Gå til innhold
Arkivverket

[#29398] Ola Sachariassen f.ca 1661,Rana


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Ola Sachariassen som var født i ca 1661(40 år i 1701). Hvis noen vet hvem hans kone var vil jeg også vite om henne og hennes aner. Deres barn:1)Sacharias Olsen født ca 16922)Marit Sachariasdatter3)Per Sachariassen født ca 1696 Gift 1med Per eller Peder Hansen fra Yttermarken (ca 1695-1731). Gift 2 med Ola Jonsen i 1732Ved manntallet 1666 finner jeg kun en Ola Sachariassen som kunne passe, og han er 9 år og bor i Ner-Grøbben. På internett heter dennes far bare Zacharias, men i bygdeboka heter han Zacharias Olsen og er 49 år. Man kan jo lure på hvorfor de som har lagt ut manntallet 1666 på internett ikke tar med etternavnet på oppsitterene når dette står i bygdeboka.I Storalteren finner jeg i bygdeboka en Sacharias Olsen som var 62 år og oppsitter der i 1666, men ingen Ola som sønn er nevnt. Kan min ane Ola likevel være sønn av Sacharias i Storalteren.Har prøvd å søke etter Storalteren på manntallet 1666 på internett, men det ser ikke ut som Storalteren har blitt med der. Jeg prøvde flere søkemåter, og også med Alteren Store med børjar på, søk alle osv. Regner med at det bare er meg som har problemer med søkingen. Er alt utlagt på internett når det gjelder manntallet 1666. Jeg er temmlig oppgitt over problemene med søkingen der akkurat nå, og jeg kommer nok til å kvie meg for å bruke denne søkemuligheten hvis det skal fortsette med problemer med å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette emnet igjen, og ser jeg har gått litt i surr med barna til Ola Sachariassen her. Det skal være:1)Sacharias Olsen født ca 16922)Poul Olsen Storalteren født ca 1694, og gift i 1726 med Gaula Hansdatter. Han var bruker i Storalteren ca 1726-1740.3)Jens Olsen Storalteren født ca 16964)Marit Olsdatter Storalteren som i ca 1719 ble gift med Per Hansen Yttramarken(far Hans Mickelsen som var bruker i Yttramarken/Øyjord). Marit nlr gravlagt 22.02.1755.Marit ble trolovet 2 med Ola Jonsen den 27.07.1732 Marit og hennes første ektemann Per er jo blant mine aner, og jeg skulle gjerne visst hvem som var mor til Marit.Skulle også gjerne vite hvem som var mor til hennes far Ola Sachariassen som ble født ca 1661. Hans far var nok sikkert likevel den Sacharias Olsen som var 62 år i 1666 og bruker i Storalteren. Han hadde da sønnen Hans på 9 år hos seg, mens Ola tydeligvis var et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.