Gå til innhold
Arkivverket

[#29439] Lars Erichsen, til Baaselands Verk som belgmaker 1725

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å følge paret Lars Erichen og Johanne Olsdatter .Her finner jeg dem muligens som foreldre til to sønner i Pibervigen , Oslo.LenkeDesverre tror jeg heller ikke dette kan være dine aner. De får etter opplysninger IGI også en sønn Peder Larsen f. 1726. Om ikke årstallet er feil, passer det ikke med Lars Erichsen som kom til Baaseland Verk i 1725.Da blir det kun Fossesholm og Vestfossen- Kandidatene tilbake, ser det ut for.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert de helt kan avskrives, selv om jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. 1725 på Baaseland og 1726 på IGI trenger jo ikke kollidere rent faktisk. Begge årstallene kan jo være omtrentlige. Jeg tar med en tilføyelse til innleggene 2 og 6, eller nærmere bestemt dåpsdata for Erich Larsens barn fra Holt kirkebok (jeg var på Statsarkivet i dag):1741 (Sante Hans Dag): Lars Erichssøn Wærchet1743 (14. Trinitatis): Anne Margrethe Erichsdatter Wærchet1744 (Sante Michels Dag): Berte Erichsdatter Wærchet1747 (Maria (Budskabs?) Dag): Aanon Erichsøn Wærchet1748 (6. mars): Aanon Erichssøn Wærchet1750 (1. november): Johanne Erichsdatter Wærchet1753 (Skiærtorsdag): Beerte Maria Erichsdatter Wærchet1754 (8. september): Fra Erich Larsen Wærchet; ChristenJeg vet at han også hadde datteren Annichen Erichsdatter, men fant henne ikke i kirkeboken (som ikke alltid er den lettest leselige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den Peder Larsen som i følger IGI skulle være født i Pipervigen 1726.LenkeVi vet jo at dette årstallet kan avvike med noen år, og da er det en viss mulighet, som du sier.Ikke lett å finne i kirkebøker fra den tiden, vil jeg tro.Du har gjort en kjempejobb i med lesing av dokumenter i arkivene.Jeg ser av Bærums verks historie at virksomheten flytter og er i flere områder fra Sandvika til Lommedalen og Grini-området.Det er ikke langt over grensen til Bærum fra Pipervigen, men ikke vet jeg om det var noe sagbruks-aktivitet der dengang. Får nok se om jeg finner noe historie rundt verket fra den tiden.Bogstad/ Røa/Woksen området kan være med i bildet, men jeg trodde det var senere.Langs Lysakerelva var det flere gamle sager. Jeg skal fortsette å lete i gamle kilder, både på nettet og i gamle årbøker for Bærumsmarka.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også, som en oppfølging av innlegg 28, ta med de barna til Maria Larsdatter og Henrich Erichsen jeg har registrert. Dermed har vi en ganske stor flokk av belgmaker Lars Erichsens barnebarn, og dermed også en nyttig 'navnekatalog' i letingen etter Lars Erichsens foreldre:1742 (Fastelavns Søndag): Erich Hendrichsøn Wærchet1746 (30 november): Erich Hendrichsøn Wærchet1748 (dato ikke notert): Berte Hendrichsdatter Wærchet1751 (dato ikke notert): Ellen Hendrichsdatter Wærchet1753 (23. september): Barn fra Hænrik Erichssøn - Lars1754 (dato ikke notert) Ellen Hendrichsdatter WærchetDet ser dessuten ut til at han har hatt ei datter ved navn Maren Henriksdatter (dato og f.år mangler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fadderopplysninger kan jo gi nyttige spor. Ser vi på de hyppigst benyttede fadderne, er det en del gjengangere både for barna til Erich Larsen-Anna Larsdtr. (familie I) og for barna til Maria Larsdtr.-Henrich Erichsen (familie II). Hammermester Jens Hansen opptrer 8 ganger (5 i familie I og 3 i famile II). I tillegg finner vi sønnene Hans Jensen (2 g.) og Gustav Jensen (1g.) i familie II. Jens Hansen var første gang g.m. Berte Gustavsdtr., som var kusine til Henrich Erichsen, så der er det en familiær tilknytning. Den er imidlertid ikke (så vidt jeg vet) til stede i forhold til familie I. Nå var Jens Hansen - som hammermester - en svært populær fadder ved barnedåper på verket. Derfor er det vanskelig å trekke noen videre slektsmessige konklusjoner ut fra hans fadder-aktivitet.La oss derfor fokusere bildet og konsentrere oss utelukkende om de fadderne som har Larsen/Larsdatter som patronym. Blant dem vil det være rimelig å anta at det befinner seg søsken av Erich Larsen og Maria Larsdatter (og dermed altså barn av belgmaker Lars Erichsen og kona - som altså antakeligvis hette Berte eller Johanna). En åpenbar feilkilde kan selvsagt være at noen av dem kan være slektninger av Erich Larsens kone - Anna Larsdtr. - men flere av de aktuelle opptrer omtrent like mange ganger i begge familiene. Dermed er det sannsynlig at de er beslektet med søskenparet Erich og Maria.Først de opplagte:- Erich Larsen er fadder 4 ganger for søsteras barn (kona hans, Anna Larsdtr, 2 ganger).- Maria Larsdatter er fadder 4 ganger for brorens barn.Og så de 'interessante':- Gunder Larsen: 4 g. i familie I - 5 g. i familie II (kona hans, Kirsten Tevisdtr, 2 g. i familie I)- Povel (Pål) Larsen: 3 g. i familie I - 0 g. i familie II.- Christen Larsen: 2 g. i familie I - 1 g. i familie II.- Kari Larsdtr.: 2 g. i familie I - 0 g. i familie II.- Helje Larsdtr.: 1 g. i hver familie.Det er vel rimelig ut fra denne oversikten å anta at Povel/Pål Larsen og Kari Larsdtr. er Anna Larsdtr.s slektninger - muligens hennes søsken. De som da gjenstår som potensielle nære slektninger til Erich og Maria, er Gunder Larsen, Christen Larsen og Helje Larsdtr. Blant dem kan det altså være noen flere av belgmakerens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også funnet en Lars Erichen født i Ulefoss i 1696, her står bare farens navn, men her var det vel jernverksvirksomhet.LenkeKom også over en Lars Eriksen som gifter seg i Skien i 1718 med en Karen Andersdatter.Skal forsette med leting, for å se om det dukker opp noe av interesse.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Sannidal i Telemark gifter en Lars Eriksen seg med en Maren Nilsdatter , 6 feb 1718. De får en datter Anne Marie Larsdatter dpt i Sannidal. LenkeVet ikke om disse kan være av interesse?Litt nærmere enn Bærum-området.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå kom jeg plutselig på at en av sønnene til Lars Erichen og Johanne , fra Bærum, het Christen Larsen f. i Pipervigen i 1723.Det kan godt passe til fadder med samme navn som du har nevnt i 31.LenkeDa kom jeg tilbake til Bærumspoert igjen. Det du sa om at mange av arbeiderne var rekrutert fra Kristiania, kan også passe.Det blir mye gjetting, men litt av spenningen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir selvsagt mye gjetting når kildetilgangen ikke er den beste - særlig når vi har med så 'normale' navn å gjøre. Men takk for at du orker å være med på gjettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant også en Kari Larsdatter f. 1715, datter av Lars verket, i Holt, AustAgder.LenkeDet er også nevnt en Karen f. samme sted , samme år, litt forskjellig dato, Her er far nevnt Lars Hammer.Det kan vel godt være en datter av Lars Erichen, ved verket?Kan hende du kan finne henne i kirkebøker?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en Povel Larsen, f. Holt 1721, med far Lars (Nes) Kan det være samme far som Lars ved verchet og Lars Hammer. Ofte fikk verksfolkene navn etter stedet de bodde eller der de arbeidet, har jeg sett også i Kongsberg mantallet over gruvearbeidere, og i Eiker.LenkeDet kan vel tyde på at faddere ved dåpene mellom 1740-50 i Holt er nær beslektetslektet?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi nok et barnebarn av Lars Erichen senior,døpt i Holt og oppkalt etter farfaren: LenkeHer kalles faren Erick Verchet. Han var også ansatt der etter faren.Skal vi si: ' Tampen brenner?'Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene med kirkebøkene for Holt fra til ca 1750 er at ingen foreldre er oppgitt ved dåp. Og med så mange navnebrødre og -søstre (som i tillegg har svært vanlige navn) er det litt av et puslespill å skille dem fra hverandre. Det jeg nokså sikkert kan si, er at Lars Hammer ikke kan være identisk med Lars Belgmaker. Førstnevnte er nok hammersmed. Lars Verchet kan være begge to, og det samme kan man si om Lars Nes. Sistnevnte kan i tillegg være bondesønn på Øvre, Nedre eller Østre Nes - og altså ikke knyttet til jernverket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da er det litt av et puslespill å løse.Synd det ikke finnes noe dokument som viser hvem denne Lars Erichen giftet seg med.Hva med skifter, er de like vanskelig å spore opp?Håper du kommer over noe som klargjør slektskapet.Lykke til med arbeidet. Jeg har lært mye av deg underveis. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være noen av din slekt , Belgmaker og snekker i Hof, i 1801.LenkeLitt på siden av denne debatten, men yrkene gikk jo mye i arv.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange interessante og 'gjenkjennelige' verksnavn i lenken i ditt siste innlegg, men det er helt umulig for meg å si om dette er slektninger. Når det gjelder skifter fra Nes Verk, finnes det noen i Aust-Agder-Arkivet. Det fleste har (jf. Ingeborg Fløystads doktoravhandling) imidlertid blitt overlatt Oberbergamtets arkiv - men bortsett fra når det gjelder Kongsberg, er visst alle før 1763 blitt borte.Nok en kommentar til navnet Lars Verchet, som forekommer som farsnavn i FS. Det er en ren konstruksjon i FamilySearch. I kirkeboken heter f. eks den Lars Eriksen som er døpt i Holt i 1741 'Lars Erichssøn Wærchet'. Farens navn er ikke oppgitt, men ut fra måten sønnen er presentert på ved dåpen, har man altså da rekonstruert en far ved navn 'Lars Verchet'. Det er selvsagt ikke feil, men heller ikke til så mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God informasjon igjen fra deg. Det samme fenomen med mangel på farsnavn, opplever jeg i de gamle dåpslistene fra Ø. Eiker.Svært mange av fedrene er ført opp bare med etternavn etter gården de bor på. Moren er heller ikke nevnt, så når også mange kirkebøker er forsvunnet, er det ikke enkelt å finne ut av, selv for spesialister.Flott at noen har skrevet avhandlinger om verkene.Du har vel også så mye stoff rundt dette, at du kan gi ut en avhandling?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Finnes lysningsprotokoll fra Holt?Jeg har Askild Larsen Verket og Ellen Knudsdatter ib. cop. 8 søndag etter trefoldighetssøndag i Holt. (Oversatt av meg til 20. juli 1766.) Ref.: Kirkebok for Holt Sogn 1765-1798, vielse 27, år 1766. Den alltid hjelpsomme Arnvid Lillehammer som bisto med tydingen der og da, mente at slik kirkeboka var ført, måtte presten ha ført en lysningsprotokoll i tillegg. Jeg har spurt på AA-arkivet, men de hadde aldri hørt om det.En håndskrevet stamtavle fra Dalen i Dypvåg har Askel Larsen født 1744 som stamfar. Den ble gitt av 'en amerikansk dame som var på besøk for lenge siden, hun var visst mormon'. Jeg har sjekket ut slektstavlen som jeg også fant på FS mot kirkebøkene fra Holt. Den stemmer til punkt og prikke helt til jeg kommer til Askel Larsen, ham finner jeg ikke døpt der. Hvordan har så denne damen funnet ham? Her finnes selvfølgelig ikke kildehenvisninger.Forlovere ved vielsen i 1766: Niels Bjørnson Verket og Ole Rejorsen ib.Jeg kommer ikke videre med Askild og Elen. Barna deres fortsetter som arbeidere ved Nes Verk, men Askild og Elen finner jeg ikke nevnt, hverken som faddere for barnebarn eller som døde i Holt.Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at det finnes noen lysningsprotokoll for Holt. Når det gjelder de personene du spør om, så var nok Aschild Larsen sønn til verksarbeider Lars Aschildsen. Ifølge Ingeborg Fløystad (opplyst i privat korrespondanse), som har skrevet doktoravhandling om arbeiderlevekår ved Baaselands/Næs Verk på 1700-tallet, er Lars Aschildsen i arbeid for verket fra 1743, og han dør i 1775. Jeg nedstammer fra ei som antakelig var hans søster, Berte Aschildsdatter. Hun var g.m. sagmester Johannes Clemetsen. Lars Aschildsen hadde muligens to søsken til på verket: Marie Aschildsdatter og Jon Aschildsen. Hvor faren (Aschild) kom fra, eller om han også var ved verket, vet jeg ikke. Jeg mener bestemt at jeg har funnet Aschild Larsen som fadder flere ganger i kirkeboken, men må rote litt rundt i papirene mine før jeg kan konkretisere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aschild Larsen må være døpt i Holt. Jeg skal prøve å få tid til et kirkeboksøk i morgen. Ellers har jeg følgende noteringer på Aschild Larsen og Ellen Knudsdatter (noen av notatene mine er mange år gamle, og jeg har der kun operert med årstall - ikke dato):1767 - Døpt: Ole Aschildsen. Foreldre: Aschild Larsen og Ellen Knudsdatter. Faddere: Niels Bjørnsen Verket, Ingeborg Knudsdatter Hegland, Ole Knudsen Krogseie, Torbjørn Larsen Svartekjær, Lars Knudsen.1770 - Døpt: Siri Olsdatter. Foreldre: Ole Knudsen og Maren Olsdatter. Faddere: Aschild Larsens kone Elen Knudsdatter, Gro Nielsdatter Verket, Aslak Knudsen V. Krogen, Knud Olsen, Osmund Reiersen Hegland.Cop. 22. juli 1775: Gunner Larsen Wærchet og Birte Marie Erichsdtr. Forlovere: Askild Larsen og Erich Larsen Wærchet.Ellers stemmer din 'oversettelse' av vielsesdatoen mellom Askild Larsen og Ellen Knudsdtr. med opplysningen i FamilySearch (IGI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Mange takk så langt! Her kom det plutselig mange interessante opplysninger. Ole Askildsen Verket (1767-1823) hadde mange barn, bl.a. sønnen Askild Olsen (1803-1881). Han slo seg ned i Dypvåg og jeg har foto av ham.Jeg gleder meg til eventuelle nye opplysninger som jeg skal følge opp. Morgendagen byr på transport av en brannbil 1977 modell fra Stavanger til -Dypvåg. Dersom jeg kommer fra den transporten... skal jeg ta nytt tak i denne grenen når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ole Askildsen ble gift 24 mai 1790 med Marte Aanonsdatter Grenstøl (døpt 18 desember 1770, datter av husmann Aanon Olsen og Inger Aanonsdatter Grenstøl)Ole og Marte bodde på Heirefjell, Nes Verk og fikk 10 barn: Ellen (1791), Inger (1793), Anne (1795), Ingeborg (1798), Marte (1800), Askild (1803), Aanon (1805), Anne (1807), Magnhild (1810) og Lars (1813).Marte døde da Lars ble født, han døde 4 mnd gammel.Magnhild Olsdatter ble gift med Aanon Knudsen Ødegaard under Krogen, Nes Verk. Han var sønn av Knud Olsen Ødegaard u Krogen og Ingeborg Aanonsdatter, f Holtsmyra under Holt Prestegård. Aanon og Magnhild bodde på Øygarden og fikk minst seks barn. Dattera Marte er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Knud Olsen og Ingeborg Aanonsdatter fikk 9 barn iflg FS. Ole (1799), Aanon (1803), Lars (1805), Mari (1807), Ole (1811), Anne (1814), Lars (1816), Anne (1818) og Anne (1820).Ole Knudesen og Maren Olsdatter som fikk dattera Siri i 1770 (Aschild Larsens kone Elen Knudsdatter var en av hennes faddere), hadde også en sønn Knud i 1766.Er dette min Knud Olsen?Var Ole Knudsen og Elen Knudsdatter søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.