Gå til innhold
Arkivverket

[#29439] Lars Erichsen, til Baaselands Verk som belgmaker 1725

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Har idag fått opplyst at verkseier Jacob Aall i 1810 kjøpte 3 ksk i Ødegaard, Vestre Krogen av Knud Olsen Ødegaard for 500 rd. Har ikke selv sett skjøtet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for den opplysningen. Det kan vel ikke være snakk om noe annet enn de 3 ksk som Knud olsens far, Ole Knudsen, står oppført med i 1780 (se innlegg 62)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det er jo svært nærliggende å tro, men det hadde jo vært greit med noen håndfaste bevis! Min kilde opplyste at Øygarden ikke tilhørte verket fra 1750-tallet til 1810. Men hvem som eide det før Knud Olsen Ødegaard solgte det ble ikke opplyst.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I Ingeborg Fløystads avhandling 'Arbeidsmandens Lod. Det nødtørftige brød' er de 3 ksk i Vestre Kroken omtalt på side 282. Det står ikke noe om hvem som i utgangspunktet eide denne gårdparten, men det er opplagt den samme som er nevnt i flere innlegg her i debatten. Jeg siterer:'I løpet av årene 1773, 1787 og 1792 kjøpte Jacob Schnell tilbake nesten hele Krokengårdene (3 kalveskinn manglet). Da brødrene Jacob og Nicolay Aall kjøpte verket i 1799, inkluderte det derfor bl.a. hele Båsland, halve Ø. Nes, hele Ø. Kroken, nesten hele V. Kroken (de 3 kalveskinn ble snart tilkjøpt) og 1/3 i Sletta'.Jf en fotnoteopplysning på samme side i avhandlingen (fotnote 23) skal de nevnte eiendomsoverdragelsene som vedrører gårdene Kroken og Sletta være å finne i Panteregisterbøkene nr. 1, 2 og 4 for Nedenes (Statsarkivet i Kristiansand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gunnar Hauger

Nå handler jo denne debatten i utgangspunktet om belgmaker Lars Erichsen på Baaseland Verk. Men siden familien til Ole Knudsen også er drøftet her (fra innlegg 45), tillater jeg meg å fortsette med denne familien. Jeg har gjort en del funn i kirkeboka for Holt: Ole Knudsen og Maren Olsdtr. Hegland gift 9/9-1759. Ole Knudsen Heglandseie har datteren Ane til dåpen 10/6-1761.Ole Knudsen Heglandseie har datteren Ane til dåpen 28/6-1763.Ole Knudsen Ødegaarden ved Krogen og Maren Olsdtr. har sønnen Knud til dåpen 27/7-1766.Ole Knudsen Krogseie og Maren Olsdtr. har datteren Siri til dåpen 21/2-1770.Flere barn enn dette kan jeg ikke finne døpt i Holt. Den første Ane må ha dødd før den andre ble født, men begravelsen er ikke oppført i kirkeboka. Videre ble Anne Olsdtr. Øgaard konfirmert 18 år gammel i 1781, Knud Olsen Øgaard Krogseie 17 år gammel i 1783 og Siri Olsdtr. Krogen 16 år gammel i 1786.Anne Olsdtr. Krogen gift 1788 m. Mads Michelsen (Tvete af Ejer Sogn?), Siri Olsdtr. Krogen gift 1793 m. Ole Rejersen Verket, Knud Olsen Ødegaard under Vestre Krogen gift 1799 m. Ingeborg Aanonsdtr. Holtsmyren.At den Anne Olsdtr. Krogen som giftet seg i 1788 var søsteren til Knud og Siri har jeg ikke noe bevis for. Men ved å se på diverse fadderlister og navneoppkalling er jeg likevel overbevist om at det må være sånn.Jeg har tidligere ment at Ole Knudsen og familien bodde på en plass under Østre Kroken, en begrunnelse for dette har jeg gitt i innlegg 65. Men jeg tror ikke lenger dette er riktig. Det ser nemlig ut til at Krokseie også brukes som betegnelse på Øygarden til tross for at dette på denne tiden var et lite selveierbruk. Tydeligst sees det ved innføringen av Knud Olsens konfirmasjon i 1783. Dessuten ble Knud Olsens sønn Ole gravlagt i juni 1806, 6 1/2 år gammel, og han kalles med bostedsnavnet Krokseie. Det er også verdt å legge merke til at Ole Knudsen bodde på Øygarden i 1766, men kalles med bostedsnavnet Krokseie året etter (se innlegg 47). Jeg tror derfor at Ole Knudsen og familien har flyttet fra Heglandseie til Øygarden en gang mellom 1763 og 1766 for så å bli boende der. En Ole Knudsen Hegland var fadder i 1765, så flyttingen har trolig skjedd i 1765 eller 1766. Innen 1780 må Ole Knudsen så ha kjøpt Øygarden (se innlegg 62) for senere å selge den til sønnen Knud. Knud selger så igjen bruket til Jacob Aall i 1810 (se innlegg 126). Men familien har tydeligvis blitt boende på Øygarden for Ingeborg Aanonsdtr. bodde på Krogen ved Verket da hun døde i 1834.Jeg har ellers lett etter begravelsen til Ole Knudsen og Maren/Mari Olsdtr. Enken Mari Olsdtr. Øgaard ble gravlagt 12/5-1810, 79 år gammel. Ole Knudsen må være den ene av forloverne da sønnen Knud giftet seg i 1799 (begge fedrene var forlovere). Han bør derfor ha dødd en gang mellom 1799 og 1810, men jeg finner ikke begravelsen i kirkeboka for Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Gunnar! Her var det mange nye detaljopplysninger. Ole Knudsens tidligere omtalte 3ksk i 'Vestre Kroken' faller jo nå også på plass.Ellers spekulerer jeg fremdeles på om Ole Knudsens far, Knud Olsen, kan ha hatt en tilknytning til Furland i Åmli (jf. f.eks. innlegg 103). Furland ligger ikke så svært langt fra Hegland, og jeg har i en annen sammenheng funnet flere Furlands-folk i Nes Verk-området: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er i hvert fall grunn til å tro at Knud Olsen bodde på en plass under Hegland. Da sønnen Ole giftet seg i 1759 benevnes altså brudeparet med bostedsnavnet Hegland. Det samme gjelder da datteren Åse giftet seg i 1757 og ved sønnen Aslaks forlovelse omtrent på samme tid (oppført i kirkeboka både i 1757 og 1758, jeg finner ikke vielsen). Dessuten benevnes datteren Ingeborg med bostedsnavnet Heglandseie da hun giftet seg i 1767. Knud Olsen levde trolig fortsatt i 1770 (se innlegg 47). Jeg har lett etter begravelsen hans i perioden 1770-1790 og finner bare én aktuell person. En Knud Olsen HeglandE(ie) ble gravlagt 4/2-1771, 83 år gammel. Han passer godt til å være denne søskenflokkens far.For å prøve å finne ut hvor denne familien kommer fra er det viktig å vite omtrent når barna til Knud Olsen ble født. Da datteren Ingeborg døde i 1772 ble alderen oppgitt å være 28 år, hun var altså f. ca. 1744. Ellers har jeg funnet en Åse Knudsdtr. Verket som døde 50 år gammel i 1789 og en Aslak Knudsen Krokseie som døde 38 år gammel i 1771. De to siste kan jeg ikke identifisere sikkert, men sønnen Aslak bodde i hvert fall på Krokseie i 1766 og under Vestre Kroken i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om av og til kan være så som så med troverdigheten, kan jo FamilySearch være grei å ty til i første omgang.Der finner jeg i IGI Ingeborg Knudsdtr. døpt i Holt 26/1 1744. Far: Knud Ødegaarden.Dessuten ei Ingeborg Knudsdtr. døpt i Holt 10/4 1742. Far: Knud Verchet.Videre: Aase Knudsdtr., døpt i Holt 7/4 1738. Far: Knud Verchet.Til slutt: Aslach Knudsen, døpt 27/2 1729 i Åmli (far: Knud Olson) og Aslach Knudsen, døpt i Åmli 11/3 1731 (far: Knud Baraas).---------------Dette kunne i det minste være et utgangspunkt for videre kirkeboksøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt en kjapp titt i de skannede kirkebøkene.Aslak Olson, døpt i Åmli 27/2 1729, var sønn til Knud Olson Fuurland. Dessverre er ingen faddere nevnt.Aase Knudsdtr. Verchet, døpt i Holt 16/3 1738, hadde følgende faddere: Anne Hegland, Suenning Gangdalen, Nils Waaland og Aasul(?) Hegland.Ingeborg Knudsdtr. Ødegaarden, døpt i Holt 26/1 1744, hadde følgende faddere: Torre Hegland, G......(?), Nils Krogen, Astri Raastøl, Marri Hegland.Den Ingeborg Knudsdtr. Verchet søm ble døpt i 1742, hadde helt andre faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er interessant at både Aase og Ingeborg hadde faddere fra Hegland. Svenning Gangdalen er sannsynligvis Svenning Gunsteinsen Gangdalen som begynte som sagdreng ved Verket i 1734 (senere sagmester og pliktfogd), Jeg har tidligere spekulert i om han kan ha vært den Svenning Gunsteinsen som ble døpt i Åmli 7/2-1712. Det ble ellers konfirmert en Ingeborg Knudsdtr. Øygarden i Holt i 1760, det kan være samme jenta som er funnet døpt i 1744. På denne tiden ser det riktig nok ut til at familien til Knud Olsen bodde på Hegland, men konfirmanten kan jo ha tatt seg tjeneste og flyttet hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det går fram av skiftet etter Ellen Knudsdatters første mann Ole Larsen fra 1766 at de bl.a hadde datteren Berthe som var 14 år. Hun var den eldste av barna som levde ved skiftet. Det var et par med navn Ole Larson og Eli Knudsdtr. som giftet seg i Holt 20/7-1749, det er trolig det samme paret. En Berthe Olsdtr. Verket ble døpt 24/1-1752 i Holt, fadderne var Maren Ødegaard, Gunder Larsøn, Ole Knudsøn, Anne Knudsdtr. og Siri Knudsdtr. Gunder kan ha vært en onkel på farssiden, de tre sistnevnte fadderne har samme navn som søsken av Ellen Knudsdtr. Og kanskje Maren Ødegaard var dåpsbarnets mormor, g. m. Knud Olsen som senere ser ut til å ha bodd på Hegland? Flere av Knud Olsens barn hadde en datter med navn Mari/Maren, det gjelder i hvert fall Aslak og Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utenkelig at hun kan ha hett Maren, Men Maren Ødegaard kan vel også ha vært Ole Knudsens kommende kone (gift 1759)? Hun kan jo f.eks. ha oppholdt seg på Øygarden som tjenestejente?Ellers synes jeg Furland blir mer og mer interessant. Knut Olson Furland hadde følgende barn døpt i Åmli (se innlegg 88): 1. Elen (1726), Aslak (1729), Anne (1731) og Sigri (1734). Og av Knud Olsen Heglands(eies) barn kjenner vi altså følgende (aldersrekkefølgen er ikke nødvendigvis riktig): 1. Ole, 2. Aslak, 3. Ellen, 4. Aase (f. i Holt 1738), 5. Siri, 6. Anne, 7. Ingeborg (f. i Holt 1744).Rent kronologisk KAN dette henge på greip, dersom vi forutsetter at Knut Olsen har flyttet fra Furland til Hegland en gang mellom 1734 og 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Knudsens dåp har jeg ikke greid å finne, hvis han da ikke kan være identisk med han som blir døpt i Åmli 8/4 1731. Farens gårdsnavn stemmer imidlertid dårlig: Knud Olson Huushofd (Hushovd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Det er riktig at Hushovd er en gård i Mykland(nå i Froland) som tidligere hørte til Åmli. Men i tillegg fins det en husmannsplass i Åmli med navnet Hushovd. Denne husmannsplassen ligger under gården Hovde, altså sør i Åmli.Om denne Knud Olsen, g. 02jul 1723 m. Anne Torgrimsdtr ifølge IGI, har noe med husmannsplassen Hushovd å gjøre, vet jeg ikke.Egil Fiane holder nå på med å utgi ny bygdebok for Åmli. Jeg har hørt at han begynte med å skrive om gårdene sør i kommunen. Omtalen av garden Hovde skal visstnok være ute til høring. Kanskje har han data som kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Joda, Maren Ødegaard kunne selvfølgelig ha vært Ole Knudsens kommende kone. Og det ble døpt en Mari Olsdtr. Krogen 21/8-1735 i Holt. Men siden familien til Knud Olsen _kan_ se ut til å ha bodd på Øygarden i 1744, tenkte jeg hun kunne passe til å være kona hans. Men det er selvfølgelig bare spekulasjoner.Jeg har gjort et par interessante funn i kirkeboka for Holt:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9531&idx_id=9531&uid=ny&idx_side=-123>Lenke Se nr. 45, høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Furland blir altså i sterkere og sterkere grad et 'knutepunkt' her, ser det ut til.Knut Thorkildsen Furland var forresten 'på vift' også senere (1780) - med kona til Lars Albretsen Øvre Nes! Ifølge Holtsboka hadde Lars Albretsen giftet seg med Ingeborg Olsdtr. Krogseie i 1773.Se nederst, venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo et sidespor, men jeg ser av den skannede ministerialboka for Holt at da Lars Albretsen Øvre Næs og Ingeborg Olsdatter Krogseje ble trolovet 27. april 1773, var Anders Olsen Krogen og Gunnar Larsen verket forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg ser at Knud Thorkildsen Furland var enkemann da han 'besvangret' Ingeborg Olsdtr. Datteren Anne ble døpt 2/1-1780. Det betyr at Knuds kone Anne Knudsdtr. må ha dødd en gang i perioden 1775-1779.Siden det tydeligvis var Anne som var g. m. Knud Thorkildsen er det grunn til å tro at Siri var g. m. Ole Reiersen (ektemennene er i så fall byttet om i oversikten nederst i innlegg 88). Og nå fant jeg nettopp vielsen mellom Ole Rejersen og Siri Knudsdtr. Hegland i kirkeboka for Holt, de giftet seg i 1754. Da begynner ting å falle på plass. Det ble både konfirmert en Ole Rejersen Verket og en Siri Knudsdtr. Hegland i 1751, denne Siri passer godt til å være henne som ble døpt i Åmli i 1734. Og hvis Knud Olsen og familien hans bodde på Hegland (trolig en plass under gården) allerede i 1751, er det neppe Knuds kone som bodde på Øygarden i 1752 (se innlegg 137).Så fant jeg en Aase Knudsdtr. Hegland som ble konfirmert i 1754, det er trolig datteren til Knud Olsen. Hun passer godt til å være henne som døde på Nes Verk 50 år gammel i 1789.Ellers ser jeg av kirkeboka for Åmli at Knud Olsen Hushovd døde 75 år gammel i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Gunnar! Takket være dine nye funn, begynner bildet å bli atskillig klarere.Og så ser jeg nå at det nok er jeg som har bedrevet parbytte i innlegg 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Anne Knudsdtr. Furland ble gravlagt i _Holt_ 22/9-1777: Lenke Alderen er ikke lett å tyde, men det kan se ut som hun var 36 år. I så fall skulle hun være født ca. 1741, og det passer dårlig med henne som er funnet døpt i Åmli i 1731. Men jeg kan ikke finne Anne konfirmert i Holt, det nærmeste jeg kommer er den Anne Knudsdtr. Krogen som ble konfirmert i 1751.Ellers fant jeg begravelsen til Askild Larsen Verket. Han ble gravlagt 18/2-1790, 47 år gammel. Det passer bra med han som er funnet døpt i Holt i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Gunnar. Jo, alderen er ikke enkel å lese. Det kan også tolkes om 86 år. I så fall er det en annen dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jo, alderen kan også tolkes som 86 år, selv om jeg holder en knapp på 36. Men Anne Knudsdtr. Furland må nødvendigvis ha dødd en gang i perioden 1775-1779. Og jeg kan ikke finne henne gravlagt i Åmli i perioden 1776-1779. Året 1775 får jeg ikke kontrollert før den aktuelle kirkeboka blir utlagt i Digitalarkivet. Anne må ha levd så sent som i august 1775. 27/8-1775 ble nemlig Knud og Annes datter Ingeborg døpt i Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det står nok 36 år på Anne. Det første tallet likner i hvert fall ikke på de andre 8-tallene på den samme kirkeboksiden. Feil aldersangivelse ved begravelsesinnførsler i kirkebøker fra 1700-tallet er ikke så uvanlige. Kan presten rett og slett ha ført inn en alder som er 10 år feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.