Gå til innhold
Arkivverket

[#29364] Oleane/Oliane Olsdatter født 1838 i Brandval, bosatt i Kristiania 1900

Gjest Tor Olav Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg tar utgangspunkt i folketellingen i Kristiania i 1900 og husmoder Oleane Gudmundsen født 1838 i Solør, som bodde i Langgaden 27 sammen med ektemannen Bernt Gudmundsen, født i Solør i 1848, og deres to barn, født i Kristiania i 1879 og 1882. En muntlig tradisjon som har vært overlevert gjennom familien i tre generasjoner går ut på at dette skal ha vært Oleanes andre ekteskap, og at hun skal ha vært gift første gang med en feier i Solør. Jeg har søkt meg gjennom 1865-folketellingen for kommunene i Solør etter riktig kombinasjon av yrkestittel for mannen og fornavn og fødeår for fruen. Den familien som er nærmest full klaff (med én bokstav variasjon i stavemåten av fornavnet) losjerte på gården Onserud i Tørmoen krets i Brandval i Solør. Det var feieren Thorsten Johannessen født 1832, hans kone Oliane Olsdatter født 1838, og ”Konens uægte Datter” Matea Olsdatter født 1859. Alle tre var født i Brandval (”Brandvold”). Og så det store spørsmålet: Er det noen som vet noe om aner og livsløp til den ene og den andre Oleane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg fant kanskje en? På FS var det faktisk bare en som stemte med årstall og sted, som jeg fant i alle fall.OLEANE OLSENBirth: 23 FEB 1838Christening: 15 APR 1838 Grue, Hedmark, Norway Father: OLE JANSEN Mother: OLEA OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Tor Olav. Jeg har avskrifter av kirkebøker for Brandval fra 1864 - 1909 utgitt av Solør Slektshistorielag. Dette er altså en sekundær kilde. Vielse i Brandval 1864 - 1879 Dato: 03.01.1865 Tosten Johannesen,Ungkarl,HMS.,Føde/Bosted: Breenmoen, 32 år, far:Hm.Johannes Eriksen Breenmoen Oliane Olsdtr., pige, HMD, bopel:Onsrud, fødest.:Graabenhaugen, 28 år, far: HM. Ole Olsen Graabenhaugen.Denne Tosten Johansen Feier, f.1830, død: 25.05.1873, begr.05.06.1873, Oppholdssted: Hynden.Dette tror jeg nok er din Oleanes første ekteskap og hennes første ektemanns død. Det stemmer ihvertfall med Onserud som gård og yrke på mannen.Finner ikke nytt ekteskap i Brandval...har heller ikke konfirmasjon for hennes uekte datter så det kan ikke jeg skjekke.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

KOMMENTAR TIL INNLEGG (2) OG (3)Takk til dere begge. Nå har det kommet fram opplysninger om Oleane som jeg ikke har kjent til før. For å ta utgangspunkt i vielsen (innlegg 3), så ser dette absolutt ut til å være det paret jeg søkte etter. Så spørs det om bruden var den samme som det foreligger dåpsopplysninger om i innlegg 2. At faren hennes omtales som Ole Olsen i det ene tilfellet og Ole Jansen i det andre synes jeg ikke er avgjørende, for jeg har sett mye slurvete skriving av patronymikon fram gamle presters side. Så spørsmålet bør vurderes av noen som har det jeg mangler, nemlig lokalkunnskap i Solør: Plassen Graabenhaugen (Oleanes fødested) – hvor lå den og hvilken familie bodde der? Og så spørs det hva som vil være mulig å finne ut om denne Oleanes veg videre. Det virker ikke helt urimelig om en som blir enke i Solør i 1873 relativt snart etterpå setter kursen til hovedstaden (Kristiania eller Aker), og får sitt første barn med en ny ektemann i 1879. Dette skal bli spennende å følge videre, og jeg er naturligvis takknemlig for alle innspill. Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Jeg har ikke kommet så mye lengre på egenhånd. Det ville være nyttig å få plassert Gråbeinhaugen i Solør. Søk på Internett har ikke gitt andre funn enn et hyttefelt i Skåbu i Gudbrandsdalen, altså en bomtur. Er det noen som har et bedre forslag?Ut fra opplysningene i innlegg 3 om at Oleane ble enke i 1873, vil jeg gjerne følge henne videre i folketellingen i 1875. Tellingen for Kristiania er tilgjengelig online, og i den har jeg søkt uten å finne noe. Da gjenstår det er par muligheter: hun kan fremdeles ha bodd i Brandval det året, eller flytting til «hovedstaden» kan ha betydd Østre Aker-siden av bygrensen. Det vil være en tålmodighetsprøve å vente til jeg selv får tatt meg en bytur for å slå opp i kildene, så hvis noen med enkelt tilgang til 1875-folketellingen for Brandval og/eller Østre Aker har mulighet for å gjøre oppslag vil jeg være takknemlig. Hilsen Tor Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Tor Olav Haugland

Jeg frisker opp igjen denne saken ett år etter. Sist hadde jeg følelsen av å bli stående fast fordi plassen Gråbeinhaugen i Solør ikke lot seg plassere. Dette er fødestedet til min mulige oldemor Oliane Olsdatter. Er det noen med lokalkunnskap som leser dette nå og kan gi et tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Tor Olav Haugland

Etter som det er mye over et år siden sist, kan jeg jo repetere at jeg gjennom Digitalarkivets Brukerforum har forsøkt å finne ut noe om min oldemor Oleane Olsdatter. Av forskjellige grunner blir det ikke så mye reising til sentrale arkiver for min del, men i sommer bød det seg anledning til å oppsøke Statsarkivet på Hamar. Dette ble særdeles utbytterikt. En hjelpsom arkivar kunne plukke frem et 129 år gammelt brev der oldemor skrev om seg selv og sin ektemann nr 2 (min oldefar). Jeg forsto at det var fra en 'diverse-eske' fra sognepresten i Grue, og at oldemor innhentet nødvendige papirer før hun som enke inngikk sitt andre ekteskap. Og her skriver så oldemor i brev 18.juli 1877: 'Jeg er født i Grue, Piksrudhaugen, den 7/2 1839, døbtes sammesteds, confirmeret ogsaa i Grue. I Brandvold blev jeg Egteviet den 3/1 1866 med Torsten Johannessen Breimoen der døde vaaren 1873.Bernt Gudmundsen er født i Brandvold 18/7 1848 av Forældrene Husmandsfolk Gudmund Arnesen og Kone Kari Nilsdatter, døbtes sammesteds, samt confirmeret i Aaret 1863 i Brandvold.'Og dermed kunne flere års leting være avsluttet, men for ordens skyld tok jeg en runde med kildekritikk også mot det oldemor har skrevet. De detaljerte opplysningene om oldefar (fødselsdato og begge foreldres navn) stemmer med det som har kommet fram før (tema 30141 innlegg 6). Men hva så med det hun oppgir om seg selv. Kirkeboken fra denne tiden har en separat kolonne for fødselsdato, så det var fort gjort å konstatere at ingen pikebarn er født i Grue på eller omkring den 7.februar 1839! Bryllupsdatoen for første ekteskap var lettere å kontrollere; oldemor oppgir 3.januar 1866, men det riktige er samme dato i 1865, jfr innlegg 3 foran, samt det faktum at paret ble registrert som gift ved folketellingen på slutten av 1865. Kan det være at hun husket hvor gammel hun var ved første vielse, slik at det er ett år feil i årstallene både for fødsel og giftermål? Det kan se slik ut, for i februar 1838 ble det født en pike på 'Hougen under Pixrud', og dette må være den Piksrudhaugen som oldemor henviser til. Fødselsdatoen var riktig nok ikke den 7. men den 23. februar, ifølge kirkeboken. Hun ble døpt Oleane Olsdatter, og var født utenom ekteskap av 21 år gamle husmannsdatter Olea Olsdatter og barnefar Ole Jansen (bostedsnavnet er uleselig for meg) i hans andre leiermål. Dette er med andre ord de personene det er vist til i innlegg 2 foran, og som strengt tatt ikke stemmer med at hun ved vielsen i Brandval i 1865 oppgis å være datter av Ole Olsen. Nå var vel den biologiske far Ole Jansen en ustabil farsskikkelse, og Oleanes mor var også en Olsdatter, så jeg holder muligheten åpen for at Ole Olsen var morfaren, som fungerte som sosial far både for datter og datterdatter. (Eller om moren en gang etter fødselen giftet seg med en Ole Olsen).Slik står saken. Jeg har en god følelse av å ha kommet nærmere oldemor, både ved at det brevet jeg fikk i hende på Statsarkivet var skrevet av henne, og at riktige data om hennes opphav og liv er i ferd med å komme på plass. Jeg takker de som har bidratt til at jeg har kommet så langt, og tar naturligvis gjerne imot mulige ytterligere opplysninger om familieforholdene. Og spørsmålet i forrige innlegg om 'Gråbeinhaugen' står fremdeles åpent. Kanskje er dette det samme som Piksrudhaugen; altså en folkelig betegnelse på den, dog ikke mer folkelig enn at presten i Brandval brukte den i kirkeboken ved vielsen i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.