Gå til innhold
Arkivverket

[#29430] Niels Christophersen Hanche og Ane Malene Johannesdatter


Gjest Bodil Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Strand

Disse to er mine tippoldeforeldre. De gifter seg i Slagen i Vestfold 28.mai 1813. Han er bosatt på Saltverket, Vallø og hun på Eger iflg. kirkeboken.Jeg har ikke lykkes å finne hans dåp, men han er sønn av Johan Christopher Hanche og Massi Nilsdatter (Iflg.FT 1801.) Jeg har heller ikke funnet Ane Malenes opphav. Det opplyses ved Nils' dødsfall i 1833 at han er 50 år, og Ane Malene er 52 år når hun dør i 1839.Kan noen hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne noen Johan og Massi i 1801. Hvor fant du dem ?Dette er den eneste jeg kan finne, men da heter faren noe helt annet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei BeritDu spør hvor jeg har funnet Johan. Jo så var det dette med de forskjellige stavemåter av navn igjen da. Ved vielsen heter han nemlig dette, selv om Hanche er skrevet på forskjellige måter eller til og med utelatt. Også ved dåpen hans er det dette fornavnet som brukes. Derimot omtales Massi som Marthe ved vielsen, men det opplyses at hun er fra York i Sandeherred, og i bygdeboka heter hun Massi,Så var det Ane Malene. Du har funnet 3 kandidater. Jeg har også funnet disse, men ingen av disse 'fedrene' heter jo Johannes. Hvem er da den beste kandidaten? (Niels og Ane Malenes første barn døpes Johannes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! Jeg har lagt inn noen lenker som kanskje kan være av interesse for noen.Er dette vielsen som du refererer til ? [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0721Viede1&view_detail=1&ID=1161>LenkeFT. 1801. LenkeI Sandar bygdebok, side 490 – 491. - York under Engø, finner vi Massi, datter av Nils Larsen, d. 1762, han var fra Klinestad. g. 1725, med Ola Hanssøn Engø’s datter Margreta. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har ikke svart på hvor du finner foreldrene til Nils i 1801? Du skrev 'men han er sønn av Johan Christopher Hanche og Massi Nilsdatter (Iflg.FT 1801)'.I Sem og Slagen bygdebok (som du finner på nettet) under Adamsrød finnes en Johan Christian Hanche Wilhelmsen (Willumsen) f. 1787 Valløy. Foreldre Wilhelm (Willum) Zachariasen Holst og Anne Christine Christophersdt. Hanche. Denne Johan ble gift 1805 med Marte Abrahamsdatter. Se navnene til forloverne til Nils i innlegg (6).Under Nes nordre finnes Andreas Kristoffersen Hancke Vallø, murmester og var gift 1775 med Pernille Marie Jørgensdt. f.1742. Mulig det kan stå noe mere i bøkene.Ang. de 2, ikke 3, Anne Malene i Eiker så heter fedrene Jon/Joen. Det skjer ofte noe med navnene Jon-John-johan og de kan bli til Johnsen/Johansen/johannesen. Du finner også kirkebøker for Eiker her i DA, og da vil du se at det er ingen Anne Malene Johannesdatter som blir født der i den tidsperioden.Det er 10 års forskjell på de 2 Anne Malene så det blir vel den yngste som passer best med alderen iflg. dødsfallet, og det er hun som er i lenka til FT 1801. Legg også merke til at ved hennes dåp heter faren Jon og i FT John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei igjenBeklager at jeg svarer litt sent, men har vært opptatt med andre ting.Johan Christopher finner jeg i FT 1801 i Sem under Verkets arbeidere. Her opplyses det at Nils' far heter Christopher Christen Hansen, men ut fra vielse og dåp er hans riktige navn Johan Christopher Hanche. Hans foreldre er Christopher Hanche og Amalia Jonæsdatter Schanke. De har 8 barn, hvorav 4 som vokser opp: Anne Christine f. 1744 gift med Wilhelm Zachariassen, Andreas f. 1749 gift med Pernille Marie Jørgensdatter, Anne Dorthea f. 1751 gift med Ingjul Rolfsen og altså Johan Christopher f. 1755 gift med Massi. Forøvrig er det stort sett de samme fornavn som går igjen i hele denne familien.I dag har jeg funnet en Anne Malene f. 1776 på IGI foreldre: Johannes Christensen og Aase Malene Bastiansen. Hun blir døpt i Kongsberg, men det kan jo være et hett spor, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.