Gå til innhold
Arkivverket

[#29403] Mosviks eldste


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

MOSVIKS ELDSTEHei !Jeg er på utkikk etter opplysninger om en dame som ble Mosviks aller eldste person (og også en av de eldste både i Nord-Trøndelag og nasjonalt)Hun døde i 1992, 107 eller 108 år gammel; født i 1884Har noen av dere med kjennskap til Mosvik ytterligere opplysninger om henne ?I tilfelle vil navn, fødsels- og dødsdato bli mottatt med stor takk !Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei, det er nok ikke denne damen kanskje, da denne bodde i Rødøy Kommune, men gammel ble hun !'Lydianna død nesten 110 år gammelNorges eldste person døde på Rødøy Sykehjem i august 1993. Lydianna Marie Endresen (f. Larsdtr) var født på gården Plassen i Værangfjorden den 21/8 1883 og her levde hun hele livet til hun ble så gammel og svak at hun måtte flytte på sykehjemmet. Forberedelsene for å feire hennes 110. bursdag var godt igang, men 2 uker før den store dagen ebbet livet ut. Hun var da Norges eldste menneske.'MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare for å klargjøre geografien her litt så er Rødøy i nordlige del av Helgeland i Nordland fylke, og Mosvik er er Nord-Trøndelag. Deter mange timer med både bil og båt mellom disse stedene. Så Lydianna var ikke den samme som det spørres om her. Lydianna vet jeg jo litt om, men dessverre ikke damen fra Mosvik som det spørres om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Anne Lise:Jeg var nok ikke den flittigste i geografi-timen, men takk for opplysningen.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Det jeg skriver om har ingenting med ovennevnte damer og gjøre, men jeg har merket meg tidligere innlegg med interesse for utgamle folk. Har funnet noe ganske utrolig i Ivar Kleivens bok Østre og Vestre Gausdal, utgitt i 1929. Kleiven skriver litt om prestene i Gausdal helt tilbake til 1322, og fra 1590 til 1610 hette presten Kristen Eskilssen.Siterer fra boka med en mer bokmålsvennlig ordlyd enn originalen: Kallsboka melder om at enka etter hr. Kristen Eskilssen ble så urimelig gammel; da hun var 125 år var det et av barna (var det heller barnebarn lurer jeg på, de hadde en sønn Eskil, som flyttet til Odal)som hadde brullup på Strøm i Odalen og i bryllupet danset hun som en ung jente. Men ennå levde hun i to år og ble 127 år.Sitat slutt. Jeg kan ikke garantere riktigheten av dette , men er det sant er det kanskje rekord her i landet. Det er trolig ikke vanskelig og finne ut av dette for det er vel 'bokført' årstall både for det ene og andre når det gjelder i prestestanden. Et sideprang, men håper det blir godt mottatt likevel. Hilsen fra Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

MOSVIKS ELDSTEKvinnen som jeg var på utkikk etter heter Inga Jørgine Storstenvik Hun var født den 15.08.1883 og døde 13.04.1991 - nær 107 år og 8 måneder gammelTil Ruth GaustadTakk for innlegg.Når det gjelder enken etter Eskilssen som etter sigende ble 127 år gammel, er det gode grunner til å ta denne opplysninen med 'en rekke klyper salt'På 16- og 1700-tallet er det en rekke eksempler på at personer er registrert med en svimlende høy alder ved død. I alle de tilfellene hvor en har undersøkt nærmere, har det vist seg at alderen er betydelig OVERDREVET sammenholdt med fødsels- eller dåpsdato.Norges eldste, med dokumenterbar alder, er Maren Bolette Torp. Hun ble 112 år og 2 måneder gammel (21.12.1876 - 20.02.1989)I hele verden er det kun et fåtall personer som blir eldre enn 112 årMvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.