Gå til innhold
Arkivverket

[#29439] Lars Erichsen, til Baaselands Verk som belgmaker 1725

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Flere med navnet Fureland ble døpt i Holt, ifølge FS:Jngrj Olsdatter Fureland 2. okt 1701Anne Johansen (Jonsdatter) Fureland 7. sep 1704Anne Gundstensen (Gundersdatter) Fureland 23. nov. 1704Aslache Gundersen Fureland 17. nov. 1715Sirj Gundstensen (Gundstensdatter) Fureland 29. mars 1717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle disse har vært i slekt, er det vanskelig å si. Det er heller ikke enkelt å fastslå en eventuell tilknytning til Hegland. Det kan nesten se ut til at folk fra Furland i stor grad har benyttet Holt kirke (som jo lå betydelig nærmere enn Åmli kirke) på begynnelsen av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kom tilfeldigvis over en rekke 'Heglands-folk' i kommunikantlistene fra 1728: Lenke Her finner vi Jens Hegland, Groud (?) Hegland, Anne Aslachsdtr. Hegland, Aslach Hegland og Knud Hegland. På neste side: Olle Knudsøn Hegland og Inger Knudsdtr. Hegland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante funn! Nå vet vi altså bl.a. at Aslach Hegland levde i 1828. Kanskje kan han også være innført med patronym i en av kommunikasjonslistene for denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Aslach Hegland og Anne Aslachsdatter Hegland 'Til Guds bord' 6. søndag etter påske 1730: Lenke Ellers skal nok det navnet som ser ut som Grou(d) Hegland (innlegg 228) være Gronde (dvs. Grunde) Knutsen Hegland (omtalt i innlegg 208 - g.m. Anne Asmundsdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to Ole Knudsen på Furland i Åmli rundt 1700. Det er dødsskifte etter den enes hustru, Ølj Aasufsdatter, 11/7 1705 og 23/3 1706 - og de har følgende barn: Knud, Thallak og Groe. Det blir ellers opplyst at den avdødes foreldre er Osell Gundersen Imeland (dødsskifte 1700) og Grou Olsdtr.Jeg tror sønnen Knud her må være 'vår' Knud Olsen Furland (Heglands-eie).Så er det et annet dødsskifte, datert 10/6 1712. Avdøde er her Ole Knudsøn Furlands kone, Maritta Thellefsdtr. Barn: Thellef 12 år, Knud 10 år, Ole 6 år, Peder 4 år, Tørbør 8 år, Guneld 2 1/2 år. Formynder for barna: Ole Knudsen Furland.-----------Vi kan selvsagt ikke helt utelukke at den Knud (f. ca. 1702) som er nevnt her, også kan være 'vår' Knud - men jeg tror ikke det. Den Ole Knudsen Furland som er formynder for barna, må vel i hvert fall være identisk med enkemannen fra det første skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggskommentar: Jeg har også tidligere nevnt disse to skiftene (innlegg 88) - uten å trekke noen endelig konklusjon. Dessuten har jeg der tolket formynderen Ole Knudsen Furland som barnas far ved det siste skiftet, men jeg tror altså nå at det her må være snakk om to personer med samme navn (muligens fettere?).Den Knud Olsen Furland som er 10 år ved skiftet i 1712, er for ung til å være 'vår' mann - som jo ble gravlagt i Holt 4/2-1771, 83 år gammel (se innlegg 133).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hatt en ny runde med pante- og skiftekortregisteret for Ø. Råbyggelaget (SAK).Aslak Aslaksen Tveit kan - etter det jeg nå har sett - 'parkeres' i forhold til Furland-/Heglandseie-slekta (se innlegg 21 her: Lenke).Ellers er den nye informasjonen dels avklarende, dels mer forvirrende!La meg begynne med et skifte på Furland 1/7 17883. Den avdøde er Guri Gjeruldsdtr., gift med Hermund Wermundsen (dødsskifte 5/5 1779). De har disse barna:1. Berthe Hermundsdtr. (død), g.m. Alv Erichsen Heglands-eie. Deres barn: Erich Alvsen 12 år.2. Ragnild Hermundsdtr., g.m. Knud Olsen Furland (de oppgav boet i 1827 og hadde da følgende barn: Ole, Gundbor, Guro, Berthe og Marthe).3. Siri Hermundsdtr. Tjener på Vestre Vimme.4. Guri Hermundsdtr. Tjener på Nes Verk. --------------------------------------Jeg antar at det må ha vært et slektskap mellom denne Knud Olsen Furland og 'vår mann', men jeg vet ikke på hvilken måte. Det var oppgivelsesskifte etter hans far i 1788 (Ole Tergiesen Dalen (Imelandsdalen)).------------------------'Vår' Knud Olsen Furland må altså ha vært sønn til Ole Knudsen Furland og Ølj Aasufsdtr. (dødsskifte etter henne 1705/1706). Hun var datter til Aasuld Gundersen Imeland og Groe Olsdatter. Det var skifte etter han på Imeland i Åmli 11/1 1700 (Ø. Råb. sk. prot. nr. 1, fol 156):Osell Gundersøn (død) g.m. Grow Olsdatter.Barn:1. Aslack, 2. Tørbør, 3. Aase, 4. Ølly, 5. Astry. (Kommentar på skiftekortet: Ølly (sk. 1705) g.m. Ole Knudsen Furland).Boet: 3 1/4 ksk. gods med åsete i Imeland, samt bohave.---------------------Så kommer noe litt overraskende: I forbindelse med tre saker i panteboka for Ø. Råbyggelaget (pantebok A4-fol. 21b, fol 120b og fol. 154) - som omhandler 2 pantebrev (dato 7/5 1705 og 20/7 1705) samt en eiendomsoverdragelse (dato: 23/6 1707), kommer det fram at Øli Aasuldsdatters eldste bror, Aslach, var identisk med Aslak Aasuldsen Lindland i Holt! Se bl.a. siste avsnitt i innlegg 182.I kirkeboka kalles han stort sett kun Aslak Lindland, og vi har vært enige om at han ikke var identisk med Aslak Hegland (siden begge fikk en sønn i 1702). Jeg tror likevel de må ha vært beslektet, og jeg er usikker på hvem av dem som faktisk var far til Anne Aslaksdtr. Hegland. Også Aslak Lindland hadde jo eierinteresser i Hegland i 1723, og sønnen hans, Ellev Aslaksen (han som ble f. 1702), kalles i en av de ovennevnte sakene i panteboka Ellev Aslaksen HEGLAND.--------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det nok kan bli i overkant mye informasjon her, tar jeg med litt til: Når jeg i forrige innlegg nevnte som en mulighet at Anne Aslaksdtr. Hegland kan ha vært datter til Aslak Aasuldsen Lindland, skyldes det at det i panteboka for Ø. Råbyggelaget nevnes et festebrev av 1738 fra Peder Aslaksen Lindland til hans søster Anna Aslachsdatter.Det jeg i farten ikke la merke til, er at det også står at hun var gift med en Lars Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg like godt ta med teksten på de tre kortene i panteregisteret for Ø. Råbyggelaget, som jeg omtaler i innlegg 233:P.b. A4-fol 21b:Imeland i Åmli. Pantebrev dat. 7/5 1702, tgl. 11/7 s.å. fra Olle Knudsen Furland og 'Værsøster' Tørbør Osulsdtr. Imeland til Nils Haugsjaa i Froland på 3 1/4 ksk. i Imeland med unntagelse av en del skog hvis grenser er beskrevet. Protest fra Anna Jensdtr. Imeland.Olle Knudsen Furland g.m. Tørbørs søster Ølly. Tørbørgs bror: Aslach Osulsen. Tørbørgs far: Osel Gundersen Imeland (+ sk. 1700).-----------------fol 120bImeland i Åmli. Pantebrev dat. 20/7 1705, tgl. 10/11 s.å. fra Ole Knudsen østre Furland og hans kones søster Tørbør Osulsdtr. Imenes (?) til Nils Haugsjaa i Froland på 3 1/4 ksk. i Imeland, som deres, kvindenes, forældre har brugt.Kvindenes bror: Aslak Osuldsen. Kvindenes mor: Osell Gundersen Imeland (se sk. 1700). Kvindenes mor: Grou Olsdtr.--------------------fol 154:Imeland i Åmli. Overdragelse dat. 23/6 1707, tgl. 7/11 s.å. fra Nils Lassesen Haugsjaa i Froland til Aslak Aasulsen Lindland på 1 gsk 1/4 ksk i Imeland som Aslaks far, Aasul Gundersen og samme Aslaks svoger Ole Knudsen østre Furland og Aslaks søster Tørbør Aasuldsdtr. hadde pantsatt iflg. pantebrev 20/7 1705.--------------------- ---------------------Jeg tar med et skifte til også. Det gjelder Knud Olsen Furland/Heglands-eies datter Anne.Ø. Rob. sk.prot. 14a, fol 291b:Furland i Åmli 23/9 1777 - 6/7 1779. Skifte etter Anne Knudsdatter (død) g.m. Knud Torchildsen.Barn:1. Udborg Knudsdtr. 10 år2. Anne Knudsdtr. 8 år3. Ingeborg Knudsdtr. 2 årAvdødes far: Torchild Knudsen Furland (dødsskifte 1768). Avdødes mor: Udborg Torgiusdtr. (dødsskifte 1773).Formue: 36-0-22/ Gjeld: 25-1-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi da temmelig sikkert kan slå fast følgende slektssammenheng:1. AASULD GUNDERSEN IMELAND (død 1700) og GRO OLSDTR.2a. ØLI AASULDSDTR. IMELAND (død 1705), g.m. OLE KNUDSEN FURLAND (Foreldrene til Knud Olsen Furland (Heglands-eie/Heien/Ødegaarden), g.m. Anna Aslaksdtr.).2b. ASLAK AASULDSEN LINDLAND g.m. Ingri Helliksdtr. (navnet på kona nevnt i oppgivelsesskiftet for sønnen Peder Aslaksen Lindland 1/5 1769, der det dessuten nevnes at Aslak Aasuldsen Lindland fikk festebrev på en del av Lindland i 1720, tinglyst 12/11). Det må være den samme Aslak Aasuldsen som eide en halv hud i Hegland i 1723 (barn: Peder Aslaksen Lindland - f. ca. 1688, Gunhild Aslaksdtr. - f. ca. 1696, Ellef Aslaksen Hegland - f. 1702, Anna Aslaksdtr. - g.m. Lars Andersen).--------------Litt artig her: Verken Holtsbokas eller Dypvågbokas forfattere kjente Aslak Aasuldsen Lindlands opphav (og heller ikke navnet på kona hans).--------------I Ø. Råb. pantebok er det nevnt et skjøte fra 1724 fra Niels Gundersen Lien i Holt til fetteren Ellev Aslagsen Hegland på 2 3/4 ksk. i Lindland.---------------Ubesvart spørsmål: Hvem var Aslach Hegland (den formodede far til Jon Aslaksen hegland, Ingeri Aslaksdtr. Hegland og den Anna Aslaksdtr. som var gift med Knud Olsen Furland/Heglands-eie)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Kan det hende at Aslak Aasulvsen hadde en eller annen familietilknyttning til Lindland? Ser det som et poeng at sønnene hans fikk navnene Peder og Ellef - dette var navn i den 'gamle' slekta på Lindland. Det er forsåvidt Gunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ikke så godt å vite. Dypvågboka har noen utfyllende opplysninger i forhold til Holtsboka som KAN være interessante i så måte.Der presenteres to av søsknene til Nils Olsen Hegland slik;- Hellek (Olsen Hegland), 32 år gl. i 1664, 36 i 1666.- Torborg (Olsdtr. Hegland), g.m. Gunder Torgersen Lindland. ---------Så vet vi altså nå at Aslak Aasuldsen Lindland var gift med Ingrid Helligsdtr. (Hellig og Hellek er to skrivemåter av samme navn). Kan hun ha vært datter til Hellek Olsen Hegland? Og hvem var Helleks svoger, Gunder Torgersen Lindland?Det er forresten også noen interessante navn på Skrattereid, som jo ikke ligger langt fra Lindland og Hegland. Der finner vi nemlig både Ellev, Gunder, og Aslak.Fra Holtsboka s. 591 (Skrattereid):Ellev Tellevsen, f. ca. 1660, g.m. Tonje Olsdtr. Hun ble senere (1703) gift med Gunder Aslaksen. Hun død 1712.Gunder Aslaksens og Tonje Olsdatters barn:- Ellev Gundersen, f. 1703, d. 1764, g.m. a) Øli Hellegsdtr., d. 1727. Ingen barn - arving broren Torje Hellegsen Fløystad; g.m. b) Anne Gundersdtr. (1705-1737); g.m. c) Asborg Bjørnsdtr. (1704-1764).- Marte Gundersdtr., f. 1707, g. 1735 m. Ole Knutsen Hegland. -----------------------------Og nok et interessant spørsmål: På hvilken måte var Ellev Aslaksen Lindland/Hegland fetter til Nils Gundersen Lien (Vestre Lia/ Østre Lia/ Lia under Båsland?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Benn Limann

Oddbjørn:I kveld har eg vore på Elvarheim i Åmli og høyrt Egil Fiane orientere om arbeidet med bygdeboka. Han fortalde at han nå var ferdig med gardane sør for Simonstad. Arbeidet med Imeland avslutta han så seint som i går. Alle gardane frå Simonstad og sørover, bortsett frå nokre få, vart lagde under Næs-Verk med standard kontraktar. Og mange av eigarane flytta til Næs-Verk. Leiglendingane sør i Åmli kom stort sett frå Vegårshei, og dei reiste frå den eine garden/plassen til den andre. Det første bandet til Egil Fiane kjem ut i 2008.Desse opplysningane er av heller generell karakter. Eg sender dei likevel til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Her er dåpen til Ole Knudsen Furland (nr. 34): Lenke. Han var altså døpt 19/12-1723 (se innlegg 154 og 159) og ikke 21/12-1721 (se innlegg 165). Da var han nesten 21 år da han ble konfirmert (se innlegg 178), og det var jo ikke så uvanlig på den tiden. Men er det noen som har klart å finne foreldrenes vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg har skrevet feil årstall i innlegg 165. Takk for korreksjonen, Gunnar. Foreldrenes vielse er foreløpig en 'gåte', men jeg vil jo anta at den bør ha foregått i Holt eller Åmli (alternativt Austre Moland eller Vegårshei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Ole Knudsen Furlands foreldre giftet seg i Holt (noe som ikke er usannsynlig - jf. at de fleste av Oles faddere var holtinger), er det ikke umulig at vielsen ikke er innført i kirkeboka. Jeg har nemlig en sterk fornemmelse av at der er en viss underrapportering av vielser i de to eldste bevarte kirkebøkene (klokkerbok B-1 og B-2). Enkelte vielser ser også ut til å være ført inn i ettertid (loddrett, i margen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Til innlegg 231:Det ser likevel ut til at det kun var én Ole Knudsen på Furland rundt 1700. Jeg fant nemlig i dag noen nye opplysninger på SAK.I. Ref. Pantebrev dat. 26/2 1702 (omtalt i Østre Robyggelaget, pantebok nr. 1, fol 72) fra Torvild Pedersen Selaas, Salve Pedersen Selaas og Torvild Nilsen Valle i Holt til Olle Knudsen Østre Furland på 1/4 part i Ø. Furland som de hadde kjøpt av Even Gundersen.Dessuten skjøte fra Gundbør Jørgensdtr. Vimme (sk. 1723) g.m. Gunder Olsen Vimme (sk. 1717) til Olle Knudsen Furland på 1/4 part i Ø. Furland som var Gullow Tellefsens part.Gundbørs brødre: Olle/Ulve Jørgensen Mosberg (sk. 1721) og Torvild Jørgensen Selaasdalen i Vegårshei.(La meg legge til at Gunder Olsen Ø. Vimme først hadde vært gift med Birgitte Gunsteensdtr.)-------------------------Det er referert til ovenstående i forbindelse med et senere pantebrev (2/11 1725) fra Torvild Pedersen Selaas i Vegårshei og Salve Pedersen Gjærnes i Søndeled til Knud Olsen Østre Furland på 1 1/2 ksk. i Ø. Furland som de før har solgt til hans far Ole Knudsen Furland.Så følger disse fotnotene, som viser at de 'to blad' Ole Knudsen Furland må ha vært samme mann (til tross for noen uoverensstemmelser når det gjelder barna ved skiftene etter Oles to koner:1. Skifte 1712 e. Ole Knudsen Furlands avd. kone Maritta Thellefsdtr.2. Skifte 1705 e. Ole Knudsen Furlands avd. kone Ølj Aasufsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mye att og fram her, men det spørs om ikke det har vært to Ole Knudsen på Furland rundt 1700 likevel. Det blir ellers umulig å få opplysningene om de to barnekullene til å gå i hop.Fotnotene til pantebrevet omtalt i forrige innlegg er hentet fra arkivkort på SAK, som altså er avskrift av 'hovedpoengene' i pantebrevet. Den som har ført teksten på kortet i pennen kan jo ha tilføyd opplysningene om 'Ole Knudsen-konene' for egen regning - med utgangspunkt i en feiltolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon, innlegg 225:Den Asbiøn Jensen jeg har omtalt der, som ble døpt i Holt i 1702, var nok ikke en Furland. Jeg har nå sjekket dåpen på nytt, og ser at det står Imeland. Det er også samme gårdsnavn på den sist nevnte fadderen for ham: Martte Imeland.Nå ligger Imeland og Furland i nærheten av hverandre, og i hvert fall på ett punkt har der også vært en sammenheng. Den ene Ole Knudsen Furland var jo gift med Ølj Aasufsdtr. Imeland.Ellers er fadderne fra Hegland og Våland personer som går igjen i mange av 'Furlands-dåpene' i Holt først på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Sandblost

Endel debatter henger jo sammen, så jeg vet ikke om dette er det rette stedet for å legge inn denne opplysningen, men ang Clemet Johannessens bosted Nyplass (innlegg 51 - 56) leser jeg i boken 'Holt kirke' (2003) som har gjenngitt Andreas Fayes 'Bidrag til Holts Presters og Prestegjelds Historie' (1859):'Enden paa Striden blev, at Degneskolen i Tvedestrand blev ophævet og Meldahl blev anvist Bolig nær Kirken, idet Provst Speilberg 1779 fæstede til ham en meget god Plads under Præstegaarden, Nyplads kaldet. I anledning af denne Plads, hvis Huse Kirkeværgerne Thorkel Gledje og Christen Nilsen Strengereid kjøbte av Husmanden Clemet Johansen Skaalandsdalen for 340 Rd. havde Hr. Speilberg megen Strid og Ubehagelighed, da vedkommende Kirkeværgere paa Grund af et ulovligt Skjøde, som Husmanden udstedte, fordrede, at den hele Plads skulle blive Almuens uigjenkaldelige Eiendom.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.