Gå til innhold
Arkivverket

[#29387] Er Døypte i Borgund 1816-1900 riktig

Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

I denne registreringen Lenke finner jeg som angitt en overskrift om at dette er dato for døpte i Borgund, mens kolonnene som står angitt er fødte.Hva er riktig?Person 10468 Stina Hanna Kornelia er angitt som født 1.4.1886, mens jeg sitter med brev fra Soknepresten i Ålesund om at vedkommende var født 18.03.1886 i Borgund.Så spørsmålet blir vel kort:Er Kolonneoverskriften feil i denne presentasjonen?Er presentasjonsoverskriften feil?Har presten oppgitt feil fødselsdato på Stine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

For min forfaders vedkommende, er det i hvert fall fødselsdato i juni 1840 som er oppgitt, og ikke dåpsdato i november 1840. Ut fra dette (ene!) eksemplet ser det ut som om det er overskriften som er feil, ikke fremstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Muligens burde det vel også nøyaktig angis hvilke kirkebøker som her er lagt til grunn for registreringen. Jeg har sett at noen digitale kilder også har angitt den referansen til den virkelige fysiske kilden og det ville være en god praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Databasen er registrert under Sulasoga-prosjektet. Informasjon om registreringen ligger på presentasjonssiden for Sulasoga i listen over Digitalpensjonatsgjester. Jeg har klippet teksten derfra og laget dokumentasjon til hver av de databasene de angår.Når det gjelder hvorvidt databasen tar for seg fødte eller døpte, så må vi forholde oss til den informasjonen vi mottar, så jeg vil nok tro det er fødselsdatoen fra dåpslistene som er registrert. I dokumentasjonen og på presentasjonssiden i Digitalpensjonatet er kontaktinformasjon for registreringsansvarlig i Sulasogaprosjektet oppgitt.Ettersom vi likevel måtte inn og legge til dokumentasjon tok vi like godt og la ut databasene på nytt på to nivå slik alle kirkebokdatabaser skal bli etterhvert. Databasene vil av den grunn være listet blant Siste 100, men det er ikke nye data, kun nyutleggelser i ny form og med dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Takk skal du ha for avklaringen.Det hadde vært veldig fint om registratorene også la med tilsvarende opplysninger med engang. Det er veldig fort å misforstå.Det kunne også vært veldig fint om det var konkrete henvisninger til hvilke kirkebøker som var benyttet siden det her er flere bøker som er brukt.Det som jeg virkelig savner mest er dåpsdag og tilhørende faddere.Men kan sikkert være noe for fremtidige registreringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg spurte en representant for Sula-soga om dette i fjor og fikk til svar at dåpsdatoene er registrerte, men ligger ikke ute pga. plassmangel i det daværende Digitalpensjonat-formatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Da får en jo håpe at det igjen blir tatt en kontakt slik at man også får med seg denne siste og viktige delen av opplysningene.Men andre ord en helhet i registreringene, samt tilleggopplysninger om hvilke kirkebøker som er benyttet.Ser virkelig frem til dette blir gjordt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.