Gå til innhold
Arkivverket

[#29368] Båhuslen / Tjølling: Kan aner til Erik Andersen Grøn(ner) på 1600-tallet finnes?

Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

I Innvandrerarkivet (Tore H. Vigerust), Innvandrere i Brunla len / Larvik grevskap, Akershus stiftamt [url="http://www.vigerust.net/immigrant/larvik_grevskap.html>Lenke, finnes under årstallet 1684 følgende:’Erik Andersen Grönner [Grønner], barnfødt på Fjellbakke [Fjellbacka] i Kville sogn 5 mil sønnafor Strömstad på Vigsiden (dvs i Båhuslen) ca 1671, er 63 år gammel i 1734. Nærer seg 1734 ved loseri, som han ble anntatt til av kaptein Gabriel Christiansen, samt ved fiskeri, tjener ikke, men eier selv en liten husmannsstue under Bergen (berget), stående i en liten ankerbukt for små fartøyer kalt Kjærringviken, i Tjølling sogn. Innvandret: innkommen hit til landet 1684, da han var et barn, fordi hans foreldre døde mens han var liten (hannem fradødde). Han har siden fart med skip, undertiden fre et sted, undertiden fra andre steder her i landet, inntil han ble tatt til los. Har to ganger avlagt sin troskapsed. Er gift 1734.’Slektsnavnet Grøn ble brukt av ham (?) og i hvert fall hans barn, jf. bl.a. omtalen av loshavnen Kjerringvik i Lorens Bergs Tjølling-bok.Inspirert av siste nr. av Genealogen, jf. tema 29354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har lest (Hougens Sandefjordhistorie?) at familien Grøn i nyere tid (les: tidlig 1900-tall?) hadde i sin besittelse et dokument fra begynnelsen av 1600-tallet (1613, etter hukommelsen), som omtaler et ektepar i Helsingør (hukommelsen igjen). Kombinasjonen av deres fornavn og patronymer pekte mot at de kunne være forfedre av Erik Andersen Grøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Kristian sikter til bind II av Knut Hougens bok om Sandefjords historie fra 1932. Her er slekten Grøn omtalt på s. 450-463. Hougens omtale av slekten starter slik:'En kognatisk ætling av slekten Grøn har i sitt eie et dokument, datert 14 mars 1608 og utstedt av borgermester og råd i Helsingør. Det er et tinglest skjøte, hvorved 'welacht Mand Willum Rhose' tilskjøter 'Erlig og Fornumbstid Mand Niels Erichsen Krogmager og hans hustru Signe Oluffsdaatter' en nærmere betegnet gård i Helsingør. Når slekten har gjemt på dette dokument i over 300 år, kan det vel ikke være tvil om at vi i krokmakeren Niels Erichsen har den eldste kjente stamfar for Grøn-slekten; om på manns- eller kvinnesiden kan vi ikke vite; Nils og Erik er jo også kjente navn i slekten helt op mot vår tid'.Så langt Hougen. I tidsskriftet Gjallarhorn er det i nr 35 (desember 2004) og i nr 32 (2003) et par artikler om slekten Grøn der det gis nye opplysninger om den første generasjonen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da var jeg ikke helt på viddene, men jeg håpet at Torkel ville komme til med mer presis informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk, Kristian og Torkel! Dette visste jeg ikke om. Da finner jeg i hvert fall ut litt mer om denne min farfars mormors farmors farfar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror det kan være en fordel å opprette en formell kanal/kontakt mellom norske og båhuslenske slektsforskerforeninger. Det ville kunne være en stimulans for den lokale slektsforskningen i Båhuslen, til alles fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.