Gå til innhold
Arkivverket

[#29386] Rolf Aslaksøn, Dingstad Spydeberg - og hans aner

Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Simen Aslaksen i 1578-herredagsdommen er åpenbart identisk med lensmann Simen Aslaksen på store Hol i Askim, jf tema 23720 # 24, ettersom hans etterkommere i 1613 overtok Onstad i Skiptvet (jf Fredrikstad lagtingsprotokoll). Når det gjelder broren Jon Aslaksen på Onstad ble det i samme tema diskutert hvorvidt Ole Onstad (født ca 1570?, død ca 1640) var hans sønn. Selv oppfatter jeg dette som svært sannsynlig selv om fullgodt bevis mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for oppklaringen og henvisning i 25 og 26! Her må jeg tydligvis klippe bort linjen fra Hans Rolfsen Haugen ('Hagen' skrivefeil fra meg)som da skal være sønn av Rolf Torgersen på Viken,Eiker!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Rita, hvis målet i seg selv er og komme langt tilbake, så kan Hans Rolfsens farsslekt også følges et stykke bakover.Likeledes så vil jeg tro at hans kone og eller mor har bakgrunn i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Om det ikke er kjent hvilket jordegods som ble skiftet på Dingstad i 1581, vil man vel måtte regne med at noe av det jordegodset som ble Asbjørg Rolvsdotter til del i 1556 utgjorde noe av dette. Hvilket jordegods kjenner man egentlig fra Dingstadskiftet?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Nå har jeg prøvd å finlese på nytt dommen fra 3 okt 1578. Der står det faktisk i linje 23 ovenfra ( slik det er gjengitt i tidligere innlegg her) ...Rolff och hansz med arffuing jo ickj ware plictug att forschauffue thenom theiris breffue och stande thenom til rette for huisz breffue och gotz, løst och fast, theiris olde fader Tryge....Her går det jo klart fram slik jeg forstår det at det er to generasjoner imellom.I tillegg lurer jeg på om noen som vet hvor det finnes dokumentasjon på at Aslak Dingstad var gift med Asbjørg Rolfsdatter Rosensverd.Når det gjelder skiftet på Dingstad i 1581 skriver Sverre Dürbeck: Ved å sammenholde anførte kilder( En stevning i 1668 fra Helge Christoffersen Ingstad om bruk av Bergedalsfossen hvor det vises til skiftet i 1581( Rakkestad tingbok nr 18 s 28 og nr 19 s 46B) og en bevisopptagelse på Ramstad 8/4 1687 for å bringe på det rene gårdens skyld) kan det gies følgende opplysninger om skiftet på Dingstad i 1581. Arvingenes far het Aslak. Det nevnes følgende barn: 1 'eldste bror' Rolf Aslaksen, 2 Povel Aslaksen, 3 Rønnaug Aslaksdatter, 4 Karen Aslaksdatter. Hva jordegodset angår får vi vite at Ramstad deles mellom søsknene, nemlig 1 1/2 skpd i gården dvs Ramstad. Av Rolfs part nevnes utrykkelig 15 lispd i Ingstad og 1 fjr. i Bergedalsfossen og av Povels part 15 lispd i Nestingen og 1 fjr i Bergedalsfossen. Det kan ikke fastslås hvem det skiftes etter. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Dahlstrøm Hansen

Slektslinjen er beskrevet av Jon Anjer i Karlsrudslekten fra Trøgstad av Herland og Karlsrud - se f.eks. side 557 hvor også herredagsdommen er gjengitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Hei! Jeg har fått mor mi i Østfold til å låne boka Karlsrudslekten. Hun finner Herredagsdommen og slekten som går til Skiptvedt, men hun finner ikke noe mer om forbindelsen mellom Aslak Dingstad og Asbjørg Rolfsdatter Rosensverd. Skal det også være der, hvor skal hun lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Har du kommet i mål med artikkelen du nevner i (18), Jan Engedahl?Eller har noen andre funnet løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Et udatert brev, som forsøksvis er datert til ca. 1570 (Kjeldeskriftavdelingen i Riksarkivet, innlånt 12/2 1957, eier: Erling Igsi, Spydeberg), avviker fra Herredagsdommen idet det mellom Ellef Gulbrandsson og Torsten Ellefsson nevnes en Ellef Ellefsson. Det nevnes også at Ellef hadde en datter i tillegg til Torsten og Trygg, dessuten at Torstens enke giftet seg med Tormod Ormsson og bodde på Torp.'Jtem Eleff gudbranssøn och gunleff gudbrandssøn de were ij samborne brødre Eleff Gudbrandssøn haffde seg en søn hed Eleff Eleffssøn och Eleff haffde seg ij søner och en dotter och Eleff Eleffssøn den tid hand laag wdij sin bana sott da kallitt hand gunleff sin fader broder tiill segh och sagde saa tiill sin faderbroder myn kiere faderbroder huorr gess deg att dett byte som du och myn fader haffue giortt tiill samme da suarede gunleff de wore well saa myndige mender som oss bytte y mellom intid kand ieg ryggis nogen stund wor der y mellom. Da kallide hand atter gunleff tiill sigh och sagde en da en gang ieg spør deg en nu ad hor deg lids dett bytte som deg och min fader wor giortt y mellom da suarede Gunleff y gien iegh siger en nu som ieg haffuer sagtt før intiid wiill iegh ryggitt da sagde Eleff da haffuer ieg en bøn tiill degh willt du gyøre for gud skylddtt och were wmbuds mand for mine barn och mine gods, dett wyll ieg gyøre sagde Gunleff Samstund da døde Eleff da leffde de iij barn effter hannom som war Tosten och Tryg och en pige och moderen och modr moderen saa giffte Tosten seg och afflitt en dotter hed Ingeborg och saa døde Tosten och da leffde Tryg ygien och pigen och moderen och mode moderen, och Ingeborgh broder dotter deris som wor Tostens dotter: och den ingeborgen wor Aslag Onstads moder, och gifftid da Ingeborgs moder sig ygien och fick en mand y gien hedtt Taarmod Ormssøn och budde hand vp paa daatte Torps gaardene med hender och nu haffue de de ij daattetorps gaardene fore ødegaarde och ligge der en da ij ødegaarde som ligge der strax hoss som ere slett y gien gangne, och desse gossen haffde de frielse och laditt dennem gaa ygien och nu wille de gaa ind wdy trygs gods for dy de ere letter oppeholdne och disse gods som Tryg fich dem motte hand laguinde y gien wd aff Tallack som wor hans maag Gunleff fordy att Tallack hand haffde heffditt de partte maatte Tryg laguinde ygien som breffuene well indeholde, och da erffde Tryg och systeren hans beggis teris moder och mode moder.'Det står såpass mye om Ellef Ellefsson, og det vises også til hans farbror Gunleff Gudbrandsson, så det er vel å anta at Herredagsdommen har en generasjon for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.