Gå til innhold
Arkivverket

[#29439] Lars Erichsen, til Baaselands Verk som belgmaker 1725

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hauger

Knud Olsøns kone i Krogen ble introdusert 6/4-1738 og Knud Olsøns kone ble introdusert 1/3-1744. Det ser altså ut til at Aase Knudsdtr. (døpt 16/3-1738) og Ingeborg Knudsdtr. (døpt 26/1-1744) var døtre av Knud Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det står nok Verchet og ikke Krogen. Det står det også når Aase ble døpt. Det kan altså se ut til at Knud Olsen har flyttet til Holt for å ta seg arbeid på Baaseland/Næs jernverk. Kanskje han var gruvearbeider, fire av de fem døtrene var jo gift med gruvearbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han har vært gruvearbeider, er nok svært sannsynlig.Har du vært 'i nærheten av' Ole Knudsens dåp (eller konfirmasjon), Gunnar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Dåpen til Ole har jeg ikke begynt å lete etter ennå. Vi må nok ta et grundig søk gjennom den første kirkeboka for Åmli for bedre å få kartlagt familien til Knud Olsen Furland. Det kan være mye som ikke er kommet med i F.S. Jeg har heller ikke funnet noe konfirmasjon for de tre eldste barna til Knud Olsen i Holt. De fire yngste tror jeg vi har: Siri Knudsdtr. Hegland og Anne Knudsdtr. Krogen i 1751, Aase Knudsdtr. Hegland i 1754 og Ingeborg Knudsdtr. Ødegaard i 1760. Jeg finner det ikke usannsynlig at søstrene Siri og Anne ble konfirmert sammen i 1751 selv om Anne da ville vært 20 år. Mitt inntrykk er at konfirmantene jevnt over var eldre på denne tiden enn de var senere. Anne kunne ha flyttet hjemmefra før hun ble konfirmert og tatt seg tjeneste på et bruk eller en plass under en av Kroken-gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at konfirmantene vanligvis var eldre de første tiårene etter at konfirmasjonen var innført. Jeg har funnet flere som var over 20 år.Ellers er jeg enig med deg i at kirkeboka for Åmli må sjekkes grundigere. Jeg vil likevel slå opp på den dåpen jeg fant i Austre Moland neste gang jeg er på SAK. Vi befinner oss jo her i et grenseområde mellom flere kirkesogn (Holt, Åmli, Vegårshei, Froland, Austre Moland), der relativt beskjedne flyttinger kan ha medført 'kirkebokskifter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Du verden så mye fin informasjon!Det heter i Holtsboka at gårdene Hegland, Lindland, Våland, Ausel, Østebø og Midtbø inntill 1839 i verdslig henseende tilhørte Vegårshei i Råbyggelaget, geistlig tilhørte gårdene Holt.Uansett var dette området, som Oddbjørn sier, et grenseområde mellom flere kirkesogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Forøvrig var (ifølge Holtsboka) Gro Nilsdatter, kona til Aslak Knutsen, en datter av Nils Knutsen av den gamle Heglandslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og ifølge Dypvågboka kom Nils Knutsen Heglands slekt opprinnelig fra Engelstjønn, Våje og Fløystad i Austre Moland.Dåpen til den Ole Knutsen (se lenke til innlegg 154) som er nevnt som sønn til Knud 'Fusland' (døpt i A. Moland 19/12 1723), bør være ført i Holt MINI A-1.'Fusland' er et for meg komplett ukjent gårdsnavn. Antakelig er det her snakk om en feillesning (av Furland?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gunnar (155): Nei da, det er ikke alle innførsler i den eldste kirkeboka for Åmli som er fanget opp av FS. Jeg fant nettopp en interessant trolovelse:Dom 20 a Trinit 1721 i Omblie - Trolovet Knud Olsøn og Anne Knudsdatter Dahlen.Hvilken gård 'Dahlen' det her er snakk om, vet jeg ikke - men i ft. 1865 for Åmli nevnes 'Dalen med Kjiland' (i nærheten av Imeland). Hvis dette er 'klaff', befinner vi oss i hvert fall i det samme område av Åmli som Furland hører hjemme i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Til innlegg 158: Det døde en Gro Nilsdtr. Verket 70 år gammel i 1809, hun skal altså være f. ca. 1739. Kan hun passe aldersmessig til å være Nils Knutsen Heglands datter?Til innlegg 160: Om vi ser på navnene til barnebarna til Knud Olsen i Holt, så er Anne et _veldig_ aktuelt navn på kona til Knud. Anne Knudsdtr. og Knud Thorkildsen Furland kalte sin eldste datter etter farmoren. Og nesteldste datter het Anne (Ane) til tross for det upraktiske ved at mor og datter da hadde samme navn. Og både Ellen, Siri, Ole og Aslak hadde døtre med navn Anne. Når det gjelder Åse og Ingeborg vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Gro Nilsdatter: Hun kan godt være f. ca. 1739. Både Holtsboka og Dypvågboka plasserere henne i søskenflokken mellom Jon Nilsen (f. 1733) og Nils Nilsen (f. ca. 1743). Det er også nevnt en bror, Knud Nilsen (uten fødselsår) mellom Jon og Gro. Hun har i så fall vært svært ung da hun giftet seg med Aslak Knudsen i 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigert vielsesdato for Aslak og Gro (etter oppslag i den skannede kirkeboka):26 Trinit Søndag (19. desember) 1758 - Aslag Knudsen Hegland og Gro Nielsdatter.Og her er trolovelsen (den siste i 1758): Lenke Legg også merke til den første trolovelsen i 1759 (se lenken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket Ole Knudsens dåp i Holt MINI A-1 (1721-1735), og mine antagelser ble bekreftet:(Fol. 141b) Molands Annex Kirke - De døbte 1721: Dom 4 Adv. OLE KNUDSEN FURLAND OMBLIE SOGN. Fadderne: Gieruld Christens. Øyenæs, Joen Aslachs. Heglan, Ane Jansd. Brecke, Ingeri Aslachsd. Hæglan.Foreldrene må ha bodd på Furland. En så 'banal' sak som værforholdene kan ha bestemt hvilken kirke Ole skulle bli døpt i (dette var jo oppunder jul). Det var nok atskillig enklere (og kortere) vei til Austre Moland kirke (og også til Holt kirke) enn til Åmli. De fleste fadderne er fra Holt (Hegland og Øynes). Det er jo interessant. Og så er det vel ikke usannsynlig at Knud Olsen Furlands kone har vært ei Aslaksdatter? I hvert fall må det alternativet også holdes åpent.Ellers kan jeg jo føye til at fadderen Gieruld Christensøn Øyenæs giftet seg i Austre Moland kirke 'Dom 5 p. Trinit.' 1721 med Ane Christophersdtr. Lille Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holtsboka (s. 602) nevner tre oppsittere på Hegland i 1723: Åsuld Olsen (eide omtrent halvparten av gården), Knud Nilsen (1 hud) og Aslak Åsuldsen (1/2 hud). 3 2/3 ksk. er krongods.Denne Aslak Åsuldsen kan muligens være interessant. Jeg vet ikke om det var noen slektsforbindelse mellom ham og Åsuld Olsen (som muligens kom fra Våje på Vegårshei). Aktuelt spørsmål: Kan Knud Olsen Furlands kone ha vært ei Aslaksdatter fra Hegland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nå ble jeg plutselig litt forrvirret; var ikke Knud Olsen (Furland) gift med Anne Knudsdatter da?Men mora til Knud var kanskje den Øli Aasufsdatter som det ble skiftete etter i 1705/06 (innlegg 88)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt forvirringen, men det er slett ikke fastslått at den Knud Olsen (Dahlen) som var gift med Anne Knudsdtr. var identisk med Knud Olsen Furland (ref. innl. 160 og 161).Ellers er selvsagt paret Ole Knudsen og Øli Aasufsdatter Furland høyaktuelle kandidater til å være Knud Olsens foreldre. For enkelhets skyld klipper jeg ut en bit av innlegg 88 og plasserer den her:Fra Skifteprotokollen for Østre Råbyggelaget:FURLAND I ÅMLI Fol. 160b, den 11. juli 1705 og 23. mars 1706.Ole Knudsen/ ØLJ AASUFSDATTER + (det er kona som er død)Barn: Knud, Thallak, Groe.Boet består av endel løsøre og div.Avd(øde)s far: Osell Gundersøn Imeland (dødssk. 1700) Avd(øde)s mor: Grou Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nei, selvfølgelig. Påfallende med 2 blad Aslaksen/Aslaksdatter som faddere til Ole i 1721. Kjennes fadderne til noen av de andre barna til Knud Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne for Aase og Ingeborg, se innlegg 135. Når det gjelder de barna som er døpt i Åmli, er dessverre ingen faddere innført i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør vel rimeligvis være han som er fadder for Ole Knudsen Furland i 1721. Det ser ellers ut til å kun være nevnt én fadder for Jon Aslaksen Hegland: Susane Hegland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har sett det - så noe slektskap mellom henne og dåpsbarnet er det nødvendigvis ikke.Faren er nå selvsagt stor for å havne helt på vidotta (vi har jo allerede beveget oss et stykke bort fra belgmaker Lars Eriksen). Jeg tar likevel med en hypotetisk betraktning til:Den Aslak Åsulvsen som er nevnt som oppsitter på Hegland i 1723, kan jo være en mulig farskandidat for Jon Aslaksen Hegland (f. 1702) og Ingeri Aslaksdtr. Hegland (fadderne for Ole Knudsen Furland). Denne Aslak Åsuldsen er ikke satt inn i noen slektssammenheng i Holtsboka, men kronologisk kunne han kanskje passe til å være sønn til Åsuld Halvorsen Hegland (ca. 1609-ca. 1690). Etter frasen 'Av Åsuld Halvorsens barn' (han kan altså ha hatt flere) nevnes Halvor Åsuldsen, NN Åsuldsdtr. (g.m. Auen Leiulvsen Ormshammer) og Olav Åsuldsen (som var får til den Åsuld Olsen Hegland som satt med 1 hud i gården i 1723).Det er også nevnt en Åsuld Jørgensen Hegland (umyndig i 1676 - sønn til Åsuld Halvorsens tremenning). Det står imidlertid ingenting om eventuelle barn.Knud Olsen Furland hadde altså en sønn ved navn Aslak (f. 1729), som kan være oppkalt etter morfaren (sønnen Ole er selvsagt oppkalt etter farfaren). Knud Olsen KAN ha vært gift med ei søster av Jon Aslaksen Hegland og Ingeri Aslaksdtr. Hegland. Hva slags fornavn er det i så fall rimelig å gi henne?----------Til slutt en Furland-kommentar: Jeg finner det sannsynlig at Knud Olsen Furland har vært sønn til Ole Knudsen Furland og Øli Aasufsdatter. Knud Olsen kalte sin eldste (?) datter Elen (f. 1726) - som jo er en annen form av Øli/Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det er mye lettere å bevege seg ute på viddene - vet du - uten altfor mye kratt og villniss!Vi kan jo kalle henne Anne Aslaksdatter. Så kan mor hennes hete Aase kanskje?Det er jo en viss mulighet for å finne noen tips i Halllvard Tveitens Vegårshei-bøker eller i bygdebøkene for Åmli. Brukeren på Furland 1801 het forøvrig Knud Olsen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.