Gå til innhold
Arkivverket

[#29407] Marthea Olsdtr Nysæth f. ca 1847, Land - F.dato/utv. USA ?

Gjest Anders L. Gjervan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders L. Gjervan

Jeg finner en Marthea Nysæth i folketellingen for Land i 1865 :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MINN1880&gardpostnr=53904&merk=53904#ovre>LenkeI konas familie i USA finner vi en Marthea Nyseth født i Oslo 19. januar 1847 og død St. Paul 5. juli 1908. I folketellingen 1880 MN finner vi denne Martha :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I census 1900 finner jeg enke Martha P. (Eller Martha O.- utydelig) Iverson i St. Paul i Minnesota. Hun er født i Norge i Januar 1847 og er 53 år. Innvandret i 1868. Hun har vært i USA i 32 år, og har født 7 barn, hvorav 6 er i live. Alle de 6 barna er døtre, som er født i Minnesota av norske foreldre, og alle døtrene bor sammen med moren i 562 St. Peter Street der de alle er leieboere.Barna er:datter Hattie M. født desember 1874 - 25 år - ugift - Stenographerdatter Berthe A. født april 1876 - 24 år - ugift - Cashier, Daily...?datter Ada M. født november 1877 - 22 år - ugift - Teacher, Musicdatter Ovidia I. født oktober 1880 - 19 år - ugift - Clerk, City clerk officedatter Josephine C. født juli 1882 - 17 år - ugift - at schooldatter Alma S. født november 1884 - 14 år - ugift - at schoolDette er utvilsomt samme familie som du har funnet i census 1880 (innlegg 1).Martha Iverson er nok enke allerede i 1890-1891 - Hun er i adresseboka for St. Pauls oppført som Mrs. Martha Iverson nurse (sykepleier) bosatt på '891 juno' - leieboer på samme adresse er 'clerk' Irvin S. Iverson. Dette er nok hennes sønn Irwin (som er død før 1900). Ingen andre er oppført på denne adressen i 1890-1891, så Martha er nok enke da. Men om Martha Iverson i St. Pauls i 1880, 1890 og 1900 er identisk med den 19-årige Marthea Olsdatter som er på Nysæth nedre i 1865. - Det er jo ikke bevist på noen måte.Mulig hun døpes her: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28371056&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeVi vet vel strengt tatt heller ikke om den Marsha Iverson som dør i Ramsey county 5. juli 1908 er rett person. Du kan jo spandere 8 dollar, så får du se hennes death certificate -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tror du er på rett spor!Den 16. februar 1970 dør Josephine Christine Iverson i Ramsey county i Minnesota. Avdødes mors pikenavn sies å være Nyseth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L. Gjervan

For å være 'helt' sikker på om min Marthea(Martha) i USA er Marthea Nysæth fra Land (1865) ville det fint om noen kunne sjekke fødselsdato for Marthea fra Land og om hun utvandret til USA.Min Martha i USA var nok ikke enke i 1900. Hennes mann Andrew Iverson stakk nemelig av fra familien ca 1891 og 'kom til rette' da han døde i Palouse, Washington 28.07.1916. Han er en av min kones oldeforeldre. Han stakk også av fra et farskap i Norge da han utvandret 1866 (min kones bestefar).Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L. Gjervan

Jeg fant Marthea fra Søndre Land i Family Search : LenkeDet stemmer ikke helt med fødseldata mellom de to, 19. hhv 29. januar 1847. Jeg er likevel tilbøyelig til å tro at det er en og samme person dersom jeg kunne fått verifisert at Marthea på Søndre Land emigrerte til USA i 1868.Det har vært fint om noen ville gjøre oppslag for meg vedr. Marthea i bygdebøker for Land. På forhånd takk ! Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.