Gå til innhold
Arkivverket

[#29439] Lars Erichsen, til Baaselands Verk som belgmaker 1725

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ikke funnet noe hos Hallvard Tveiten som kan kaste nytt lys over denne problematikken.Benn Limann har imidlertid et tips i innlegg 140:'Egil Fiane holder nå på med å utgi ny bygdebok for Åmli. Jeg har hørt at han begynte med å skrive om gårdene sør i kommunen. Omtalen av garden Hovde skal visstnok være ute til høring. Kanskje har han data som kan hjelpe deg videre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Av de to Åsulvene som nevnes som mulige farskandidater til Aslak Åsulvsen Hegland, var vel Åsulv Jørgensen fra Drangedal.Kanskje finnes det noen spor hos Olav Sandnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Olsdtr. Hegland ble konfirmert i 1745 (se venstre side; overskrift/introduksjonstekst nederst på foregående side): LenkeJeg er enig med deg, Gunnar, i at Ole Knudsen er litt gammel til å bli konfirmert i 1744. Jeg har sjekket 9 av de andre konfirmantene i kullet, og de er f. mellom 1725 og 1729. På den annen side: Ole Knudsen Hegland er oppført sist av guttene, og jeg har tidligere sett at de konfirmantene som kommer sist på lista, gjerne også er eldst. Det var på dette tidspunktet ingen selvfølge at man slapp gjennom 'nåløyet' ved første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da! Der gikk jeg i baret. Konfirmanten var altså Ellen OLSDTR. Hegland - ikke Ellen Knudsdtr. Det er jo selvsagt en mulighet for at hun kan ha fått feil patronym, men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ikke sett noen annen Ellen fra Hegland som kan passe inn aldersmessig her, enn Ellen Knudsdtr. Kanskje det likevel er 'vår' Ellen som blir konfirmert i 1745? Det kan jo være fort gjort å skrive Olsdatter i stedet for Knudsdatter når faren het Knud Olsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en del opplysninger på Statsarkivet i Kristiansand i dag, som var litt interessante. Kildene er her skifte- og panteregistre for Østre Råbyggelaget (som jo Hegland tilhørte i 'verdslig' sammenheng).Skifteprot. nr. 13a (Ø. Råb.), fol 197b:Plassen 'Heien' u/HeglandAnna Aslachsdtr., død. g.m. Knud Olsen HeienBarn: 1. Ole Knudsen (myndig), Aslach Knudsen (myndig), Lars Knudsen (myndig), Eli Knudsdtr. (g.m. Aschild Larsen ved Verket), Anna Knudsdtr. (g.m. Knud Torchildsen Furland i Omli), Sigrj Knudsdtr. (død, g.m. Ole; deres barn - Anna Olsdtr., Oslof Olsdtr.), Aase Knudsdtr. (g.m. Niels Knudsen ved Verket), Ingeborg Knudsdtr. (g.m. Jon Kiddelsen ved Verket).Formue: 68-1-22/Gjeld: 28-1-4. Bygselbrev av 1749.-----------------------Ø. Råbyggelag pantebok nr. 3, fol 193: Hegland i Holt.Festebrev dat. 21/10 1749, tgl. 24. s.m. fra Knud Osmundsen Hegland til x) Knud Olsen Heien på pl. Ødegaarden u. Hegland som er udbyttet. x) Sk. 1768 e. Knud Olsen Heien u. Heglands kone Anna Aslachsdatter.-------------------Ø. Råbyggelags pantebok nr. A 6, fol 68, Hegland i Holt:Skjøte dat. 15/8 1720 tgl. 13/11 s.å. fra Tolv Olvesen(?) Tveit i Åmli til halvbroren Aslak Aslaksen Tveit på bl.a. 13/16 ksk. i Hegland. Se Tveit, Åmli.-----------------Kona til Knud Olsen var altså ei Anna/Anne Aslaksdatter - antakelig datter til den Aslak Aslaksen Tveit som er nevnt i panteboka fra 1720.Jeg så ellers av skifte-/panteregistrene at den Aslak Åsuldsen som hadde en eierpart i Hegland i 1723, nok var identisk med Aslak Lindland (som er nevnt under Lindland i Holtsboka, og som Dypvågboka kaller Aslak Åsulvsen Lindland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggskommentar: Vi kan altså nå også føye til en Lars Knudsen blant Knud Olsens og Anna Aslaksdatters barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kan ikke forstå annet enn at Heien og Ødegaarden må være samme plassen.Tveit i Åmli rakk jeg dessverre ikke å sjekke, men jeg ser ikke bort fra at det er der vi må søke etter Anne Aslaksdatters opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Fantastisk!Er Ødegaarden under Hegland og Ødegaarden under Vestre Kroken samme sted?Forøvrig mener jeg bestemt at Aslak Hegland og Aslak Lindland må være to forskjellige personer; de fikk begge en sønn i 1702. Elef Aslaksen Lindland ble døpt 5. juli og Jon Aslaksen Hegland ble døpt 3. desemeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødegaarden under Hegland og Ødegaarden under Vestre Kroken bør være to forskjellige plasser, dersom det da ikke på et eller annet tidspunkt har foregått et bytte/salg mellom de to gårdene. Noe spor av det så jeg imidlertid ikke i panteboka (sjekket bare Hegland).Ellers er jeg helt enig i at Aslak Hegland og Aslak Lindland åpenbart er to forskjellige personer. Førstnevnte KAN være identisk med Aslak Aslaksen Tveit. Sistnevnte kalles altså i Dypvågboka Aslak Åsuldsen Lindland, og han hadde ifølge Holtsboka i hvert fall tre barn: Peder Aslaksen (f. ca. 1688), Gunhild Aslaksdtr. (f. ca. 1696) og den Elef Aslaksen som du har funnet, Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel i hvert fall nå, ut fra de opplysningene som etter hvert har latt seg avdekke, anta at Aslak Hegland var far til følgende: Ingeri Aslaksdtr. (f. 169?), Anne Aslaksdtr. (f. ca. 1699) og Jon Aslaksen (f. 1702).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ja, det er all grunn til å tro at Øygarden under Hegland og Øygarden under Vestre Kroken var to forskjellige plasser. Øygarden (i forskjellige varianter) er jo også et svært vanlig navn. Det ligger en Øygarden på vestsiden av Heirevann. Turstien som Nesgrenda Vel har merket rundt Heirevann går forbi denne plassen. Da jeg gikk forbi der, det må ha vært på midten av 90-tallet, sto det et halvt sammenrast våningshus der. Nesgrenda Vel skriver om plassen: '.... til Øygarden som tidligere var et eget gårdsbruk. Her er murer etter uthus og utekjeller, mens deler av innhuset fortsatt står. Her var fast bosetting til først i femtiåra. Stedet ble en tid brukt som utfartsted av idrettsforening.' Jeg vil tro at dette er det bruket som Ole Knudsen sto som eier av i 1780, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jeg mener også at Øygarden ved Heirevann er den plassen som Ole Knudsen eide i 1780, sønnen Knud Olsen solgte 1810 og som hans sønn Aanon Knudsen også bodde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(192) Det kan vel kanskje ha vært det bruket under Kroken (gnr. 42, bnr. 1) som i 1900 (Øigarn, Næs Jernværk) er bebodd av Gjeruld Gjeruldsen m/fam. (Leilænding og Kjører v. Jernverk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jo, det er jeg helt sikker på. På spørsmål om det var flere plasser under verket som het Øygarden/Ødegaarden, svarte forrige verkseier nei, bare Øygardsplassen.Men noen snåle tilfeldigheter har jo dukket opp;Før slekta kom til Øygarden under Kroken, holdt de til på Øygarden/Ødegaarden under Hegland.Knud Olsen d.e. kom muligens fra Furland i Åmli. Denne gården eies i 1801 av en Knud Olsen.Ødegaarden under Hegland eies i 1950 av en Furland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge 'Norges bebyggelse' var Halvor Furland (som bodde på Øygarden under Hegland i begynnelsen av 1950-årene) f. i Åmli 30/11 1876. Foreldre Sveinung Olsen og kona Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Øygarden under Kroken er åpenbart ikke bebodd i 1950-årene.Jeg ser ellers av kirkeboka for Åmli at korrekt fødselsår for Halvor Furland skal være 1877. Foreldre: Leilending Sveinung Olsen Furland og Mari Aasoldsdtr.Sveinung/Svenning Olsen (og foreldrene hans) finner vi på Furland også i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ser at far til Svenning er Ole Svenningsen, født 1805. Han er vel da gjerne sønn av den Svenning Olsen, som sammen med den jevngamle Knud Olsen er på Furland/Furreland i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.