Gå til innhold
Arkivverket

[#29390] Dei første bøndene på gåren Roland/ Bjelland i Vest Agder, og hvor kom de fra?

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

En veit at Skodrif Roland stod for heile Akershusskatten frå Roland i 1594, 1600 og 1604, og er kalla odelsbonde.(konf. bygdeboken for Bjelland)Han var også gift med datter av Baard Djupesland i Finsland ved navn Inger,etter den tid må det ha vært et meget gått gifte. Gammil Skodrifson er han sønn, ved f.t. av 1664 nevnes han som 80 år, noe en alltid må 'ta med en klype salt'.Den andre store på Roland var Gasse Roland, som eigde halve Roland i 1648 sammen med sin moder og søsken.Ved f.t. av 1664 nevnes han som 70 år.Her nevnes en sønn ved navnet Skoddrif. Jeg stiller derfor et spørsmål, kan Gammil og Gasse være søsken? Jeg tenker på nevnet Skoddrif. Etternavnet Fjellestad nevnes, i 1630 hadde en Leff Fjellestad gitt Gammil noen'neffuehugh'.Og Gasse sin datter Sidsel blir gift med en Vroel Fjellestad. Er Fjellestad navnet her det samme som hører hjemme i Øvrebø? Og en kan jo gjøre seg sine tanker om vandringen over heien på 1500, og dermed blir mitt egentlige spørsmål, hvor kan disse herremenner på Roland ha kommet fra? Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Dersom du ikke allerede har gjort det så kan landkommisjonens 'Jordebog' fra 1661 være en kilde som er verdt å sjekke. Den inneholder i mange tilfeller svært detaljerte beskrivelser av gårdenes eierforhold. Originalen tror jeg befinner seg i Riksarkivet, men en mikrofilmkopi finnes på statsarkivet i Kristiansand - Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fjellestad i Øvrebø eller Fjellestad på Lista. I dette tilfelle blir det i Øvrebø.Har du i tankene Salve som hadde odel i Fjellestad og det som der er skrevet?Husk at Roland også finnes i Kvås - hvor det finnes flere diplomer, men svært lite for øvre del av Bjelland.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg tenkte nok på Øvrebø Knut. Men det mest aktuelle blir jo om en kan trekke noen stier i landskapet for eventuellt å knytte forbindelse med denne Skodriff og Gasse på Roland, med håp om å finne hvor de kom fra. Muligt en vanskelig oppgave.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kanskje det er en mulighet at dine kontakter på gårdene i dette område har forlagte skinnbrev eller nyere i papir - på kistebunnen?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg finner navnet Fjellestad også nevnt i gamle dokument fra Laudal(Løvdal), kan det kansje være mere muligt at dette etternavnet kommer der fra?Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har notert engang med henvisning til boken fra Finsland side 518, at Ola Rasmussen Kleveland giftet seg 2.gang med kvinnen Mari Stensdtr, fra Fjellestad i Laudal.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har jo sett litt på Skogdriff-navnet. I Diplomatariet forekommer i Øvre del av Mandal/Audnedalen, og på Øvre STrømmeDN V, nr. 437: Thorgeir Osmundssön sælger med sin Hustrus Thorbjörg Skogdrifsdatters og Fleres Samtykke til Thorlak Thorsteinssön 12 Maanedsmats Leie i Gaarden övre Straum i Thveits Sogn, Ve Skibrede (Agder.)Jons Þorgrimssom ov Vadiofs Onundrrssonar gir samtykke (Svigersønner?) og Þiodofur Gunnarson og Þorer Ormbsson bevitner som 'godhr men' med sine segl.Jeg har som hypotese at denne Jon Torgrimsson er sønn til Torgrim Salvesson Haanes, sønn til Salve Salvesson Haanes, men her må man se på arveforhold før man setter opp noen tavle.Et annet brev som kan ha stor betydning er dette:Sammendrag: Fire Mænd bevidne, at Thjodgeir Gunnarssön paa Roland fredlyste Ödegaarden Saudland, og at Thrond Thorkelssön paa Rödberg bad Kongens Foged forbyde nogen Brug, af hvad der var frakommet Rödbergs Eiere i Gaardene Roland, Hilde og Ormestad (Valle og Halshaug Sogne).Kilde: Efter Orig. p. Papir paa Gaarden Roland i Undal. De paatrykteVoxsegl affaldne.(Jfr. ovenfor No. 786 og nedenfor No. 793).VI, Nummer: 789.Dato: 15 Febr. 1557. Sted: Foss (i Valle).Brevtekst (fra den trykte utgaven):Vii effterschreffne Peder Torszøn paa Fosze Biørnn Helleszonn paa Eigelandt Tomas Olafszon paa Siirdall Torgier Olaffszonn i samestedt kiendis och witterliigt giøre for alle met thette wort obne breff at wii ware paa Fos ting anno 1557 S. Sigfridi dag, hørde oc saage at Tiødger Gune®sson paa Rolandt logworde en øde gardt som Seudlandt heder daa swarede Trondt Torckildsson paa Røberch och baadt kongens foget at aff loffue wtj Rolandt oc i Hille och i Ormestedt [at bruge oc nyde1 saa møget som komet ær fraa Røberchs folcke hwilcket hand och [sa]a giorde. Tiill hues witnesburdt sette wii[w]or jndsegle neden fore thette wort breff. [Datum] vt supra.1 Fra [ tilföiet i Randen med Henvisning hertil.Brevet dukker opp på Roland og er tydeligvis den kopi Rolandsfolket har fått.Spørsmålet er om Diplomatariets utgivere har rett når det gjelder at det er Roland i SØr-AUdnedal som fredlyses. Det kan være Roland i Bjelland.Jeg finner nemlig en konstelasjon med Skogdriff-navnet og Rødbergnavn i forbindelse med Øvre Vigeland på begynnelsen av 1400-tallet.Det vil føre for langt her, men det er mulig at Skodriff på Roland i 1594 har samband både med Rødberg og Haanes og da er Fjellestad i Øvrebø av stor betydningPS: Torleif og Knut, kan dere kontakte meg på mail, har hatt et uhell med mail-adressene mine.Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg 8: Nå er det snakk om Fjælestad i LaudalLenkeTil innlegg nr 9: Jo det synes som om det mangler diplom for Roland i Bjelland.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Knut.Jeg ble nok noe overrasket over at det navnet fantes i Laudal, og kansje vi kan trekke det gamle Fjellestad navnet også denne veien.Til Kristian.Dine analyser er meget bra,og der finnes mange Skodriff rundt omkring, men kan jeg blande inn navnet Gasse også i dette? Jeg tenker på et muligt tett familieforhold. (brødre)Leser en bygdeboken fra Bjelland, så kan en faktisk få det inntrykk av at den første Skodrif og Gasse kan ha vært i slekt, selv om det ikke skrives svart på hvitt.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorleifDet finnes faktisk ikke så mange Skogdriff-er. 4-5 i Diplomatariet før vi treffer på Skogdriff Roland. Hva som finnes i upubliserte dokumenter på Kildeskrift/RA/SAK er en annen sak.Har for meg å ha sett at Gase Roland skrives Gase Skogdriffsson i en kilde, men det får utså.Når det gjelder Gasse/Gase har vi jo forbindelsen til Udsland/Gangså/Frøysland mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kristian. Ja jeg har også fått et svakt hint for par år siden, at denne Gasse sin far har hatt navnet Skodriff.Når du nå også nevner dette,så tar jeg bort teorien om at disse var brør.Ser en litt på årstallene så var Gasse eier av halve Roland i 1648 sammen med sin mor og søsken. Skodriff har betalt Akershusskatten av Roland i 1594- 1600 og 1604, han kan være far til Gasse selvfølgelig. Men så kommer Gammel Skodrifson inn, han nevnes som 80 år ved f.t. i 1664, og Gasse er 70 år. Gasse sin sønn nevnes som Skodriff, så dette kan lyde fornuftigt Kristian.Den gamle Skodriff Roland ble gift med Inger Bårdsdtr. fra Djupesland i Finsland,Dette har nok vært et vell beregnet ekteskap vil jeg tro. Bård eiet 12 huder jordegods, og var lensmann i Finsland. Jordboken fra Lister len av 1661, sier at Bård også eiet eiendommer i Sprangreid og Sør Audnedal. Kan en trekke noen konklusjoner til dette giftermålet, som muligens kan gi noe mere eksakt svar? Hvor har vi Udsland i terrenget Kristian?Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nå har jeg ikke oversikten over de døtre som nevnes i Fjellestad i Øvrebø, ble ikke den ene gift til Kvannes i Høvåg tro? Den andre husker jeg faktisk ikke, men teorien din om forbindelser Kristian, kan faktisk ha noe for seg.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

To makeskifter:1621 Beruld Olsen Kosvig makeskifter til Christen Hjort gods i Kosvig og Lyngøy i Randesund og Knarvig (Narvik) i Oddernes.1632 Stian Halvorsen Løddesøl makeskifter til Christen Hjort gods i Kosvig og Lyngøy i Randesund og Knarvig (Narvig) i Oddernes.Stian kvittet seg ikke med alt godset i Kosvig. I 1647 eide Stian og broren Torje fortsatt 2/3 hud og i 1661 eide sønn til Torje, Halvor, 8 2/3 engelske.At Beruld og Stian satt med gods i de samme tre gårdene er neppe tilfeldig. Gunhild Salvesdatter (Fjellestad) i enkelte sammenheng skrevet Gunhild Salvesdatter Nersten, det kan tyde på at hun har vært gift på Nersten før hun ble gift på Dalholt. En tanke er at Gunhild Salvesdatter i sitt første ekteskap kan ha vært mormor til Gunhild Torjusdatter Esketveit.Torleif - hvor finner du en feil her? Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Torleif:Bjørnerud Christiansen: En ukjent Salve med odel i Fjellestad i Øvrebø og hans etterkommere på Agder. AHÅ 1991.Artikkelen kan anbefales. Vi finner blandt etterkommere til denne Salve odel i Haanes, en av døtrene gift til Dolhol bl.a.Faktisk mye snadder jeg forsøker å sette inn i bildet rundt Haanes/Løddesøl/Veire på Lista og Løddesølgodset der.Strategiske giftemål var det jo en masse av.Det er et problem med denne 'Laurtz' som med sine søsken som eier Roland i 1617.Jeg har sett alt for lite på Roland til å ha noen formening om Gase var en Skogdriff eller Lauritsson.Roland er en av de gårdene jeg planlegger å få tatt en nærmere kikk på. Foreløpig nøyer jeg meg med å konstater at Skogdriff-navnet er uhyre sjeldent. Det finnes i øvre dalstrøk, samt en gang i Oddernes før det dukker opp på Roland.Skal man ta sagnene fra Bjellandsboka for god fisk så er det ting som tydedr på at Roland har vært Skogdriffenes hovedgods gjennom mange hundre år før 1600. Men noe sammenheng har jeg ikke klart å etablere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja, her kan en begynne koblingene til tema 16986. Om det var en overraskelse? I såfall gir det meg en bedre forståelse for flere ting, at endel store personer i den tiden har hatt eiendommer og makt flere steder i Agder. Dine koblinger Kristian, er virkelig av stor verdi.Og dine makeskifter Knut er virkelig bra. Da kan en både fabulere, å tenke!!Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok man må ha et ganske vidt aspekt på den overordnede delen av sammenhengen, og i tillegg. Både på Agder oh forbindelser utenfor.Fordelen er det er få menesker det gjelder og en del mer eller mindre særpregde navn. Torgrim, Halvard/Halvor/Salve, Gaud Skogdriff og Torkel.På kvinnesiden finner jeg Torbor, Asbor og Gunhild som klare gjenganger som synes å følge disse slektene.Det er to veier man må gå. Det ene er registrering av dokumentene fra 1300 og utover med utskilling av dem som ligger innenfor en slik kjerne Dernest må sette opp en oversikt over en del av jordegodset.Det andre er gods på 1600-tallet og gjelder bl.a. Haanes-godset med Øvre Strømme og Timenes etc. Det gjelder en del gods på Lista. Jeg er i gang med det men det vil ta lang tid. Så gjelder det å trekke sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Torleif:Nå har man tørket støv av gammelt papir og da gies følgende opplysning:Gasse navnet bringer deg til utgangspunkt fra Hessaa og ytre Homme i Bjelland. Hessaa og Solberg (Se tema: Kaptein Gunder Lang) hadde vel de første/siste katolske kirkehus i Bjelland.Skogdrif blir å nøste opp slik som Kristian antyder.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 16:Jeg kan ikke se at noen diplomer inklusive brevene fra Skofteland gir grunnlag for hvor Skogdrif kommer fra. Ei heller om der er belegg for slektsskap til den nevnte Lauritz.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.