Gå til innhold
Arkivverket

[#29417] Marta Olsdatter (Gjerdsqval?) VOSS

Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Marta giftet seg med Kristoffer Monsen Mollbakken i 1800. I bygdeboka står det at hun var fra Gjersqval, men jeg finner henne ikke der. Er det noen som kjenner til hennes opphav blir jeg svært glad. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Norodd Hagenson

I følge Ættebok for Vossestrand hadde Ola Eirikson Sivlesøyne født på Sundsvål (1733 - ) g 1770 m Sigri Bendiksd Vetla Hemre (1735 - 1818) dattera Marta 1781 som ble gift 1814 med enkemann Holger Endreson Kjønnagard.Marta var skrevet for Sivlesøen ved vielsen i 1814: Lenke så jeg tror vi kan sjekke ut henne.Else er et navn jeg forbinder med Oppheimsvangen (sersjant Anders Visnes hadde en datter Else 1719), og det var jo på Oppheimsvangen Kristoffer og Marta bodde. Men jeg ser ikke noen passende Else Olsd som stammer fra Oppheimsvangen.I ætteboka står det ikke oppført noen Else som datter av Kristoffer og Marta. Det trenger ikke bety noe, for ætteboka slurver med barn som døde små.Ola Mikkelson og Else Olsd finner jeg i farten ikke i 1801 eller som gift på Voss, men jeg har bare søkt med en harelabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg bare denne ene datteren Marita med foreldre Ole Mikkelsen og Else Olsdatter. Kanskje hun var født utenfor ekteskap? Blant vigde i Voss i tiden etter 1780 og før 1800 finner jeg tre Ole Mikkelsen 1) 1781 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vossVigd&gardpostnr=3049&merk=3049#ovre>Lenke 2) 1785 Lenke og 3) 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 finner jeg en Else Kristoffersdatter, 56 år, fødested Voss, bosatt på Dokken i Vinje sogn, Voss prestegjeld. Hun er gift med Ole Davidsen Lenke. FS er jo en base med feil, så kanskje hun er datteren til en annen Kristoffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Her er noen teorier ifra min side.Ole Jacobsen fra En (Æhn) gift 13. april 1745 med tøs Marta Olsdatter (ca. 1718-1785). Dette paret var husmannsfolk på En 1745-ca. 1754 og 'Giersqval' ca. 1755-1785. Barn:Jorend født 1745 før foreldrene var giftElse 1747 født på En konfirmert 1766Ole 1749 født på EnAlf 1752 født på EnJacob 1755 født på GjerdskvålOle Jacobsen sine foreldre var husmann Jacob Olsen En (født ca. 1661) gift 1724 med Else Nilsdatter 'Widevold'Jeg vil anta at Marta Olsdatter døpt 30.04.1780 på Voss må være født utenfor ekteskap og være datter til Ole Mikkelsen og Else Olsdatter fra Gjerdskvål. Et oppslag i kirkeboken vil nok oppklare dette.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg tror at Else f. 1810 er riktig plassert. I Ættebok for Vossestrand finner vi under Vetletun Ola Daveson fra Homlebrekk (1799 - ) g 1828 m Elsa Kristoffersd Opheimsvangen. Jeg antar at kirkeboka for vigde vil fortelle hvor hun kommer fra.En plausibel grunn til at hun ikke står blant barna er at i forarbeidet til ætteboka ble det skrevet av fra kirkebøkene for Oppheim og Vinje sokn, men ikke for resten av Voss. Og Elsa var født før foreldrene flyttet til Vossestrand.Helt sikre blir vi bare ved å sjekke kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Grethe, Kenneth og Norodd. Først takk til Grethe som tok opp dette 'problemet' mitt, så takk til dere alle for nyttige innspill. Jeg har ikke hatt, eller har, mulighet for å sjekke kirkebøkene, men prøver å finne mest mulig i bygdebøker og på nettet. Sannsynligheten for at moren het Else er stor ettersom de første sønner er oppkalt etter hhv. farfar og morfar. 3. etter fars farfar og 4. etter fars morfar. Datter nr. 1 het Else - datter nr. 2 var oppkalt etter sin farmor, mens datter nr. 3 (Jorun) har jeg ikke funnet noen 'forbindelse' til, men eldste barn til Ole Jakobsen og Martha Olsdatter fra En - som Kenneth nevner - het jo Jorend. Hvorfor hun blir nevnt være fra Giersqval betyr kanskje at hun vokste opp hos sine besteforeldre som jo var husmannsfolk der frem til 1785, ifg Kenneth? Det virker jo sannsynlig, men jeg må jo prøve å få det bekreftet en gang..........Er det noen av dere som har en teori om hvem denne Ole Mikkelsen var, da? Ser også at 'bestemoren?' blir omtalt som tøs. Var det benevnelse på kvinner som fikk barn før ekteskapet eller ligger det noe mer i det? Har også vært borti benevnelsen 'kvinnemenneske' (det også på Voss). Kan noen av dere fortelle meg hva det er? Ihvertfall, hjertelig takk for at dere har brukt tanker og tid på dette! Jeg er svært takknemlig! Ønsker dere alle en trivelig søndag!!! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Den 30. april 1780 i Voss ble det 'Uægte Barn' Marita døpt. Foreldrene var Ole Mikkelsen og Else Olsdatter 'Giersqvalsteyens'Skifte 10. mars 1786 etter Marta Olsdatter Gjerdskval. Arvingene var e.m. Ole Jakobsen, sønnen Ole som bodde i Nordlandene, sønnen Alv som bodde i Bergen, datteren Jorunn 41 år med formynder Knud Andersen Giære og datteren Else 39 år med formynder Peder Baarsøn Een.Ole Jacobsen 'Giersqvalsegnen' giftet seg opp igjen 29. mai 1787 med enken Brita Paulsdatter Sætre. De bodde fremdeles som husmannsfolk på Gjerdskvål i 1801. Ole var da 78 år og Brita 58 år.Dette skulle vel være avklarende.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Kenneth! TUSEN HJERTELIG TAKK skal du ha! Her har jeg stått fast så leeenge, så dette er jeg jeg veldig takknemlig for!!! Min mailadr. er: irenewe@online.no. Kan du maile meg din adr.? Ha en fin kveld! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.