og 1810, og gift 14.10.1804 med Ingrid Eriksdatter Botner (1778 – 29.05.1819) i hennes første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette kunne vært Lisbeth:Lisbet Olsdatter Birth: 1771 Place: Tveter Death: 1808 Place: Kabberud i Vinger.men denne giftet seg med Tor Olsen i 1799 i flg FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe Flood

LISBET OLSEN Christening: 04 AUG 1776 Grue, Hedmark, NorwayParents:Father: OLE KNUDSENMother: KARI PEDERSDR--------------------------------------------------Denne Lisbet hadde kanskje vært en mulighet, men dåpen er vel fem år for seint. Iflg. FS er det følgende barn med foreldre Arne Gudmundsen og Lisbet Olsdatter, alle døpt i Grue: Berthe, døpt 24.6.1798, Berthe, døpt 2.8.1801, Gudmund, døpt 1.7.1804, Kari, døpt 1.7.1804 og Gudmund, døpt 27.4.1807. Jeg tenkte at datteren Kari muligens kan være oppkalt etter én av bestemødrene…I Branvald finner jeg en Arne Gudmundsen, døpt 19.11.1775, sønn av Gudmund Arnesen og Berthe Olsdatter, så den ene datteren til Lisbet og Arne skulle vel da være oppkalt etter sin farmor. Men Lisbet, døpt 1776, kan jo være et skikkelig blindspor…NIELS LARSEN Christening: 02 APR 1775 Brandvold, Hedmark, NorwayParents:Father: LARS NIELSENMother: KARI NIELSDR--------------------------------------------------Kari Nilsen og Lars Nilsen blir iflg. FS gift i Grue 26.12.1771, og de ser ut til å ha barna Anne, døpt 10.1.1773, Nils, døpt 2.4.1775, Ingeri, døpt 8.12.1776, Berte, døpt 2.5.1779, Arne, døpt 17.3.1782. Disse barna er registrert døpt i Brandval. Så er det to eventuelle barn til, døpt i Grue: Lars, døpt 17.9.1786 og Kari, døpt 11.4.1790.Opplysningene ovenfor er hentet fra FS, så det gjelder å kontrollere dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

KOMMENTAR TIL INNLEGG (2)Takk for bidraget. Jeg tar vare på opplysningene for å se om de kommer til å passe inn i den videre kabalen. Og så er MEN'et det du selv beskriver: ekteskapsinngåelsen i 1799. Rimer ikke med at hun giftet seg i 1797 med en mann som levde til langt ut i det neste århundret. Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

KOMMENTAR TIL INNLEGG (3)Angående Lisbet: Kanskje ikke noe problem at hun er døpt fem år «for sent», for antydet fødselsår 1771 bygger bare på en tilbakeregning fra folketellingen i 1801; oppgitt alder 30 år. Fem års unøyaktighet kan virke drøyt for såpass unge folk, men det skulle ikke forbause meg om slikt forekom ved folketellingen. Med fødselsår 1776 var bruden et år yngre enn brudgommen i stedet for fire år eldre, i den grad det ble tillagt vekt. I spørsmålet forsømte jeg å ta med noen data om ektemannen Arne Gudmundsen, men anene hans var akkurat de du har funnet ut. Og da har du begynt på et resonnement om oppkalling som virker veldig troverdig: eldste datter oppkalt etter farmor og nest eldste datter oppkalt etter mormor. Det skulle være interessant å finne vielsen mellom Arne og Lisbet (i «passe tid» før første barnedåp juni 1798?), for kanskje gir forlovernes navn opplysninger om de involverte familiene.Angående Nils: Her har du på en grei måte listet opp navn og dato både angående vielsen til foreldrene til Nils, og til barnedåpene til Nils og søsknene. Dette er vel så langt vi kommer med Family Search om denne familien. Takk skal du ha for innsatsen! Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du skriver selv at Arne og Lisbeth blir gift 8.10.1797. Iflg. FS blir datteren Berthe Arnesen, som er 3 år i f.t. 1801, døpt 24.6.1798 (se innlegg 3). Det skulle vel bety at bruden var sånn ca. 8 uker på vei med Berthe da bryllupet sto.FS er alltid en base som bør sjekkes pga feil, men vi kan jo forsøke å følge tråden – for eksempel for Arne Gudmundsen. Hvis Arne er døpt i Brandval i 1775 som sønn av Gudmund Arnesen og Berthe Olsdatter, ble dette paret gift i Grue 26.10.1774. I FS finner jeg imidlertid bare den ene sønnen, Arne, døpt 1775. Og her er jo Gudmund og Berte nevnt sammen med Arne og Lisbeth på Strømsnes i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10423.wc2&gardpostnr=48&personpostnr=2481&merk=2481#ovre>Lenke. Ser at det også er en Hans Arnesen som er gårdbruker på Strømsnes, mens Gudmund er husmann, men det er jo ikke sikkert at disse har noe med hverandre å gjøre – men se nedenfor likevel!I 1801 er Gudmund Arnesen 47 år, f.ca. 1754. I FS/IGI finner jeg to Gudmund Arnesen døpt i Brandval på begynnelsen av 1750-tallet: Gudmund, døpt 14.3.1753, sønn av Arne Olsen og Ingeri Olsdatter, og Gudmund, døpt 15.7.1754, sønn av Arne Gudmundsen og Anne Hansdatter. Begge er mulige kandidater, men jeg ville kanskje ha holdt en knapp på sistnevnte.Arne Gudmundsen og Anne Hansdatter gifter seg i 15.10.1739 i Grue, iflg. FS, og samme FS sier at Arne er født før 1710 på Strømsnes i Grue som sønn av Gudmund Pedersen og Anne Olsdatter. Men hvordan FS kan påstå at denne Gudmund, som er gift med Anne Hansdatter, dør samme dag som han gifter seg, må være helt feil, for ekteparet får følgende barn: Anne, døpt 13.12.1739, hun vil vel være 62 år i 1801… Lenke eller denne? Lenke Mari, døpt 29.7.1742 Mari, døpt 7.2.1745 – 1801 Lenke eller Lenke eller Lenke. Det er mulig det er denne siste, for på samme gården finner vi gift og bosatt en Jøran Arnesdatter, 54 år (se neste) Jøran, døpt 4.4.1747 – denne i 1801? Lenke Hans, født 26.5.1749, Strømsnes, døpt 3.4.(??).1749 (jf. 1801-tellingen på Strømsnes!) Dorthe, døpt 24.12.1752 – ikke funnet i 1801. Gudmund, døpt 15.7.1754 Da kan Hans i 1801 eventuelt være en eldre bror av Gudmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Mer fra FS: Jeg finner ingen Ole Knutsen og Kari Pedersdatter gift i Grue, hvor Lisbet Olsen (innlegg 3) blir døpt i 1776. Derimot finner jeg en Ole Knutsen som blir gift 27.10.1775 i Alvdal, Hedmark, med Kari Pedersdatter.Lisbet Olsen ser ut til å være eldste barn med foreldre Ole Knutsen og Kari Pedersdatter i Grue, for hun har to yngre brødre: Peder, døpt 15.10.1780 og Brede, døpt 11.4.1782, d. 2.5.1782. Finner også en Olea, døpt 9.10.1792, med foreldre Ole Knutsen og Kari Pedersdatter, men spørsmålet er om dette er en skikkelig attpåklatt. Imidlertid finner jeg enke etter første ekteskap Kari Pedersdatter, 60 år, med barna Peder, 21 år, og Olea, 8 år, i Grue i 1801 (se nederst på tellingen) Lenke.Dette er så langt jeg har kommet med den mulige Lisbet Olsen, jeg sier mulige, for det er jo ikke sikkert at det er henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNå er jeg litt (det er ikke overdrevet) forvirret her. Har kanskje ikke fulgt godt nok med, men grunnen til mitt tidligere innlegg var at det ble spurt om: Lisbet Olsdatter Tveter, og jeg prøvde meg med : Birth: 1771 Place: Tveter. Trodde kanskje det hadde en sammenheng.???Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Hei til alle som har bidratt, her kommer et raskt foreløpig svar fra meg som har startet temaet, som bekreftelse på at innleggene er oppfattet.Til innlegg 6: jeg sitter med en del opplysninger om familien på Strømsnes, så dette skal det gå an å skrive mer om når jeg får satt meg ned i ro og mak i ettermiddag.Til innlegg 8: den forvirringen jeg har skapt hos Lars (og meg selv), kan skyldes at vi offer for gamle dagers navneskikk: at folk kunne operere med ulike bostedsnavn i ulike faser av livet. Om Lisbet Olsdater er det i forbindelse med vielsen at jeg har de beste opplysningene, og da ble hun omtalt med bostedsnavnet Tveter. Ofte vil hun da også være født på Tveter, men ikke nødvendigvis. Hun kan være tjenestejente på Tveter, eller, hvis hun fremdeles er hjemmeværende, foreldrene kan ha flyttet til Tveter i løpet av livet hennes.Innlegg 7 og 9: Ja her er det to kandidater å se nærmere på. (Et spontant forbehold til innlegg 9: den Lisbet som giftet seg på Strømsnes fødte sitt siste barn i 1807, og fødselsår 1761 gir henne da en så høy alder som 46 år). Men alt dette skal jeg gå grundigere inn på i ettermiddag, og kanskje kommer det også flere innspill i løpet av dagen. Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

KOMMENTAR TIL INNLEGG (6)Ja Grethe, man får litt å tenke på når man forsøker å systematisere slektskapsforholdene på Strømsnes i Brandval. De opplysningene jeg hadde fra før har gitt samme resultat som du har kommet til om at Arne født 1775 er eneste barn (sønn) til Gudbrand Arnesen og Berte Olsdatter. Og at faren Gudmund, døpt 1754, inngikk i en større søskenflokk. De kildene jeg kjenner fra før, tilsier at foreldrene til Gudmund var ditt hovedalternativ Arne Gudmundsen og Anne Hansdatter, gift 29.10.1739 (som du har påtalt i et annet tilfelle, Grethe, er det påfallende kort tid mellom bryllup og første barn i denne familien). Søskenflokken til Gudmund skal dermed være de som er listet opp til slutt i innlegg 6. Den eldre broren Hans Arnesen, døpt 1749, skal være den som overtok gården Strømsnes etter faren og var bruker på gården ved folketellingen i 1801. Gudmund fikk som yngre bror også bo på (under) Strømsnes, og det tror jeg ikke var så uvanlig. I offentlige registre ser det ut til at tittelen husmann ofte ble brukt på disse yngre bondesønnene, uten at jeg vet om status og forpliktelser var helt lik med andre husmenn.Så er det generasjonen forut, altså foreldrene til den Arne Gudmundsen som var far til alle de sistnevnte. Her har jeg tidligere notert samme navn som du kommer med Grethe: Gudmund Pedersen og Anne Olsdatter. En hjelpsom person har tidligere sendt meg en sammenfatning fra Brandval-boka bind II side 75, 78, 255 og 259-260, som sier at dødsårene skal ha vært 1740 for Gudmund Pedersen og 1744 for Anne Olsdatter. Og nå er jeg høyere oppe i tallrekka enn «sekundær»kilder, men uansett virker disse opplysningene mer troverdig enn det du Grethe siterer og betviler fra Family Search om at en av forfedrene skal ha dødd på bryllupsdagen. (Du skriver «Gudmund», og om det skulle være trykkfeil for Arne gjør ingen forskjell).Nåvel, dette ble et langt innlegg om SVIGERfamilien til Lisbet Olsdatter Tveter, men det er jo interessant stoff det også. Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.