Gå til innhold
Arkivverket

[#29393] Johan Jacob Torrisen gift i 1887 med Martha Melchiorsdatter i Meløy


Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger M. Hanssen

Johan Jacob Torrisen (Tørrisen?) skal ha aner fra Namdalseid i N-Trøndelag. I 1900 står det at han er født i 1862 Meløy. Fant en Johan Toritsen i 1865, han budde da hos Tomina Haagensdatter, enke f. 1792 Næs. og var hennes dattersønn, han er da opgitt f. i Rødøy. Det er jo ikke sikkert det er den samme.Er innteressert i om noen kjenner til denne familien, og Johan Jacobs foreldre, hvem var de?Inger M. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg klarte ikkje la vera å søkja meir, sjølv om eg ikkje veit om dette er rette familien du leitar etter :-)Her dukkar familien opp i 1865.LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Denne Birgitta fann eg på Fam Search(VRI), det var eit par andre og, men berre denne passa med årstalet oppgjeve i FT. Dessutan heiter mora Jacobina, og det _kan_ kanskje tyda på at det er mormor til Johan Jacob?Birgitha Sex: FEvent(s): Birth: 11 Jan 1831 Place: Christening: 23 Jan 1831 Place: Vefsn, Nordland, NorwayParents: Father: Jon ANDERSEN Mother: Jacobina PEERSDRVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS: eg har gløymt å sei at eg var inne på RHD og søkte i krk.bøkene for Meløy, utan å finna nokon Johan Jacob i det aktuelle tidsrommet. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Dette MÅ være en sønn av Hanna Olsdatter Holand, f. ca. 1830 og Tørris Larsen Braseth! Det er skifte etter Hanna Olsdatter i 1865, men da er kun datteren Thomine Tørrisdatter nevnt. Tørris finner du, 51 år gammel og enkemann på Mygen i Rødøy. Der står det at han er fra Stod. Jeg finner ham imidlertid ikke blant fødte i Stod, og heller ikke blant brukere på Bresset, men han kan ha vært innom Bresset og fått navnet derfra. Det er jo ikke urimelig at han er født i Namdalseid.Hanna er ii hvert fall datter av Ole Persen Holand og Thomina Haagensdatter Nordbostad fra Nesna. Jeg har mye informasjon om denne familien dersom du er interessert. Men jeg antar at det er Tørris Larsen du er mest opptatt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Marianne. Takk for hjelpa er ikke sikker på om det er din eller Sissils Johan Jacob jeg leiter etter, men ettersom han skulle ha aner på Namdalseid så er det vel trulig at det er Sissil sin som er mest sansynlig.Hei Sissil. Jeg driver fortsatt å leiter etter folk som flytta herfra og fikk ei avisside med opplysninger om Johan og Martha. Det var en Leo Oterhals som hadde skrevet litt om familien i ei bok. Det stemmer bra med Tomine Haagensdatter og den Johan Jacob jeg fant i folketellinga der.Er interessert i det du har om familien. Skal hive meg over microfilmen og se om jeg finner Tørris døpt her. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Gode kilder til dette spørsmål er: Slektsboka 'Torrissan', utgitt år 2000. Skrevet av Karl-Ole Torrissen. Her er kapittel 2: 'Aner i Trøndelag'. Familien er også omtalt i Leo Oterhals bok 'Havets dødre. 'Artikkel Martha, slekta og velsignelsen' (11 sider).Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei. Fant Tørris Larsen i folketellinga for 1875 Rødøy har står det at han er født i Elden sogn i Beitstaden. Kan ikke bli bedre!!!! Skal låne bøker.Tusen takk skal dere ha. Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg tenkte meg at det var som utflytter du var interessert i Tørris. Jeg sender deg informasjonen på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Takk begge to. Hygggelig av deg å prøve Mariann, det var en svært sansynlig kandidat det du hadde også.Har fortsatt problemer med Tørris, fant ikke dåpen eller konfirmasjonen her på Namdalseid (Beitstaden) fødselsår kan jo være svært feil. Skal sjekke i 1801 tellinga kanskje jeg finner han der.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Fant Tørris i bygdeboka for Namdalseid, han er sønn til Lars Toreson Lie på Rødhammer i Namdalseid. (side 350)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.