Gå til innhold
Arkivverket

[#29422] Kråkstad/ Enebakk/Tomter

Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Jens Larsen f. ca 1741 var gift med Sissel Olsdatter (Teig) fra Enebakk. De bodde i 1770-årene på Nedre Jaren i Tomter, på Løken N i Kråkstad 1789-98 og deretter på Haug i Kråkstad frem til 1810. Muligens har de også bodd i Enebakk... Det har ikke lykkes meg å finne ut hvem hans foreldre var. Noen som kan hjelpe? Håpfull hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiJeg kan ikke hjelpe deg i første omgang, men lurer på hvorfor du skriver Teig i parentes. Vet du at hun hadde en tilknytning til den gården på Enebakkneset? Er snart ferdig med gårdshistorien derfra, men har ikke dette ekteparet registrert der...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Torkel! Sissel var datter av Ole Hansen Teig og Berte Olsdatter - dette kun ifg. FamilySearch. Er jeg på villspor kanskje? Ås bygdebok angir at hun var født ca 1743, ifg. FS er hun døpt 1746. Hører gjerne fra deg om du har andre oppl. om henne. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenSjekket nå FS, og kan slå fast at av de tre oppføringene for 1746 for Sissel Olsd, er den om at Ola Hansen og Berte Olsd bodde på Teig, feil.Jeg skal ikke ta stilling til hvem som er foreldrene til Sissel, men gjengir hva FS og Enebakk bygdebok sier. I FS 1746 finnes det også ei Sissel, døpt 24. april 1746 og datter av Ola på Rustad.Kanskje er dette samme Sissel som er oppført som datter av Ola Hansen og Berte Olsd, men som oppsittere på Nedre Jaer i Ytterbygda i Enebakk (Birger Kirkeby, bd 3, s. 402). Hun sies å bli gift 1771 m Jens Larsen.Dette kan også gi forklaringen på hvorfor Teig i utgangspunktet er nevnt. Ola Hansen var nemlig sønn av Hans Hansen, også bruker av Jaer (s. 399), tidligere bruker av Rud på Hammeren i Enebakk, Rustad ved Lyseren (så det var nok sønnen Ola som var der i 1746) og Nordre Teig på Enebakkneset.Kirkeby skriver at Hans var fra Teig, men det er ikke riktig. Det ser derimot ut til at han var fra Svenneby i Spydeberg (der han hadde en bror). Årstallene for Hans er også oppgitt feil, skal være ca 1685-1740. Kirkeby sier at han hadde vært bruker på Søndre Tysdal, men er ikke oppført der.Håper dette kunne oppklare noe for deg. Har skrevet dette i hastverk, men er i hvert fall det jeg har. Du får nøste videre i bygdehistorien for Enebakk.Hvem Jens Larsen er, kan jeg derimot ikke hjelpe deg med...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Jens Larsen oppholdte seg forresten ikke i Enebakk i 1762 ifølge ekstraskatten.FS oppgir feks en Jens Larsen døpt i Kråkstad 1741, Hobøl 1744, 1748 og 1750 og i Trøgstad 1746.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Hei Torkel! Av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke sett ditt svar før akkurat nå - beklager. Har fått hjem bygdebøker fra Enebakk, Kråkstad, Vestby og Ås idag og fant i Kråkstad bb at Jens Larsen Haug kom fra Surby i Hobøl og var g.m. Sidsel Olsd. Jahr i Enebakk. Det er tydelig at du er på rett spor og jeg er deg evig takknemlig for din bistand. Enebakk bb er sikkert bra, men jeg synes den er vanskelig å finne frem i når man ikke er lokalkjent - den mangler alfabetisk gårdsreg., så det blir mye leting. Ihvertfall - hjertelig takk for god hjelp og lykke til i ditt arb. med gårdshistorien. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Alle kirkebøker fra Kråkstad i tidsperioden 1736 - 1813 er transskrbert og lagt ut søkbare på Digitalpensjonatet. Lenke Det kunne være en god ide å sjekke der. Mvh Bjørnar Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Takk Bjørnar! Jeg har allerede vært en flittig bruker av dette og er kjempeglad for at det ligger der. Ha en god dag! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Bjørg Brynildsen

Lars Syversen Surby, født 1709, (sønn av Syver Larsen Surby) død 1777 i Surby, Tomter, Hobøl. Gårdbruker på Surby i 1762. Gården var på denne tiden kirkegods til Tomter. Han var gift tre ganger. Bodde en tid på Jahren i Tomter før han kom tilbake til Surby hvor han døde, 68 år gammel. Han giftet seg med 1. gang med Guri Rolfsdatter, født 1711, (datter av Rolf Helgesen Jahren) død 1742 i Hov, Hobøl. Guri døde på Hof, 30 1/2 år gammel. Gift 2. gang 26 jan 1744 i Tomter krk., Hobøl, Østfold, forlovet 18 aug 1743, med Boel Erichsdatter, født 1716, død 1761 i Surby, Tomter, Hobøl, 45 år gammel. Hun var mor til Jens Larsen. lars giftet seg for 3. gang 27 jun 1762 i Ås, Akershus med Anne Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Bjørg! Jeg ble kjempeglad for dine opplysninger - hjertelig takk skal du ha! Dette har jeg stått fast på lenge - er det i en bygdebok du har klart å finne dette eller er det kirkebøker? Uansett - TUSEN, TUSEN TAKK!!! Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.