Gå til innhold
Arkivverket

[#29388] Peder Grüner, fullmektig, Brekke gård, Maridalen

Gjest Tallak Moland
 Del

Recommended Posts

Gjest Tallak Moland

Peder Grüner var bosett på Brekke gård de første tiårene på 1800-tallet. Han var fullmektig for Nordmarkesgodset (Anker, Wedel Jarlsberg etc.) Vet noen noe mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Han er muligens en etterkommer av denne slekten:Grüner (myntmesterslekten). Slekt av dansk opprinnelse. Eldste kjente stamfar er Peter G. († 1650), myntmester i København, fra 1643 myntmester i Christiania. Den nålevende agnatiske gren utgår fra hans sønnesønn, sogneprest i Hedrum, Friederich G. (1655-1741). Navnet føres også av en kognatisk linje. Friederich Grüner († 1674), myntmester i Christiania fra 1651 etter sin far, Peter G. Eide fra 1672 Nedre Foss i Aker med Kongens Mølle, en eiendom som har gitt navnet til Grünerløkka. Litt.: Norske Slægter 1912 s. 140-141. G. Grüner: Myntmester Peter Grüner og hans efterkommere (1936).Kilde: LenkeSe også Tema 30348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest knut fasting

Hei. Ja, jeg ser at lenkene ikke virker.Her er familien i alle fall:Peter Jacob Grüner, f. 1830 med foreldre Christian Torberg Hegge Grüner og Elisabeth Alberta Müller.Er disse og deres bakgrunn kjent for noen av dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Grüner Hegge er i slekt med 'mine' Hegge og kan følges på Hegge siden tilbake til Thorberg Hegge:1. Christian Torberg Gruner Hegge, sønn av Thore Hund Hegge og Jensine Marcelie Grüner, ble født ca. 1859 i Oslo.2. Thore Hund Hegge, sønn av Jens Severin Bærø Hegge og Ovidia Carlsen, ble født 8 Okt 1830 i Inderøy,.Thore giftet seg med Jensine Marcelie Grüner 7 Jul 1857.3. Jensine Marcelie Grüner ble født 7 Jul 1831 i Maridalen, Oslo og døde 20 Jan 1882 i Oslo.4. Jens Severin Bærø Hegge, sønn av Christian Thorberg Hegge og Else Christine Kjørboe, ble født 26 Feb 1786 i Moss og døde 9 Mai 1838 i Inderøy,.Jens giftet seg med Ovidia Carlsen.5. Ovidia Carlsen ble født i 1797 i Bodø og døde 5 Feb 1867.8. Christian Thorberg Hegge, sønn av Marcus Olsen Hegge og Elsebe Chatarina Bernhoft, ble født ca. 1743 og døde 30 Mar 1818 i Trondheim.Christian giftet seg med Else Christine Kjørboe.9. Else Christine Kjørboe døde 8 Mai 1835 i Trondheim.16. Marcus Olsen Hegge, sønn av Ole Thorbergsen Hegge og Johanne Markusdtr Friis, ble født i 1705 i Hopsø, Hittra, døde i 1746 i Hopsø, Hittra, og ble begravet på Hitra, Sør-Trøndelag.Marcus giftet seg med Elsebe Chatarina Bernhoft 29 Okt 1737 på Hitra, Sør-Trøndelag.17. Elsebe Chatarina Bernhoft ble født i 1717 og døde 3 Des 1795 i Hopsø, Hittra.32. Ole Thorbergsen Hegge, sønn av Thorberg Hegge og Maren Ågesdatter Skevik, ble født i 1670, døde 18 Mar 1743, og ble begravet 7 Apr 1743 i Dolm kirke, Hitra, Sør-Trøndelag, Norge.Ole giftet seg med Johanne Markusdtr Friis 21 Nov 1699 i Domkirken, Trondheim.33. Johanne Markusdtr Friis ble født ca. 1671 i Trondheim.64. Thorberg Hegge ble født i 1635, døde 1 Jun 1688 i Hegge, Stod, Nord-Trøndelag, og ble begravet 5 Jun 1688 i Egge Kirke, Egge, Nord-Trøndelag.Thorberg giftet seg med Maren Ågesdatter Skevik.Thorberg giftet seg deretter med Ingeborg Effensdtr.65. Maren Ågesdatter Skevik, datter av Åge Olsen Skevik og Anne Rasmusdatter Rostad, ble født i Skevik, Beitstad, Nord-Trøndelag, Norge og døde i 1688 i Hegge, Stod, Nord-Trøndelag.130. Åge Olsen Skevik .Åge giftet seg med Anne Rasmusdatter Rostad.131. Anne Rasmusdatter Rostad . Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Knut,Ja, jeg var litt rask der. En kontroll i E Bernhofts bok, Stamtavle over slekten Bernhoft, viser at Grüner og Hegge har flere forbindelser. Hun angir også Herman Christian Hegge Grüner f 1834 og hans søster Jensine Marciele Grüner. Jensine ble gift med Tore Hund Hegge. Hvor Herman fikk sitt 'Hegge' ifra angir hun ikke. Det blir å søke videre.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det ser for meg ut som at det er rimelig å tippe at de følgende nevnte er søsken (eller i det minste slektninger av samme generasjon) : a) Peter Jacob Grüner f. 1 Jul 1830 Christiania, b) Jensine Marciele Grüner f. 7 Jul 1831 i Maridalen, Aker, og c) Herman Christian Hegge Grüner f.1834. De to siste er i alle fall søsken.Peter Grüner (a) sine foreldre er altså Christian Torberg Hegge Grüner (f.1797 ?) og Elisabeth Alberta Müller (f.1828 i Vestre Aker).Jensine (b) ble g.m. Tore Hund Jensen Hegge, sønnesønn av Christian Thorberg Hegge (ca.1743-1818) fra Hitra (bosatt på Moss i 1786 ?). Sistnevnte må vel nødvendigvis være i slekt med far til (a): Torberg Hegge Grüner (f.1797?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Brekke gård (innlegg 1) ligge jo i Maridalen. Kan Peder Grüner (f. rundt 1760 ?) på Brekke (fullmektig for Nordmarks-godset) være far til Christian Torberg Hegge Grüner (far til (a)) ? Og var det denne CTHG som var fogd i Nordland og f. 1797 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per nr. 11.De GIFTER seg i 1828.nr. 12.: jeg tror også det må være fogden og stortingsmannen, 1797 - 1862 det er tale om.2 barn funneti FT 1865: Peter Jacob, f. 1830, og Thora Marie, f. 1834, g.m. Ole Olsen Vangen.Lenke; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tallak Moland

Siden jeg startet dette temaet med å spørre etter forvalter Peder Grüner, passer det kanskje å fortelle at min bok 'Historien om Nordmarka' ble utgitt før noen uker siden. Jeg omtaler PG på side 12: 'Om ham vet vi ikke så mye, men det er rimelig å tro at han var en person som hadde ervervet seg den kunnskap som var nødvendig for å være fullmektig for dette store skogsområdet.'Jeg ser at innlegg 12 nærmer seg min Peder Grüner og følger spent med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Ja vi får håpe at Gruner hadde den kunnskap som var nødvendig. Han drev kanskje mest med papirarbeid, regnskap, lønninger osv? Om denne Peter Gruner fra første innlegg, vet vi at han var g.m. Jensine Kiørboe. De fikk sønnen Christian Tørberg Hegge på Brekke 13.05.1797. Dette var under godsets daværende eier Jørgen Hiort, altså før Peder Anker overtok Brekke i 1804. Andre barn som jeg vet om er Else Marie Gruner, g 1837 m. Jørgen Hiort Prom og Peter Jacob Gruner g. 1830 med Anne Hegge fra Slidre. Denne Peter Gruner jr. bor på Brekke i ft. 1834 og har muligens arvet farens jobb? I 1842 er det en helt annen forvalter og jeg vet ikke hvor Peter jr. tok veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

...men hvordan er denne Peder Grüner (f. rundt 1760 ?) på Brekke i Maridalen (fullmektig for Nordmarks-godset) ev. beslektet med de Peter og Friedrich Grüner (på 1600-1700-tallet) som nevnes i innlegg 2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk Dag, dette var opplysende.Montro forbindelsen til Torberg Hegge går gjennom Kiørboe-familien, se på denne LenkeEr det en forbindelse hit ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, det ser ut til at Else Christine Kjørboe (ca.1761-1835) og (søsteren ?) Jensine Kjørboe (f.ca.1775) var g.m. hhv. Christian Thorberg Hegge (ca.1743-1818) og Peter Grüner (f.ca.1760).Hvis disse er søstre, blir Tore Hund Hegge (f.1830) tremenning av sin hustru Jensine Marcelie Grüner (1831-1882). Sistenevnte har en 'Christian Torberg ...' både som far og sønn, samt en sønn Albert Kjørboe. Og Tore har alstå en farfar 'Christian Torberg ...'Siden kona til Peter/Peder Güner (f.ca.1760) heter Jensine (Kjørboe), øker vel dette sannsynligeten for at Jensine (f.1831) og dermed også Herman (f.1834) er barn av Peder's sønn Christian Torberg Hegge Grüner (1797-1862) (og Elisabeth Alberta Müller).Denne Christian Torberg Hegge Grüner ser ut til å ha flyttet (fra Maridalen ?) til Bodø rundt 1832/33 for å tiltre stillingen som Fogd i Nordland, der datteren Thora skal være født i 1834 (FT 1865 Xia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hegge fra Slidre og Hegge på Inderøya...er det her snakk om en forbindelse eller er det en ren tilfeldighet som dukker opp ?; o} knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Noen som har tilgang til ''Norske Slægter 1912'' s. 140-141. G. Grüner: ''Myntmester Peter Grüner og hans efterkommere (1936)'' ? (Der framkommer sikkert bl.a. svar på spm. i innlegg 16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arild Køhl

Hr. Peter Jacob Grüner blir gift den 18.08.1830 i Aker med enkefru Anne Hegge f. Andresen eller Andersen. Kan denne Anne Hegge være enken etter sorenskriver i øst Finnmark, Marcus Hegge som døde i 1820 i Vadsø. Kanskje derfor barna til Peter Jacob og Anne har Hegge i sine navn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(23:) Det virker sannsynlig, det du antyder. (Jeg tror imidlertid at sorenskriveren levde enda 10 år. Han figurer ialle fall i protokollene som dekker 1822-1844, ref. debatten som Knut peker til i innlegg 24). 'Hegge'-navnet til Peter Jacob Grüner og kona Anne Andersen's sønn Herman CHRISTIAN HEGGE Grüner (1834-1900) kan dermed stamme fra Annes ''mulige'' forrige mann sin far Christian Thorberg Hegge (ca.1743-1818), amtmann i Nordland.Peter Jacob Grüner (f. ca.1808?) hadde imidlertid minst én annen god grunn til å døpe barna sine HEGGE, i og med at hans mor Jensine Albertdatter Kjørboe fra Moss (g. Peter Grüner) sin eldre søster Else Christen Kjørboe var g.m. selvsamme amtmann Christian Thorberg Hegge f. ca.1743 (Herman's fille-grandonkel, mao.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.