Gå til innhold
Arkivverket

[#29366] Når døde John Poulsen, Arendal (Barbu)


Gjest Øystein Bredal
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Bredal

Min tippoldefar John Poulsen, navnet uttales Pålsen, var født i Solum ved Skien i 1832. Han giftet seg i Arendal med Tonette Karine Hansen 27. april 1869 og var så vidt jeg vet bosatt i Stømsbuveien fra 1875 og resten av livet. Huset lå dengang like utenfor bygrensen og hørte dermed til Barbu. Enken og minst to av barna bodde der og eide huset siden.I folketellingen for Østre Moland 1865 kalles han sjømann, ved vigselen 1869 er han høvleriarbeider, og ved husbyggingen i 1875 er han kusk for Strømsbu gård.Jeg har derimot ikke klart å finne ut når han døde. Det yngste barnet jeg vet omble født i 1886, og ved folketellingen for Barbu 1900 var Tonette enke. Han må altså være død engang i dette tidsrommet. For et par år siden så jeg gjennom kirkebøkene for Arendal og Barbu uten å finne noe, men jeg kan godt ha oversett noe i farten. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Øystein. Jeg vet ikke hva man kaller det, og man kan vel bli religiøs av mindre, men idag har jeg i forbindelse med jobben min som arkivar på Aust-Agder kulturhistoriske senter (Aust-Agder-Arkivet har slått seg sammen med Aust-Agder Museet og Museumstjenesten for Aust-Agder)gjort et kirkebok oppslag på John Poulsens datter Johanne, som ble døpt 18. februar 1873. Jeg kan således ikke hjelpe deg med ditt problem, i alle fall ikke før imorgen, men kanskje du kan hjelpe meg med mitt? Jeg er på jakt etter en Johanne som ble gift med en Joachim Tandberg og som utvandret til USA i april 1900. Er det mulig at det kan være din slektning? John Poulsen blir oppgitt å være sjømann også ved Johannes dåp i 1873. Mvh Kjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Jeg kjente ikke til noe barn ved navn Johanne fra før. Men jeg søkte på Familysearch og fant der et barn Johanne, døpt 18. februar 1872. Foreldre John Poulsen og Tonette Hansen. Jeg går ut fra at det er samme oppslag du har gjort i kirkeboken. Når sted og begge foreldres navn stemmer taler alt for at dette er min slekt. Artig sammentreff.Årstallet er imidlertid et annet enn du nevner, selv om datoen er den samme. Men jeg ser av emigrantlisten i innlegg (3) at Johanne Tandberg er oppgitt å være født i 1872. Skal tro hva som er rett. Du, Kjell Knudsen, har jo konferert med den originale kilden vil jeg tro, men ellers står det 2-1 til 1872.Ellers har jeg fra folketellingen 1900 at John og Tonette hadde en sønn Ole Johan som var født i 1873.Et lite sidespor til temaet her: Vet du når Johanne giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen. Joda, Grethe, det er dem. Du finner dem også på Ellis Island. Joakim Tandberg var født i 1862/63, men ingen treff i ft. 1865. Og siden Johanne/Johanna var født i 1872/73 og de reiser i april 1900, glipper de for oss i ft. 1900.Finner heller ikke Joakim på Family Search. Så til Øystein. Du har rett i at det er 1872. Jeg har hatt noen andre kandidater også, så derav feilen. Jeg har ikke gjort noen undersøkelser vedr. Johanne. Jeg visste ikke om verken henne eller faren før i dag. Men som sagt, jeg kan undersøke om jeg finner John Poulsens dødsfall for deg. Barbu er vel det mest nærliggende sognet å undersøke. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Tja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Det viser seg at vi har en lakune i våre kirkebokkopier/mikrofilmer når det gjelder Barbu, men jeg fikk undersøkt frem til 1890, og der var han ikke. Han var heller ikke å finne i kirkebok for Arendal. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Hei Kjell. Takk for innsatsen. Det viser i hvert fall at jeg ikke var på jordet mht. bøkene for Arendal. Alt tyder vel da på at han er å finne i bøkene for Barbu på 1890-tallet. Jeg får prøve et nytt fjernlån av mikrofilm og gå gjennom 90-tallet en gang til. Kanskje jeg også kan være heldig og finne et skifte i statsarkivet i Kr.sand til sommeren. Vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

John Paulsen døde 22/12-1900 gravlagt 27/12-1900, Han døde av hjertelammelse.Kilde : Barbu B-3 side 161 nr. 47mvh Rune Landsverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.