Gå til innhold
Arkivverket

[#29414] ANDERS JOHNSEN - IKKE OLSEN


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Kom i skade for å skrive feil etternavn på mitt innlegg. Personen jeg søker foreldrene til het Anders JOHNSEN, f. ca 1773 i Overhalla. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er en Anders Jonsen døpt 9 Aug 1772 i Overhalla med far Jon Jonsen. Hentet fra VRI(CD_skiva til LDS). Jeg finner ham ikke i Overhalla i 1801 folketelellingen, men det er flere barn som kan være søsken til denne Anders, men jeg finner ikke dem heller i 1801 folketellingen. De andre Anders Jo(h)nsen jeg finner er døpt i henholdsvis 1769 og 1775.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk Anne! Anders flyttet til Nordland, så det er ikke rart at han ikke finnes i FT 1801 for Overhalla. Står det noe om hvilken gård de kom fra de alternativene du har? (Tror nok at f.år er ganske riktig - det er ifg. kirkebok ved giftermål) Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ved Anders jeg nevnte med dåpsdato står det kun at faren het Jon Jonsen og ingentng annet. Jon som ble født i 1769 var fra Nordal. Han som var født i 1776 står drt kun at faren het Jon Andersen. Han i 1769 er det ikke, ettersom han blir gift i Overhalla. det er mulig at det står mer i selve kirkeboken enn det står i avskriften.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei igjen Anne! Hjertelig takk for at du har brukt tid på å sjekke dette for meg! Sansynligvis er det den Anders med far Jon Andersen f. 1776. Har lett i bygdebøkene for Overhalla, men det er som 'å lete etter en nål i en høystakk' når man ikke vet hvilke gård det gjelder - jeg blir helt svimmel av alle navn og årstall...... Jeg er svært takknemlig for engasjement du har vist i saken og ønsker deg en trivelig søndag! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det spørs også om det heller ikke er han født 1772. Det spørs om denne Anders skulle være av norsk eller 'samisk' avstamning for i avskriften for Grong står faren som Jon Jons Find. -Erlend-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har sjekket min egen fil flere ganger både etter Anders Jonsen og ulike skrivemåter av Jonsen, og etter Jon Andersen og Jon Jonsen, men finner ingen av dem. Det er vel trolig at de ikke har kommet med i bygdeboka. Jeg så at det var en Jon Andersen(Andersson) som ble gift 26. desember 1775 med en Sara Rebekka Homstad. Jeg har så langt ikke funnet henne heller. Det er vel mulig at de ikke har vært så lenge i Overhalla, kanskje de heller ikke var fra Overhalla. Var de ikke der i 1801 eller hadde en skrevet kontrakt på den eventuelle plassen de var på, så kan det godt være en årsak til at vi ikke finner dem nevnt der. Det er en Sara Andersdatter på Homstad i 1801 folketellingen som er 50 år og enke, og kan selvfølgelig være denne Sara Rebekka, jeg har ikke funnet henne i bygdebøkene heller.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk igjen, Anne! Dette er en vrien nøtt og veldig leit å stoppe opp så tidlig........Du har gjort en flott innsats ihvertfall! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Erlend! Takk for innlegg! Jeg aner ikke om han kunne vært av samisk slekt dessverre. Ha en fin dag! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.