Gå til innhold
Arkivverket

[#29423] Foreldre søkes i Skedsmo rundt 1830


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Viser til tidligere diskusjon her: LenkeFredrik Eriksen Riis er født rundt 1838-39 i Skedsmo.Christian Eriksen Holt er født rundt 1829 i Skedsmo.Jeg tror disse er brødre og vil gjerne ha informasjon, først og fremst om deres foreldre men også gjerne om andre søsken.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina M. Johansen

Hei Terje.Jeg fikk tilfeldigvis se ditt innlegg nå da jeg var inne og brukte søkeordet Riis.Det stemmer det at Fredrik og Christian er brødre.Deres foreldre var Erik Olsen f. 1795 - d. 1861 og Maren Pedersdatter f. 1800 - d. 1879Erik og Maren hadde ikke mindre enn 8 barn:1) Peder Eriksen, f. 1823 på Bastianberget, Store Strøm Rælingen i Akershus.2) Ole Eriksen f. 1825 på Bastianberget. Han døde 19. mai 1877 på Riis i Skedsmo. Gift med Berte Kristoffersdtr Ås fra Nittedal i Akershus.3) Karen Matea Eriksdtr. f 1827 på Riis i Skedsmo. Hun giftet seg med Jens Berg.4) Kristian Fredrik Eriksen f. 1829 på Riis. Giftet seg med Karen Olsdtr Tærudstuen.5) Ingeborg Marie Eriksdtr f. 1832 på Riis6) Hans Eriksen f. 1834 på Riis7) Anne Katrine Eriksdtr f. 1836 på Riis. Hun giftet seg med Ole Ingebrigtsen Legvold. Tre barn: Elen Maria 1862, Maren 1864 og Hanna 1866. De emigrerte til Amerika 1867.8) Fredrik Eriksen f. 1839 på Riis i Skedsmo. Gift med Stine (døpt Marte Kirstine) Evensdtr. 7 barn.Som jeg har forstått (eller kanskje misforstått?), så slekter du da til yngstemann her Fredrik? Da har du jo i såfall navna til deres barn. Jeg var nemmelig inne på en side her tidligere, 'Terjes slektssider' og 'stjal' noen navn der forstår du!(håper det går bra...)Det var forresten i 1826 hvor Erik Olsen sammen med sin svoger Steffen Pedersen, kjøpte en del av Riis og flyttet dit. Vet ikke hvem som er Erik sine foreldre, men Maren sine er Peder Stephensen og Karen Fredriksdtr. De er faktisk mine tipp-tipp-tippoldeforeldre.Kan jo fortelle litt om de og da. Peder er døpt 24. juli 1768 på Bjøralt i Lunner på Hadeland. Han giftet seg med Karen som er f. 1770 på Østre Skøyeneie i Østre Aker. Du finner de i 1801 tellingen på Lie Nordre, Aker, Akershus.De fikk 6 barn: Anne, f. 1795, Stephen f. 1799, Maren f. 1800, Fredrich f. 1803 (min tipp-tipp oldefar), Karen f. 1807 og Gunhild.Si bare i fra om du ønsker noe mer om disse folka.Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Nina. Takk for informasjonen. Jeg var vel mest interessert i det leddet du ga meg informasjon om. Skal lage en liten 'historie' om de Riis som kom til Herre i Bamble, men ville gjerne ha litt om bakgrunnen deres. Nå har jeg fått den. Takker....Gratulere med dagen i morgen!!Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.