Gå til innhold
Arkivverket

[#29443] Ingrid Toresdotter Bytings korrekte ektemann

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Hei :)Ingrid Toresdotter Byting f.omkr. 1450/60 Dingelvik, Steneby, Älvsborg, Sverige. Hun var datter av Tore Byting (Stola) og Holmfrid Jonsdotter.I Romerike Historielag Årbok XV 1988, s. 244 står hun med ektemann * Byting Olofsson på Håberg.Deres sønn fikk navnet Tore Byting d.y., og ble gift med en Malin Ottesdtr. Disse igjen skal ha fått sønnen Truls Byting.Etterslekt: Stake, Cruus af Edeby, Lilliesparre af Fylleskog, Bølja.Min rekke ser imidlertid slik ut:Ingrid Toresdotter Byting ble gift med Olof Trulsson Håberg, f.omkr.1440 Flo sogn, Skaraborg, Älvsborg (Våpen: I øverste felt en tverrdelt knute eller et slynget snøre, i nederste felt et skjell)Disse fikk sønnen Truls Olofsson Byting, som var katolsk prest (før reformasjonen) og kantor ved Hamar domkirke. Som geistlig skulle han egentlig leve i sølibat, men fikk en sønn Oluf utenom ekteskap.Denne sønnen var Olof Trulsson Hummer f. omkr. 1500 Gift med Birgitte Olsdatter Skaktavl f.omkr. 1515.Er det noen som sitter med opplysninger som kan fortelle meg hva som er det korrekte, ville jeg blitt veldig glad.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Forfatteren der kjenner tydeligvis ikke de norske kildene.Byting Olavssons rette navn kan ha vært Truls Olavsson. (KAN, men det er ikke sikkert.) Han var ihvertfall norsk. Hans (halv)bror, eller sønn, var Hermann Trulsson, oppvokst i Oslo bispedømme, døde 1503 som biskop i Hamar. Bytings andre sønn, eller halvbror, var en Olav Trulsson, far til den Truls Olavsson, som døde 1552 som kantor er erkeprest ved Hamar domkapitel.Olav Trulsson kalles i en kilde for biskop Hermanns brorsønn. MEN Byting Olavssons sønner kalles Truls Bytingsson og Hermann Bytingsson. Jeg tenkte med at det er noe sammenblanding et eller annet sted her. De sistnevnte opplysningene skriver seg fra 1579, dvs tre generasjoner yngre enn 'familiebegivenhetene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for lenke og innspill :)Jeg ble ikke så veldig mye klokere, hvordan dette henger sammen.Jeg har notert at Ingrids mann Olof Trulsson Håberg hadde en bror Herman Trulsson. Han var født. ant. omkr. 1440,Flo sogn, Skaraborg, Älvsborg, og han var biskop i Hamar 1488-1503.Ingrid og Olofs sønn, Truls Olofsson Byting f... Älvsborg (?) Vestgötaland, Sverige, var Kantor i Hamar, og skulle iflg. sitt embed ha levd i sølibat, men ble likevel far til Olof Trulsson Hummer f. omkr. 1500 Han ble adlet 1.januar 1532 av kong Christian II. Våpen: En rød hummer med hvitt felt i skjoldet og to røde hummerklør ovenpå hjelmen. Han fikk frelse, frihet, skjold og hjelm for seg og sine etterkommere. Sitt etternavn tok han etter våpenskjoldet.Han giftet seg med Birgitte Olsdatter Skaktavl f.1515. Datter av Olav Bjørnssøn Skaktavl til Knifsholm,(f.omkr. 1480) og Brynhild Torbjørnsdatter Lilje (f.omkr. 1490) (Disse hadde også sønnen Torbjørn Olsen Skaktavl, (1520-18.juli 1577) som ble g.1g.m.Rønnaug Mogensdatter Handingsmann. Gift 2g.m Anne Svensdatter Galde)Olof Trulsson Hummer og Birgitte Olsdatter Skaktavl, fikk sønnen Thure Olofsen Hummer (Ca 1530-1584) Han ble innskrevet som student i Rostock 1557. Magister. Sokneprest i Romedal. Kannik og prost i Hamar, Hedmark. Rektor ved Hamar katedralskole. Gift med Karen Sevaldsdatter Håve, og fikk med henne datteren Ingrid Thuresdatter Hummer, som igjen ble gift med Nils Mogensen Ålstad. (Hans bumerke var et åttekantet vokssegl som viste en stor M i midtfeltet og i åttekantens venstre side en orm eller en snor. Han var formuende, og eide skinn i Bjølstad).Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være noe feil ved oppsettet i boka jeg henviser til. Det virker jo noe underlig at Ingrid gifter seg med en mann som har fornavn Byting. Jeg innbiller meg at Byting er en form for slektsnavn/soldatnavn, og at Tore Byting, hadde et farsnavn (Olofsson?). Hans våpen var forøvrig et firbent dyr.Det er jo ikke usannsynlig at Ingrid Toresdotter Byting og Olof Trulsson Håberg i tillegg til sønnen Olof Trulsson Hummer, også kan ha fått sønnene Tore (Olofsson)Byting d.y og Truls (Olofsson) Byting.Eller er jeg helt på jordet nå?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du kan starte med å lese alle de artiklene jeg ga deg referanse til for et par-tre uker siden. Du har lest noe av det, men ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Tore :)Om jeg stoler på Finne-Grønns artikkel kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har lest noen artikkel om emnet av ham.Du satte opp en liste over bøker jeg burde lese:1. Jan Eric Almquist, Väpnaren Tore Bytings svenska avkomlingar i fem led. En släkttavla från Västergötland, författad 1579. Här rättad och i modern form framlagd.2. Släkt och Hävd 1958-1959, s. 1-23.3. B.O. Stuve, Byting-Pytingslekten.4. Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift V (1965) s. 166-169 (tr. ca 1960).5. Niels Chr. Hjorth, Hans Stakes og Anna Kafles portrettgravsten i Kullings-Skövde, Personhistorisk Tidskrift 1979 s. 122-127.6. Lars Løbergs artikkel i Årbok for Romerike historielag for 1986/87.Jeg har gått gjennom Bråthens artikkel i NST XXXIX, og jeg har kjøpt bøker fra Romerike historielag, og har der lest Lars Løbergs artikkel i Romerikes årbok 1988.Her var det jeg møtte på forviklinger vedrørende hvem som kan være Ingrid Toresdotter Bytings korrekte ektemann, og stilte et spørsmål om noen kunne sitte med opplysninger, og fortelle meg hva som er det korrekte.Jeg har ikke fått lest alle de andre bøkene du henviste til, som dreier seg om min forfar Tore Byting enda, da det akkurat nå byr på problemer. Jeg kommer selvfølgelig til å gjøre det når jeg har anledning.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nå husker jeg ikke lenger i hvilken debatttråd jeg gav deg litteraturhenvisningene. Har jeg vært mangelfull, ber jeg om unnskyldning. Jeg antar det henger sammen med at jeg har flere ulike filer med henvisninger. Her har du en gammel littaturliste i mitt tekstdokument 'Byting [jakobsskjell]': Litteratur: [V. Örnberg (utg.)], Svenska Autografsällskapets Tidskrift I (Stockholm 1885) s. 116-123; S.H. Finne-Grønn, Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania. 41. Slegten Kold (Cold), et tillæg. Slegten Hummer, Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie, III (Oslo 1926) s. 412-420; S.H. Finne-Grønn og Henning Sollied, 'Gamle Thore Pyting's' efterslekt i Norge, NST VI s. 169-177 (trykt 1935); B.O. Stuve, Hedemarkslekten Hummer og dens efterslekt på Melby i Biri 'de yngre Hummere', Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift IV (Hamar 1959) s. 301-316 (forts.); Jan Eric Almquist, Väpnaren Tore Bytings svenska avkomlingar i fem led. En släkttavla från Västergötland, författad 1579. Här rättad och i modern form framlagd, Släkt och Hävd 1958-1959, s. 1-23; B.O. Stuve, Byting-Pytingslekten, Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift V (1965) s. 166-169 (tr. ca 1960); Niels Chr. Hjorth, Hans Stakes og Anna Kafles portrettgravsten i Kullings-Skövde, Personhistorisk Tidskrift 1979 s. 122-127; Jan Raneke, 'Byting', Svenska Medeltidsvapen I (1982?) s. 396.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finne-Grønn har i NST VI vist at de gamle Byting/Pyting-tavlene er ukorrekte i de eldste ledd hva gjelder norske geistlige personer. Stamtavlene om de eldste ledd må derfor endres. Stuve har det samme som Finne-Grønn.En kan derfor ikke utelukkende legge Aømqvists artikkel i SoH til grunn, da han ikke kjenner de norske kildene.Som jeg skrev, Hmarbispen Hermann Trulsson er farbror til kantoren herr Truls (se DN VI nr. 713). Titt derfor etter på ditt oppsett, så ser du at oppsettet ditt er feilaktig. Og både Hermann Trulsson og herr Truls var norske, ikke svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, nå forstor jeg hvorfor ikke artikkelen til Finne-Grønn kom med i min første litteraturliste: fordi artikkelen allerede var nevnt i den samme debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)I innlegg 4 skriver jeg at Ingrid Toresdtr`s mann Olof Trulsson Håberg skal være f. omkr. 1440 i Flo sogn, Skaraborg, Älvsborg. Jeg skriver også at han hadde en bror Hermann Trulsson, som var biskop i Hamar 1488-1503. (Da jeg har skrevet at broren Olof var f. i Sverige, trodde jeg det samme var tilfelle med broren Herman)Herman blir jo således onkel/farbror til Olofs sønn kantor i Hamar Truls Olofsson (Byting), slik jeg satte det opp. Jeg trodde at Truls Olofsson Byting også var født i Älvsborg i Sverige, så jeg må bare beklage at jeg tydeligvis har gjort feil der.Hvor mye av det andre jeg skrev opp som er feil/grums er jeg ikke sikker på, men jeg trodde det stemte at Truls Olofsson Byting var far til Olof Trulsson Hummer f. omkr. 1500, Biri, og at han ble gift med Birgitte Olavsdtr. Skaktavl f. omkr. 1500 Ringsaker.De to siste linjene jeg skrev, er ihvertfall helt på jordet.Det skulle stått at: Truls Olofsson Byting, sannsynligvis hadde brødrene Herman Olofsson (Byting) og Tore Olofsson Byting,(g.m. Malin Ottesdtr.)Disse tre da alle sønner av Olof Trulsson Håberg, og Ingrid Toresdotter Byting.Som gjentatt tidligere er det Ingrids manns navn, jeg ikke får til å stemme, da han i RHÅ XV 1988, heter * Byting Olofsson på Håberg, mens den mannen jeg hadde henne oppført med som sagt er * Olof Trulsson Håberg (bror til Hamarbispen Herman)Jeg ønsket å få klarhet i dette, da jeg prøver å klarlegge litt omkring gårdene Holter, Hvam etc. på Nes på Romerike.Jeg reagerte da jeg så at Ingrid Toresdatter Byting ikke hadde fått samme ektefelle, som jeg hadde på henne. Ingrid Toresdatter Byting er søster til min formor Ingeborg Toresdatter Byting g.m væpneren Sven Jonsson til Dingelvik, gjennom deres datter Ragnhild. (Deres datter Bothild Svendsdotter er jo mye omtalt i div. skrifter)Min oldefar Olof (Ole) Svensson Dalin, som kom til Norge i 1865, er forøvrig 10x tipp-oldebarn av Tore Byting.Ble litt Hummer og Kanari dette. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Glemte å skrive at i lenken so Rita henviser til i innlegg 2, står det jo å lese:I Norge hade däremot Tore Byting ättlingar – som Almquist underlåter att redovisa – vilka behandlats av Henning Sollied i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (6. 1938 s. 160 ff).Hade Almquist tagit del av Sollieds utredning, hade problemet med den i släkten ingifte 'Byting Olofsson' fått en enkel lösning. Ingrid Toresdotter (Byting) var nämligen gift med Olof Trulsson, en bror till Herman Trulsson, biskop i Hamar 1488–1503. Det var en av deras tre söner Tore, Truls och Herman, som använde både släktnamnet (från mödernet) och patronymikon och kallade sig Tore Byting Olofsson. Biskop Herman i Hamar hade bl.a en mussla i sitt vapen – kanske influerad därtill av brodern Olofs hustru Ingrids vapen.*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.